3099
Sök

Problem med B230F LH2.2 (Volvo 745GL -87)

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
#1
Volvo 745GL -87 B230F ej puls-air, ej AC, manuell låda, 36.000mil

Håller på och skruvar och behöver hjälp.

1. Hur ska tändkablarna sitta på fördelaren på toppen?? (klantigt av mig)

2. Hur fungerar tempgivaren till insprutningen?? är det en på/av givare eller ger den olika motstånd hela tiden??

3. Vad mer kan göra att den får förmycket soppa?? Svara bra på gas men drar mycke soppa och ruskar på tomgång.

4. Hur reagerar LH 2.2 när den gör så här??

Tack så mycket för all hjälp jag kan få!! Fråga 1 är viktigast
Senast redigerat av Volvo_Perka (5 mars 2008)

//Per-Arne

Bärs!
3 456 Inlägg
30 januari 2008
#2
1. Från vänster, framifrån sätt: 4-3-1-2
2. Inte så insatt hur givare fungerar.
3. Kallstarts givaren?  surar den ner sej lr drar den bara mkt?
4. ???
Senast redigerat av Aga_Diff (30 januari 2008)

Garaget.org peakade 2008.

440 Inlägg
30 januari 2008
#3
1: fins en märkning där :an ska vara(ett sträck i fördelaren) sen går det moturs med tändföljden 1342
2:den reglerar olika motstårn tror jag:) ta fram multimeter och mät?
3: kalstarts insprutaren?
mvh jim

jim ..

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
#4
Kan ge den informationen att LH 2.2 har ingen kallstartsventil utan den fetar på med bränsle istället. Däremot LH 2.4 och Motronic(B230ET) har kallstartsventil.

Detta har jag gjort på den:

*Bytt tankarmatur med pump(nytt volvo orginal i plast)
*Bytt backventil på tryckpump
*Bytt bränsletrycksregulator
*Rengjort jordpunkt på höger fram
*Tagit bort fördelarlock och rengjort och kontrollerat OK
*Rengjort tändstift(kolsvarta=för mycket bränsle)

Har nyss varit ur med tempgivaren till insprutningen och rengjort den och monterat tillbaka utan framgång.
Kan ju vara den men har ingen möjlighet att fixa fram nån nu.
Senast redigerat av Volvo_Perka (30 januari 2008)

//Per-Arne

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
#5
Ny uppdatering nu då. Har provat att byta tempgivaren till insprutningen till en ny från mekonomen men fortfarande samma problem.

Provade även att mäta signalen från lambdasonden och den pendlade så då funkar den väl, vet ju inte vad det ska vara för värden på den direkt.

Bilen har varit hos bilprovningen och gick igenom utmärkt förutom på avgasvärdena och tomgången.
Alltså när den står på tomgång så är det precis som på en förgasarmotor med choken utdragen på max när motorn är varm, så illa går den på tomgång men svarar på gas utan problem och går hur rent som helst men vid jämn gas så får den för mycket bensin.

provade att dra ur kontakten till LMM och då gick den sämre och svarade inte på gasen och sen när jag stoppade i kontakten så gick den som en klocka igen i cirka 5-10sek sen va det precis som om nån slog över en knapp å så blir det samma sak igen att den får för mycket bensin.

Har en annan LMM att prova med och ska göra det å se hur den beter sig då, men vad har ni annars för tips??

//Per-Arne

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
#6
Alla tips och ideér är välkomna!!

//Per-Arne

Metallica or die
108 Inlägg
5 mars 2008
#7
kolla lambdasonden. den brukar paja. o då drar den mycket bensin. har bytt ett par på polarns 740 -88 gl med 2,2lh.

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
#8
Provade att byta LMM och nu går den som den ska så det va tydligen den den här gången då.

Till veckan blir det till att byta lite tänddelar, temostat och serva med lite ny olja å filter.

Sen går den nog många mil till, det är ju en Volvo smile

//Per-Arne


Sök