3928
Sök

Snabba svarkring portar skulle vara vänligt!

388 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
#1
enligt anvisning ska jag ha 1st 3" port per bas på 17,5cm men hur långa behöver jag om jag istället använder 4"s portar? big_smile för det har jag redan hemma


329 Inlägg
6 mars 2008
#2
Smuurf skrev:
enligt anvisning ska jag ha 1st 3" port per bas på 17,5cm men hur långa behöver jag om jag istället använder 4"s portar? big_smile för det har jag redan hemma

är inte bara så att byta ut.. du måste räkna och då måste du ha parametrarna på basarna.. är lådan redan byggd för volymen kan ändras också beroende på port storlek...

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

388 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
#3
okej för enligt katalogen jag fick med basarna så ska det vara 4" på 35cm om lådan är 62,3L och 3" på 17,5cm om lådan är 84,95L men hade från början tänkt att bygga för det mindre måttet för hade dåligt med utrymme i förra bilen men har nu en annan med mer plats i wink hehe men är det lättare och bättre att köpa sig ett par 3" portar än att sänvda 4" som jag redan har?

Det är 2st Mutant 1207X jag har iaf om det kan underlätta. står på deras sida alla paramertrar och sånt.

Tack på förhand


329 Inlägg
6 mars 2008
#4
Smuurf skrev:
okej för enligt katalogen jag fick med basarna så ska det vara 4" på 35cm om lådan är 62,3L och 3" på 17,5cm om lådan är 84,95L men hade från början tänkt att bygga för det mindre måttet för hade dåligt med utrymme i förra bilen men har nu en annan med mer plats i wink hehe men är det lättare och bättre att köpa sig ett par 3" portar än att sänvda 4" som jag redan har?

Det är 2st Mutant 1207X jag har iaf om det kan underlätta. står på deras sida alla paramertrar och sånt.

Tack på förhand

nä skulle köra med 4" porten...  hur mycket effekt lämnar steget du ska köra med?? vad för bil och typ av musik du vill köra?

hittar inga parametrar på basen.. men lägg upp dom om du nu har dom eller länka till sidan där du hittar dom.
Senast redigerat av Herr Nilsson (6 mars 2008)

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

388 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
#5
Herr Nilsson skrev:
Smuurf skrev:
okej för enligt katalogen jag fick med basarna så ska det vara 4" på 35cm om lådan är 62,3L och 3" på 17,5cm om lådan är 84,95L men hade från början tänkt att bygga för det mindre måttet för hade dåligt med utrymme i förra bilen men har nu en annan med mer plats i wink hehe men är det lättare och bättre att köpa sig ett par 3" portar än att sänvda 4" som jag redan har?

Det är 2st Mutant 1207X jag har iaf om det kan underlätta. står på deras sida alla paramertrar och sånt.

Tack på förhand

nä skulle köra med 4" porten...  hur mycket effekt lämnar steget du ska köra med??

just nu köra jag med ett kenwood 6203 steg till vardera bas och det har jag för mig ska lämna 300wrms vid 4 ohm. okej så du tycker jag ska köra med 4" portarna men hur långa behöver dom vara dådå? vill gärna ha så rent ch bra ljud  som möjligt för har kört med en på tok för liten låda tidigare så nu när jag ändå bygger ordentligt så ska det vara rätt och bra också wink hehe


21 761 Inlägg
6 mars 2008
#6
De där lådvolymerna (62,3/84,95 liter), är det alltså för 2 st basar?

Herr Nilsson: www.mutant.uk.com/downloads/manuals/Sub_manual.pdf
Senast redigerat av Drönirettab (6 mars 2008)

388 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
De där lådvolymerna (62,3/84,95 liter), är det alltså för 2 st basar?

Herr Nilsson: www.mutant.uk.com/downloads/manuals/Sub_manual.pdf

nej det är per bas. så totalt kommer lådan att bli 170 liter ungefär för 2 basar och enligt boken ska det då vara ett 3"rör till varje bas men då undrar jag om jag kan använda mina 4" rör som jag redan har hemma? smile
och 170 liter blir det ungefär om jag räknar bort det som basarna tar för just nu har jag fixat så jag kommer att få en låda på 177L ungeär när jag sätter ihop den. kan det bli bra tro?


388 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
#8
Herr Nilsson skrev:
Smuurf skrev:
okej för enligt katalogen jag fick med basarna så ska det vara 4" på 35cm om lådan är 62,3L och 3" på 17,5cm om lådan är 84,95L men hade från början tänkt att bygga för det mindre måttet för hade dåligt med utrymme i förra bilen men har nu en annan med mer plats i wink hehe men är det lättare och bättre att köpa sig ett par 3" portar än att sänvda 4" som jag redan har?

Det är 2st Mutant 1207X jag har iaf om det kan underlätta. står på deras sida alla paramertrar och sånt.

Tack på förhand

nä skulle köra med 4" porten...  hur mycket effekt lämnar steget du ska köra med?? vad för bil och typ av musik du vill köra?

hittar inga parametrar på basen.. men lägg upp dom om du nu har dom eller länka till sidan där du hittar dom.

det är tänkt att sitta i en golf 2 och hade tänkt att låta basarna och portarna vara byggda uppåt tror det blir bäst eftersom att det inte blir så mycket utrymme kvar för dom om jag har dom bakåt. och jag lyssnar på den mesta musiken men jag lyssnar för det mesta på techno och lite tyngre typ korn och sånt så jag vill gärna ha tung bas om jag säger så wink


21 761 Inlägg
6 mars 2008
#9
Jag får det till att avstämningarna med de där rören hamnar på runt 30 Hz och lite över det, det låter ju ganska lågt för en bilkupe tycker jag. Sedan kan det ju inte alls fungera med bara ett 3" rör per bas, även om avstämningen är så där låg så blir lufthastigheten mycket hög.

Minst 4" rör per bas vill iaf jag ha.

388 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
Jag får det till att avstämningarna med de där rören hamnar på runt 30 Hz och lite över det, det låter ju ganska lågt för en bilkupe tycker jag. Sedan kan det ju inte alls fungera med bara ett 3" rör per bas, även om avstämningen är så där låg så blir lufthastigheten mycket hög.

Minst 4" rör per bas vill iaf jag ha.

okej så du tycker att jag ska köra med minst 1st 4" rör per bas asså? om jag bygger en låda på 170 liter? tycker du att jag ska köra med en skiljevägg mellan basarna också? har hört att det r vettigt att göra det? big_smile

Tack för alla svar iaf drönirettab!


21 761 Inlägg
6 mars 2008
#11
En skiljevägg gör bla att lådan stagas upp, sedan kan ju inte basarna påverkas av varandra ifall tex den ena går sönder. För att räkna ut rörlängden så måste jag veta hur stor varje låddel blir när skiljeväggen sitter på plats.

Vilka innermått kommer lådan att ha?

388 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
#12
Drönirettab skrev:
En skiljevägg gör bla att lådan stagas upp, sedan kan ju inte basarna påverkas av varandra ifall tex den ena går sönder. För att räkna ut rörlängden så måste jag veta hur stor varje låddel blir när skiljeväggen sitter på plats.

Vilka innermått kommer lådan att ha?

lådans inner mått kommer att bli: 83,6*51,6*41 big_smile och det är hela lådan utan skilljevägg och det byggs i 22mm glov spån så du kan ju räkna ut vad den tar bort big_smile


21 761 Inlägg
7 mars 2008
#13
Då tar väggen upp ca 4,6 liter, kvar blir runt 172 liter vilket ger 86 liter per låddel. Om basen tar upp 3 liter så är det 83 liter netto.

Per bas: 40 Hz avstämning = 8cm långt 4" rör
             35 Hz avstämning = 14cm långt 4" rör

Kom ihåg koniska trattar, annars får du flåsljud vid hög volym omkring avstämningsfrekvensen.

329 Inlägg
7 mars 2008
#14
Drönirettab skrev:
Då tar väggen upp ca 4,6 liter, kvar blir runt 172 liter vilket ger 86 liter per låddel. Om basen tar upp 3 liter så är det 83 liter netto.

Per bas: 40 Hz avstämning = 8cm långt 4" rör
             35 Hz avstämning = 14cm långt 4" rör

Kom ihåg koniska trattar, annars får du flåsljud vid hög volym omkring avstämningsfrekvensen.

fick det till ungefär det samma.... så pröva där så har du ju något att utgå ifrån iallfall.. man kan ju behöva pröva lite med längder sen är ju inte säkert att det blir 100% i verkligheten mot uträkningar...

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

21 761 Inlägg
7 mars 2008
#15
Håller med helt, man får väl nästan alltid finlira med portlängderna smile. Varje program har ju nästan alltid sin egen formel för rörberäkning.


Sök