3906
Sök

Trasig bas varför?

312 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
Min Pioneer 12" gick sönder igår när jag spelade musik. Har ingen aning varför och de är garanterat inte för mycket effekt jag skjutit in i basen, den ska tåla 800WMAX och steget, DLS CAD15 ska ge ut 550WRMS i 4Ohm vilket basen var kopplad i. Så det måste vara något annat men vet inte vad...

Antar att jag helt enkelt spelade för högt med skiten, BassBoost var vridet på 18dB och Bass Level Control på fullt så är väl där felet sitter. Men hur ska man veta hur långt man vågar gå innan saker börjar gå sönder.

Har en 100A generator, 60Ah batteri och 50mm2 kabel hela vägen så det borde vara nog för att lasta ner steget i 4Ohm / 550WRMS.

Aja jag ska köpa en ny bas imorrn, en som ska tåla en hel del mer, men riskten för att den pajjar finns ju så tänkte fråga er hur allt ska vara inställt för att inte pajja saker och samtidigt spela nog högt och bra

1 498 Inlägg
6 mars 2008
Kan det vara att Pioneer basen inte pallade DLS watt.  Det är ju viss skilnad på Pyramid watt och kvalite watt.

8 156 Inlägg
6 mars 2008
Som sagt. Ett högpassfilter som tar bort frekvenserna under 30hz är att rekommendera för att inte spela sönder basen. Det kallas även Subsonicfilter.

Slutsteget klarar av att pumpa ut bra mycket mer än 550W. 550W är ju vad den klarar av att mata elementen med konstant. Vad den sen klarar av att "peaka" är en helt annan sak.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 631 Inlägg
7 mars 2008
Du har svarat på det själv. Bassboost på +18dB!!! Låt den stå på noll så ska du se att grejorna håller. Justera också in gainen korrekt så du inte pressar det för hårt. Maxläget är inte rätt.

Fortsätter du så så kommer nästa bas också gå sönder.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 634 Inlägg
7 mars 2008
Gurenius sa det wink Vad hade du förväntat dig. Inte den klenaste steget i stan du kör med! Allt som heter "boost" "dynamic" osv behövs oftast inte. Gör man rätt från början behövs det nog aldrig.

Sedan sa du 800wmax, det betyder runt 400wrms, om man nu låtsas att det skulle ha med den saken att göra. Det är ett sätt för tillverkare att hålla ryggen fri för att slippa betala skador orsakade av... "dig" wink

Skaffa en kraftig bas med dubbla 4 ohms spolar eller nåt och kör i 2 ohm:) Sänk gainen, runt 3/4max brukar vara lagom, men självklart provar du dig fram, men så vet du på ett ungefär, oftast kan du justera vidare detta på stereon också.

Ett annat sätt att låta bli att spela sönder basen brukar vara att sänka när det börjar låta illa wink

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

312 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
Jaha så om steget ger ut 1600WRMS konstant i 1Ohm så kan de pumpa ut mycket mer än de under vissa förhållanden? Hade tänkt köpa en JBL Power P1222 2x2Ohm och köra i 1Ohm men den lär kanske inte heller hålla då den tål 1600WMAX alltså 800WRMS konstant. Vad för bas ska jag då köpa, vill ju få ut så mkt tryck och ljud som möjligt utan att de kostar mer än 2500kr för en bas.

6 851 Inlägg
7 mars 2008
Du stirrar dej blind på watt..
Lär dej ställa in steget rätt så kommer en bas på 200Wrms hålla även för det steget.

Kan säga att min 10" som är specad till 450Wrms (900W max)drivs av ett DLS A6 steg i 2ohm=870Wrms.
Låter bara bättre med nästan dubbla effekten av vad den "ska" klara.

Så köp du din JBL bas, men LÄR DEJ ställa in steget...!!!

312 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
Yes fixade så ja kan köpa basen imorgon. smile Så kan jag be BRL ställa in steget åt mig. Fan va jag läntar. Hade en JBL Power 12" förut, gamla serien men aldrig något slutsteg som kunde driva det nog bra och nu har jag nästan för mycket att mata in big_smile

1 631 Inlägg
8 mars 2008
thesvensk skrev:
Yes fixade så ja kan köpa basen imorgon. smile Så kan jag be BRL ställa in steget åt mig. Fan va jag läntar. Hade en JBL Power 12" förut, gamla serien men aldrig något slutsteg som kunde driva det nog bra och nu har jag nästan för mycket att mata in big_smile

Du har INTE för mycket. Jag får en känsla av att du egentligen vill ha mer bas än grejorna räcker för och därför skruvat upp för mycket.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

312 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
Jag vill såklart ha bas i överflöd och tyckte det dunkade på ganska bra i 4Ohms last så lär väl dunka ännu mer i 1Ohm. Ska köpa basen idag och be BRL ställa in steget.

6 851 Inlägg
8 mars 2008
vill du ha mycke bas så ska du börja i rätt ände.alltså kolla di strömförsörning, både + OCH -. Att ditt steg KAN ge 1600W betyder inte at det gör det om du har dålig installation.
Även rätt låda till din bil/bas är viktig, samt placering av bas/låda.

Sök