Avgassystem 3" från JT-tuning för mkt för 940ltt?

Rigg0
29 februari 2008 · 1 131 Inlägg

Har en 940 ltt chippad till 180hk cirka
Funderar på ett helsystem från jt-tuning 3".. Bra grejer?

Kmr jag tappa mkt effekt med 3" istället för 2.5"? Eller höjer sportkatalysatorn effekten så mkt så att det fortfarande kmr gå lite bättre än nu?

Ska byta till större turbo till sommarn, därav 3" istället för 2.5"

Andra lätta å smarta sätt att småtrimma bilen innan turbobytet till sommarn?

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
Westberg Japs :)
29 februari 2008 · 775 Inlägg

Bra grejer o du borde inte tappa utan tjäna på det..

Rigg0
1 mars 2008 · 1 131 Inlägg

Westberg skrev:
Bra grejer o du borde inte tappa utan tjäna på det..

a ok.
Men är inte 3" lite för stort? Eller ska jag chansa å köra pått å hoppas att d blir bra? smile

Va ska man ta isf
-Diskret sportsound
eller
-Häftig turbosång

Första en dämpare extra, men kanske e bättre å köpa den andra och köpa till en dämpare om det blir för mkt?

Skillnaden mellan -metallkärna och keramikkärna, vad är bäst/sämst?

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
Marlboroman
1 mars 2008 · 8 234 Inlägg

Mja, JT duger, rostar gärna tyvärr.

Kör med 2,5 istället för 3". Det funkar bättre då 3" blir för stort. Ingen ide att gå upp på 3" om du inte har över 300hk, om du inte är ute efter ljudet bara.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Rigg0
1 mars 2008 · 1 131 Inlägg

Marlboroman skrev:
Mja, JT duger, rostar gärna tyvärr.

Kör med 2,5 istället för 3". Det funkar bättre då 3" blir för stort. Ingen ide att gå upp på 3" om du inte har över 300hk, om du inte är ute efter ljudet bara.

siktar på en 300hk efter sommarn så jag vet inte riktigt, hur mkt förlorar man?

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
Tomas_H
1 mars 2008 · 486 Inlägg

Marlboroman skrev:
Mja, JT duger, rostar gärna tyvärr.

JT:s system är aluminiumbelagdt och rostar inte alls gärna. Jag har haft mitt 3" system i 3år och först nu börjar det bli lite ytrost. Men svetsskarvarna däremot rostar gärna och passformen på systemen kan vara lite hejsansvejsan.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Marlboroman
1 mars 2008 · 8 234 Inlägg

Tomas_H skrev:

Marlboroman skrev:
Mja, JT duger, rostar gärna tyvärr.

JT:s system är aluminiumbelagdt och rostar inte alls gärna. Jag har haft mitt 3" system i 3år och först nu börjar det bli lite ytrost. Men svetsskarvarna däremot rostar gärna och passformen på systemen kan vara lite hejsansvejsan.

Va otydlig, mena skarvarna. Själva rören å dämparna brukar klara sig skapligt. Samma för mig med, det är liste ytrsotigt på nåt ställe efter 4 år, men skarvarna börjar se lite ledsna ut. Ångraer ju nu att man inte la på å köpte ett Ferrita istället.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
_fillan_ med lem
1 mars 2008 · 1 925 Inlägg

en kompis har en 940ltt med ca 250hk... han kör med 3" hela vägen från turbon o bak ! fick bäst effekt med det.. han provade även 2,5" men det vart inte lika bra.. 3" downpipe o resten 2,5" funkade helt okej men 3" hela vägen var bäst

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Hammarslag Inläggskritiker
1 mars 2008 · 990 Inlägg

_fillan_ skrev:
en kompis har en 940ltt med ca 250hk... han kör med 3" hela vägen från turbon o bak ! fick bäst effekt med det.. han provade även 2,5" men det vart inte lika bra.. 3" downpipe o resten 2,5" funkade helt okej men 3" hela vägen var bäst

2½" duger bra upp till 400hk+
Har man tex min motor bör man nog ha 3" - 3½" iaf

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Rigg0
1 mars 2008 · 1 131 Inlägg

_fillan_ skrev:
en kompis har en 940ltt med ca 250hk... han kör med 3" hela vägen från turbon o bak ! fick bäst effekt med det.. han provade även 2,5" men det vart inte lika bra.. 3" downpipe o resten 2,5" funkade helt okej men 3" hela vägen var bäst

kanske ska satsa på ett sådant ändå?

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
Turbo_rekan
8 mars 2008 · 56 Inlägg

Har själv jt system men skarvarna  rostar sönder. Så ja är inte nöjd m d. Annars är d ett snyggt system. Tror att jt har rost fritt nu

Freppazz
8 mars 2008 · 146 Inlägg

Verkar mer som att det är helt upp till dig.. du säger att du siktar på ~300hk, kan ju resultera i att det blir 400-450 i framtiden också kanske? smile Varför inte köpa 3" på en gång, så slipper du köpa "dubbla" gånger..
Så skulle jag gjort..

BMW 2002 (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang