5419
Sök

Allmänt om VW G60

R-Berg
392 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
Jag har på senare tid blivit sugen på en MKII med G60 snurra, tänkte höra ifall det är någon med egna erfarenheter av den motorn som kanske kan berätta lite mer allmänt om den, kanske trimtips etc etc. smile

Mvh

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
8 mars 2008
Det största trimtipset är att byta kompressor då originalet inte är mycket att hänga i granen.

Största svagheten med denna motorn är just kompressorn. Se till att den är renoverad/bytt så slipper du en dyr reparation.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

R-Berg
392 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
Okej, tack för tipset John! smile
Någon mer som kan berätta lite om motorn?

Mvh
Senast redigerat av Hamberg (8 mars 2008)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
8 mars 2008
Den går att ersätta med en 1.8t utan att behöva modifiera så mkt...

812 Inlägg
8 mars 2008
Motorn är en 8v men länken förklarar hur man kan bygga om den till 16v

http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2& … &id=52

2 021 Inlägg
8 mars 2008
bumpe skrev:
Den går att ersätta med en 1.8t utan att behöva modifiera så mkt...

manligare me supercharger cool

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
8 mars 2008
har en corrado g60 som gått 25500mil och jag tycker den fortfarnde går kanon.. som sagt kompressorn är den svagaste punkten på den motorn.. har bytt till en eaton på min..
är lätttrimmad.. "bara" byta chip och mindre remhjul på kompressorn.

2 665 Inlägg
8 mars 2008
Gladern håller skapligt om den servas. Renovering brukar kosta runt 5000kr har jag hört
Motorn är på 1,8L ger 160hk. Orginal ladd ligger på ca0,6. Och drömmer om du pysande vid växlingar så köp en turbobil.
Steg1 trim brukar vara att montera mindre remskiva på gladern. VW rekomnderar minst 70mm Orginal är 78mm har jag för mig. Men 68 och även 65mm finns att köpa. 68 är nog det vanligaste. Då närmar laddtrycket 1,0. O effekten brukar hoppa upp till 190-195hk. Sedan kan du behöva byta soppa pump, spridare osv om du vill trimma vidare, speciella kam axlar finns att köpa till G60 motorn.
Trim hittar du hos ett antal firmor utomlands.
Men som många säger så är gladern inte den slitstarkaste konstruktionen.
DLI teknik säljer bolton kit med skruvkompressor som du kan varva mera med och skrämma motorn en bit över 200hk om allt lirar som det ska! Men nu börjar det kosta pengar.
Samma motor sitter i corrado G60 och en lite modifierad variant i 4wd rallye golfen.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

R-Berg
392 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Gladern håller skapligt om den servas. Renovering brukar kosta runt 5000kr har jag hört
Motorn är på 1,8L ger 160hk. Orginal ladd ligger på ca0,6. Och drömmer om du pysande vid växlingar så köp en turbobil.
Steg1 trim brukar vara att montera mindre remskiva på gladern. VW rekomnderar minst 70mm Orginal är 78mm har jag för mig. Men 68 och även 65mm finns att köpa. 68 är nog det vanligaste. Då närmar laddtrycket 1,0. O effekten brukar hoppa upp till 190-195hk. Sedan kan du behöva byta soppa pump, spridare osv om du vill trimma vidare, speciella kam axlar finns att köpa till G60 motorn.
Trim hittar du hos ett antal firmor utomlands.
Men som många säger så är gladern inte den slitstarkaste konstruktionen.
DLI teknik säljer bolton kit med skruvkompressor som du kan varva mera med och skrämma motorn en bit över 200hk om allt lirar som det ska! Men nu börjar det kosta pengar.
Samma motor sitter i corrado G60 och en lite modifierad variant i 4wd rallye golfen.

Härligt med en som verkar kunna sin sak, det här tar jag åt mig mycket av!
Tack Rickard-v

Mvh

Sök