5489
Sök

Kamremsbyte / oljesluckare!

361 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
En tanke slog mej då jag satt å tänkte på servicen.
haft med idiot verkstad å göra här.
lurat mej på servicen med stora summor  å satt å checka nu jag måste ju byta kamrem..

kan det vara därför  bilne ha börja dra mkt olja ?  läcker inte eller så men försvinner bra.  yikes

har gått nu 6200 nånting.. så det är vell dags.. och är 4a år. (peugeot )

3 235 Inlägg
9 mars 2008
Det kan vara igensatt vevhusvetilation, därför drar den en del olja.

Sen kan det läcka från vevaxelpackningarna, och inte alltid man kan se läckaget.

Angående kamremsbytet: det står i serviceneboken med vilka intervall den ska bytas, antingen efter antal mil, eller år. Du får bara läsa vad gäller just för din bil. Vanligtvis är det nog 9000 mil, eller 3-4 år...
Senast redigerat av engolf (9 mars 2008)

1 661 Inlägg
9 mars 2008
Hur mkt olja drar den da? För lite olja ska den dra.
Och kamremmen har ingenting med oljeläckor att göra, det som händer med den är att ifall den pajjar så sabbar du hela motor direkt på dem flesta bilar. Remmarna brukar hålla länge men om du vill hålla bilens värde så ska den servas på peugeot verkstad, och då behöver du inte tänka på sånt.
MVH

361 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
Hardjim skrev:
Och kamremmen har ingenting med oljeläckor att göra, det som händer med den är att ifall den pajjar så sabbar du hela motor direkt på dem flesta bilar. Remmarna brukar hålla länge men om du vill hålla bilens värde så ska den servas på peugeot verkstad, och då behöver du inte tänka på sånt.
MVH

Den vart servad i juni och i okt så fick jag fylla på olja .. men fyllde inte helt nu är den på bristgränsen igen  tänkte jag ska åka in me den nu.

1 661 Inlägg
9 mars 2008
tjarniz skrev:
Hardjim skrev:
MVH

Den vart servad i juni och i okt så fick jag fylla på olja .. men fyllde inte helt nu är den på bristgränsen igen  tänkte jag ska åka in me den nu.

Okej, men kollade du hur mkt olja det var i efter det att du gjorde servicen da? Och hur många mil har du kört sedan dess?
MVH

Sök