3909
Sök

tycker inte att det trycker på som det ska! hjälp någon.

388 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
#1
nu är det så att jag har byggt en ny låda till mina mutant 1207x har 2 såna och driver dom med varsitt kenwood 6203 steg, lådan ligger på 85L/bas med 1st 3"port till varje som det ska vara enligt mutant själva (om man kollar katalog från deras sida) men jag tycker nästan att det trycker på mindre nu än vad det gjorde förut när jag hade en låda som var jätte mycket för liten. hur kommer det sig?

basarna och portarna sitter uppåt om man säger så och borde det inte bli bättre nu än förut?

borde jag ha någon form av filter till basarna?

Vänligt med snabba svar då jag håller på och blir galen sad

kolla även min andra tråd angående batteri i bilen också för det har säkert en stor inverkan vet jag men är det verkligen så stor?
Senast redigerat av Smuurf (9 mars 2008)


BilstereoNörd
576 Inlägg
9 mars 2008
#2
Ja det beror säkerligen på att den rekommendationen från tillverkaren är en optimal F-3 portning..
Alltså lådan är portad till typ 35Hz eller liknande.. det medför att du tappar snytet i den frekvensen som din andra låda lirade som bäst...
Tycker personligen att det är patetiskt litet med en 3" port till en 12".....

Vad har du för bil och vad var det för volym och portdiameter / längd på din lilla låda?
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

388 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
#3
BAE skrev:
Ja det beror säkerligen på att den rekommendationen från tillverkaren är en optimal F-3 portning..
Alltså lådan är portad till typ 35Hz eller liknande.. det medför att du tappar snytet i den frekvensen som din andra låda lirade som bäst...
Tycker personligen att det är patetiskt litet med en 3" port till en 12".....

Vad har du för bil och vad var det för volym och portdiameter / längd på din lilla låda?
// Tommy

jag tyckte också att det verkade jävligt skumt att ha en 3" port till en 12". så du tycker att jag ska sätta dit 4" istället?

förra lådan låg på totalt typ 88-90L och hade en 4" port till vardera bas på typ 14-15cm vet inte så säkert men tror det var något sådant.

skulle jag få betydligt mycket bättre tryck om jag bytte portar? har 4" ligger också om det här inte skulle blivit bra.

och vad menas med optimal f-3 portning?

vilken frekvens borde jag ha avtämt till då? ganska ny enom billjud men riktigt intresserad så därför jag gärna frågar lite dom som kan.

det är i en golf 2.
Senast redigerat av Smuurf (9 mars 2008)


BilstereoNörd
576 Inlägg
9 mars 2008
#4
f-3 portning innebär att de tagit en optimal lådvolym enligt högtalarens värde och sen portat efter den frekvensen där högtalaren har fallit -3dB i verkningsgrad..
Detta görs för att utöka frekvensomfånget nedåt, att lådan spelar så djupt som möjligt..
Medför även att lådan spelar mer musikaliskt (lika högt i alla frekvenser) men tyvärr försvinner det lite verkningsgrad så att den spelar mindre i den frekvensen som din förra låda spelade mycket...

Mitt förslag är då att stoppa i 4" trattar med en längd på ca 5cm så får du samma avstämning som du hade med den lilla... ca 48Hz..
Så ska du se att trycket återkommer big_smile
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

388 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
#5
BAE skrev:
f-3 portning innebär att de tagit en optimal lådvolym enligt högtalarens värde och sen portat efter den frekvensen där högtalaren har fallit -3dB i verkningsgrad..
Detta görs för att utöka frekvensomfånget nedåt, att lådan spelar så djupt som möjligt..
Medför även att lådan spelar mer musikaliskt (lika högt i alla frekvenser) men tyvärr försvinner det lite verkningsgrad så att den spelar mindre i den frekvensen som din förra låda spelade mycket...

Mitt förslag är då att stoppa i 4" trattar med en längd på ca 5cm så får du samma avstämning som du hade med den lilla... ca 48Hz..
Så ska du se att trycket återkommer big_smile
// Tommy

okej men vilken frekvens är bra att ligga på då om man tycker om musik med (tung) bas typ som korn vissa låter är det ju ganska tung bas i. för jag tycker om när det verkligen känns wink och tycker du att jag behöver ett subtronic filter också? har hört att det kan vara ganska bra. men när du säger 5cm menar du att röret ska vara det om man räknar bort trattarna lr medräknat dom?

väldigt tacksam för hjälpen och underar även om man kan besvära dig via gästboken lr någom vid flera frågor i framtiden kanske? skulle vara välrigt tacksamt smile

dessutom så har jag ju bara så jag kan ställa gainen på mina steg det är det ändå som går att ändra så det är därför jag undrar om jag skulle behöva ett subtronic filter smile
Senast redigerat av Smuurf (9 mars 2008)


BilstereoNörd
576 Inlägg
9 mars 2008
#6
Ja då är det lämpligt att ligga runt 40Hz   ca 10cm portlängd...
Portlängden inkluderar trattarna, inuti Aeroportar så finns det en liten linje i gjutningen som indikerar vart man ska mäta ifrån..
Finns inte denna linjen så får man uppskatta att halva trattens höjd räknas som rör (portlängd)..
I 5cm varianten så blir det ju tratt på tratt utan extra rörlängd.. (bara en liten stump som skarv)
Subsonicfilter är ju bra att använda, särskilt när man portar upp lådor till typ 50-60Hz då de inte tål så mycket lågfrekvens... men ifall du portar ner den till ca 40Hz för din musiksmak så klarar sig högtalarna utan subsonicfilter, men ifall du märker att högtalarna blir varma/luktar bränt så bör du sänka volymen för då är det max....


Javisst går det bra att skriva direkt till mig vid framtida frågor...
// Tommy
Senast redigerat av BAE (9 mars 2008)

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

388 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
#7
BAE skrev:
Ja då är det lämpligt att ligga runt 40Hz   ca 10cm portlängd...
Portlängden inkluderar trattarna, inuti Aeroportar så finns det en liten linje i gjutningen som indikerar vart man ska mäta ifrån..
Finns inte denna linjen så får man uppskatta att halva trattens höjd räknas som rör (portlängd)..
I 5cm varianten så blir det ju tratt på tratt utan extra rörlängd.. (bara en liten stump som skarv)
Subsonicfilter är ju bra att använda, särskilt när man portar upp lådor till typ 50-60Hz då de inte tål så mycket lågfrekvens... men ifall du portar ner den till ca 40Hz för din musiksmak så klarar sig högtalarna utan subsonicfilter, men ifall du märker att högtalarna blir varma/luktar bränt så bör du sänka volymen för då är det max....


Javisst går det bra att skriva direkt till mig vid framtida frågor...
// Tommy

okej så jag ska asså ha 1st 4" port på 10m till vardera bas om jag vill ha 40hz? men blir det även bra tryck om jag spelar mer hårdrock och techno och sånt? lr borde jag sätta dit portar så jag f¨år lite högre frekvens då? för jag lyssnar väldigt blandat men mest tungt. smile

okej vad bra då gör jag det big_smile

tack så hemskt mycket



Sök