Kan inte tanka fullt!

Martin5
18 mars 2007 · 8 Inlägg

Jag har köpt en Saab 9-3 Aero-04 för ett par veckor sedan. Jag har problem när jag ska tanka, när jag har tankat ca 45liter så stängs pumpen av för den tror att det är fullt. Har provat att vänta en minut och försöka igen men det går inte. Bensinmätaren i bilen visar att det borde gå i ca 15liter till. Varför händer detta? MVH

Sandman
18 mars 2007 · 873 Inlägg

Om det verkligen är bensin upp till upfyllningsröret är det ju bilen som visar fel.

Men hur pumpen känner av att det är fullt om det inte är det vet jag inte...


Dock finns det ju en begränsning på en del pumpar med hur mycket man får tanka per gång.
Den stänger helt enkelt av för att den tror att du står och pumpar ut bensin på marken.

Tankade fullt i en 4x4 med 100+L tankvolym. Fick ta ut kortet och sätta i igen för att starta om innan den lät mig tanka mer.
Rätt kul wink

Don't get mad, get even.
Lindberg88
18 mars 2007 · 1 418 Inlägg

jet har iaf en spärr på 600 kr

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
Greatsnyggo saabtok
18 mars 2007 · 1 306 Inlägg

ja men  preem har sin gräns vid  800 kr  därför tankar ja alltid där och så har de  98 vilket jet slutat med

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Sleepy_One jopp
19 mars 2007 · 145 Inlägg

har du hört att det pyser när du öppnar bensinlocket?

i så fall är det troligtvis din avluftning till tanken som är igensatt, du har alltså en luftficka som förhindrar att du får i mer bensin...

jomenvisst
LocKtar Herr
19 mars 2007 · 1 722 Inlägg

Sleepy_One skrev:
har du hört att det pyser när du öppnar bensinlocket?

i så fall är det troligtvis din avluftning till tanken som är igensatt, du har alltså en luftficka som förhindrar att du får i mer bensin...

hmm, jag känner igen det där med att det pyser ur tanklocket.. gör det på min 200a.. hur åtegärdar man det vanligen? kanske därför bilen gick lite kasst emellanåt..

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
slangily
19 mars 2007 · 52 Inlägg

Sleepy_One skrev:
har du hört att det pyser när du öppnar bensinlocket?

i så fall är det troligtvis din avluftning till tanken som är igensatt, du har alltså en luftficka som förhindrar att du får i mer bensin...

öh.. är det något fel om det pyser? Det står i instruktionsboken till min bil att det ska pysa när man öppnar och klicka när man stänger locket.. eller jag kanske fått allt om bakfoten yikes

Är det allvarligt? Jag har inte märkt något konstigt iallafall..

Martin5
19 mars 2007 · 8 Inlägg

Tack för svaren, men det kan ju inte vara fel på mätaren när jag bara får i 45liter när jag nästan har tom tank. Jag har haft andra bilar som "pyser", fått för mig att det oftast händer på sommaren när det är varmt, det kan det även göra om bensindunkar.
MVH

Gräsberg
19 mars 2007 · 1 002 Inlägg

slangily skrev:

Sleepy_One skrev:
har du hört att det pyser när du öppnar bensinlocket?

i så fall är det troligtvis din avluftning till tanken som är igensatt, du har alltså en luftficka som förhindrar att du får i mer bensin...

öh.. är det något fel om det pyser? Det står i instruktionsboken till min bil att det ska pysa när man öppnar och klicka när man stänger locket.. eller jag kanske fått allt om bakfoten yikes

Är det allvarligt? Jag har inte märkt något konstigt iallafall..

på morsans passat finns det en liten spak och böjer d den med ett finger eller när du skruvar på tanklocket så försvinner luftfickan i tanken. därav pyser detäven när du skruvar dit tanklocket och när man tar av..

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"
______________________________
Martin5
25 februari 2008 · 8 Inlägg

Felet var mätaren/givaren precis som någon skrev. Fixade till det på en Saabverkstad i somras och det har fungerat bra sen!
Tack för svaren!

Bjork OEM <3
26 februari 2008 · 6 957 Inlägg

Martin5 skrev:
Felet var mätaren/givaren precis som någon skrev. Fixade till det på en Saabverkstad i somras och det har fungerat bra sen!
Tack för svaren!

Värt att dra upp en snart 1 år gammal tråd? Iofs lika värt av mig att svara lol
Kul att de löste sig smile

Mvh Björk

OEM <3
zoopåse
26 februari 2008 · 1 171 Inlägg

Det borde fler göra. Tala om hur det löste sig. Med risk för att ingen är intresserad så kan det ju hjälpa andra och ge en morot åt de som tipsar.smile

master_lars
26 februari 2008 · 1 180 Inlägg

vad menar du med nästan tom tank? Hur många liter skall tanken rymma? Som vi alla vet så är den ena tankmätaren inte den andra lik. Kan ju vara så att din tank är full, och att tankmätare spelar dig ett spratt..

FireTraXX DFFL
26 februari 2008 · 9 020 Inlägg

Greatsnyggo skrev:
ja men  preem har sin gräns vid  800 kr  därför tankar ja alltid där och så har de  98 vilket jet slutat med

Undrar varför spärrar används där ni tankar.
Jag tankade för 916kr på shell igår, tur att de inte använder sig av konstiga spärrar.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
NxV ElectroRaggare
27 februari 2008 · 883 Inlägg

Jag kan aldrig tanka fullt sad
kostar nära på 1200 kr..

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Martin5
18 mars 2008 · 8 Inlägg

master_lars skrev:
vad menar du med nästan tom tank? Hur många liter skall tanken rymma? Som vi alla vet så är den ena tankmätaren inte den andra lik. Kan ju vara så att din tank är full, och att tankmätare spelar dig ett spratt..

Det var ju så det var, det var fel på mätaren, vilket jag som sagt har fixat nu.
Med nästan tom tank menar jag att bensinlampan lyser och min färddator visar att jag bara har ett par mil kvar att köra.
Mvh
Martin

Martin5
18 mars 2008 · 8 Inlägg

Bjork skrev:

Martin5 skrev:
Felet var mätaren/givaren precis som någon skrev. Fixade till det på en Saabverkstad i somras och det har fungerat bra sen!
Tack för svaren!

Värt att dra upp en snart 1 år gammal tråd? Iofs lika värt av mig att svara lol
Kul att de löste sig smile

Mvh Björk

Är det aldrig någon som skriver om hur det löste sig och vad felet var så kan man lika gärna lägga ner hela forumet. För då har man ju bara en massa frågor och förlag på tänkbara åtgärder med ingen vet med säkerhet varför felet uppstod.
/Martin

zoopåse
18 mars 2008 · 1 171 Inlägg

Tack för att du också fattar detta.smile Brukar irritera mig på när ingen får reda på om eller hur det löste sig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang