5033
Sök

Clean baklucka

676 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
#1
Har ett litet problem, jag hade tänkt svetsa igen "nummerplåtsgropen" på min Sunny. Men bakluckan är inte helt slät, den är böjd osv, lite svårt att förklara... finns bra bilder på det hela.


då undrar jag då, hur har ni gjort för att släta ut bakluckan? hade först tänkt svetsa igen med en relativt tjock plåt och sedan bygga upp allt med spackel. Men sen så kom jag på att det skulle bli otroligt svårt att få de snyggt sen efterssom hela bakluckan är böjd utåt typ.


behöver tips på hur man kan göra med detta problem!! smile


MVH Krille


jon
76 Inlägg
15 februari 2007
#2
ta en 1mm - 1,5mm plåt och se till att den är böjd likadant som bilen sen e de bara punkta fast den, men se till att kyla ordentligt efter varje punkt annars slår sig plåten.

Chris

676 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
#3
okey, sen måse man ju då förstås trimma till kanterna lite med spackel smile vet inte hur det är på golfen men därär det många so har cleanat ut bakluckan, är den plan eller är den oxå böjd som min baklucka?


9 108 Inlägg
15 februari 2007
#4
Som ChrisC säger är det gjort med min, den är också välvd... Mycket spackel behövdes också wink


676 Inlägg
16 februari 2007
Trådstartare
#5
ahh okey så du har oxå gjort de big_smile blev snyggt! wink hur svårt var de på en skala från 1-10? *jag är relativt händig med spackel*

antar att det är svårt att få de "orginal" utseende man är ute efter eller?


9 108 Inlägg
16 februari 2007
#6
Jag svetsade inte själv utan lät en utbildad polare göra det. Det var lite krångligt! Grovspackla är inte svårt så det gjorde jag själv och lät lackeraren göra finliret.

Verkar vara lite krångligare på din bil tror jag faktiskt men ingenting är omöjligt..


Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
16 februari 2007
#7
Till golfarna brukar vi kapa ur en bit utav dörren på bilen, då den har samma böjning som bakluckan.

Kanske funkar på din sunny också?


676 Inlägg
16 maj 2007
Trådstartare
#8
resultatet blev bra smile svetsade på en ganska grov plåt och byggde upp med spackel, syns lite ibland men är överaskande bra resultat faktiskt smile


9 108 Inlägg
16 maj 2007
#9
Kul att höra! smile


schtek
478 Inlägg
26 februari 2008
#10
Lånar tråden! gammal, men slipper starta en ny.

Är det ett stort ingrepp att göra nummerplåtsgropen slät?
Vad är det för spackel mans ka använda?
Hur går man tillväga, vore schysst om någon kan rabbla upp hur man gör lite snabbt så man ffår en någorlunda insikt i det hela.
/Kristoffer


jon
76 Inlägg
14 mars 2008
#11
stort ingrepp? njae beror helt på hur mkt erfarenhet du har och hur du vill att slutresultatet ska se ut.
Rekomenderar att göra plåtjobbet så noggrant som möjligt och använda så lite spackel som möjligt så slipper du problemen med att spacklet spricker!

Använd en bit kartong lr papper och rita upp en mall utefter kanterna på nummerplåtsgropen sen klipper du ut en plåtbit efter mallen, se till att plåten är välvd på samma sätt som bakluckan annars kan det se dumt ut, sen är det bara lägga dit plåtbiten och börja punkta men sätt helst inte punkterna så nära varandra utan sätt en punkt på ett ställe sen nästa punkt så långt bort som möjligt,  och kyl mkt för att undvika att plåten slår sig! gör du det noggrant och på rätt sätt så borde du slippa spackla så mkt mer än att fylla små ojämnheter och då slipper du sprickor mm i framtiden!

Mvh christian

Chris

Meister
6 763 Inlägg
Adde666
15 mars 2008
#14
HAHHA bygga upp med spackel. jaja det e väl så alla gör nuförtiden.

Billackerare
737 Inlägg
15 mars 2008
#15
chrisC skrev:
ta en 1mm - 1,5mm plåt och se till att den är böjd likadant som bilen sen e de bara punkta fast den, men se till att kyla ordentligt efter varje punkt annars slår sig plåten.

Och vad tror du händer med en väldigt varm yta som kyls ner snabbt..?
Det är då den slår sig. Bättre att svetsa några punkter och sedan vänta några minuter innan du fortsätter.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

jon
76 Inlägg
18 mars 2008
#16
Youngblood skrev:
chrisC skrev:
ta en 1mm - 1,5mm plåt och se till att den är böjd likadant som bilen sen e de bara punkta fast den, men se till att kyla ordentligt efter varje punkt annars slår sig plåten.

Och vad tror du händer med en väldigt varm yta som kyls ner snabbt..?
Det är då den slår sig. Bättre att svetsa några punkter och sedan vänta några minuter innan du fortsätter.

ingen som sagt att han ska svetsa hela bakluckan innan han kyler heller.. läs hela tråden så ser  du att jag skrivit det i ett senare inlägg

Chris


Sök