3862
Sök

krypström! hur högt ström värde.

279 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
#1
har ett lite problem med min volvo 940 97:a den drar ur batteriet hela tiden och jag vet hur man ska mäta för att få fram vart det drar man min fråga är vilket ström (A) värde ska bilen dra när det är avstängd? behöver ju veta det så man vet när den inte drar extra längre. bilen har inge larm så det är inte det. men kommer plocka ur varje säkring en efter en och kolla när strömvärdet minskar.

bränt gummi luktar kärlek

279 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
#2
Swedenrockers skrev:
Det är väl bara klockan och minnesströmmen till stereon som drar ström när nyckeln är ur. Ungefär 10 mA verkar rimligt för dessa tillsammans.

kan ju inte vara så mycket mer. jo det är bara det som ska dra då. men i för sej. tar jag ur säkringen till sterion eller tar ur den och tar ur säkringen så borde jag ha 0A för kan inte tänka mej att något annat kan ligga och dra. eller rätta mej någon om jag har helt fel. behöver som sagt hitta felet snarast. tror det är mätarna i a-stolpen som drar men är ju inte säker.

bränt gummi luktar kärlek

8 156 Inlägg
20 mars 2008
#3
Lyser mätarna hela tiden?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

736 Inlägg
20 mars 2008
#4
0 A får man ju nästan aldrig, alltid lite krypstöm, men för att dra ut ett friskt batteri på typ 50 Ah på låt säga en natt, krävs ju (förenklat) typ 2 A i 10 timmar. Dra en säkring i taget tills du kommer ner på under 0,5 A. Borde som sagt bara vara en stor strömtjuv.

Edit: Bagage-lampa eller handskfack är annars klassiker.
Senast redigerat av frasse4 (20 mars 2008)


279 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
#5
frasse4 skrev:
0 A får man ju nästan aldrig, alltid lite krypstöm, men för att dra ut ett friskt batteri på typ 50 Ah på låt säga en natt, krävs ju (förenklat) typ 2 A i 10 timmar. Dra en säkring i taget tills du kommer ner på under 0,5 A. Borde som sagt bara vara en stor strömtjuv.

Edit: Bagage-lampa eller handskfack är annars klassiker.

det är inte på en natt men man ser att det gått ner på en natt men efter en vecka ungefär står mätaren i botten. laddade upp batteriet och körde drygt 2 mil för runt 1-2veckor sen och igår när jag skulle ut och köra lite så var det totalt tomt då stod voltmätaren i botten. nej de lyser inte hela tiden. de är kopplade över instrument belysningen men voltmätaren är kopplad över generatorn. men lyserna till dem är över instrumentbelysningen.

bränt gummi luktar kärlek

21 761 Inlägg
21 mars 2008
#6
edis_87 skrev:
det är inte på en natt men man ser att det gått ner på en natt men efter en vecka ungefär står mätaren i botten. laddade upp batteriet och körde drygt 2 mil för runt 1-2veckor sen och igår när jag skulle ut och köra lite så var det totalt tomt då stod voltmätaren i botten.

En liten fråga:

Menar du att när mätaren stod i botten så körde du 2 mil för att ladda upp batteriet?

I så fall kan jag säga direkt att så funkar det inte riktigt. När ett batteri av normalstorlek (typ 60Ah) blir så pass urladdat att inte startmotorn orkar dra runt, då behöver man ladda upp det i åtminstone ett helt dygn för att få det fulladdat. Att köra bilen i 2 mil kommer inte att ladda upp det speciellt mycket tyvärr.

279 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
edis_87 skrev:
det är inte på en natt men man ser att det gått ner på en natt men efter en vecka ungefär står mätaren i botten. laddade upp batteriet och körde drygt 2 mil för runt 1-2veckor sen och igår när jag skulle ut och köra lite så var det totalt tomt då stod voltmätaren i botten.

En liten fråga:

Menar du att när mätaren stod i botten så körde du 2 mil för att ladda upp batteriet?

I så fall kan jag säga direkt att så funkar det inte riktigt. När ett batteri av normalstorlek (typ 60Ah) blir så pass urladdat att inte startmotorn orkar dra runt, då behöver man ladda upp det i åtminstone ett helt dygn för att få det fulladdat. Att köra bilen i 2 mil kommer inte att ladda upp det speciellt mycket tyvärr.

inge fel på mätaren det vet jag. om det inte är den som läcker igenom ström. men den visar spännings värdet som den ska. den stod på ladning i två dygn innan jag körde den. flyttade den från ett garage till ett annat. mattaren vissade klart och tydligt 13-14V när bilen är igång. det är något som drar ur det. batteriet blir helt tomt. inte ens instrumet belysning börjar lysa när man vrider på nyklen.
Senast redigerat av edis_87 (21 mars 2008)

bränt gummi luktar kärlek

21 761 Inlägg
21 mars 2008
#8
Aha, okej. Jag trodde att du försökte ladda upp batteriet genom att köra bilen i 2 mil, men så var det alltså inte. När du laddade upp batteriet i två dygn så blir batteriet fulladdat om det i övrigt är i bra skick, helt klart, då är jag med på noterna smile.

Det enklaste sättet att mäta tjuvström (enligt mitt tycke) är att koppla en multimeter mellan batteriets pluspol och själva pluskabelskon, sedan tar man loss en säkring i taget och ser när/om strömmen minskar ner till ett rimligt värde.

Vad som är "rimligt värde" kan variera mellan olika bilar, men det bör iaf hålla sig under 50mA på en lite äldre bil (tex din 940) som dessutom inte har något larm installerat.

Fast när du skriver att generatorn laddar 13-14V så är det lite för grovt räknat, skillnaden mellan en laddspänning på 13V och 14V är stor. Mät helst mer precist, rätt laddspänning när batteriet är fulladdat och endast halvljuset är igång ska vara åtminstone 14-14,4V.
Senast redigerat av Drönirettab (21 mars 2008)

136 Inlägg
21 mars 2008
#9
Du har inget slutsteg som typ ligger o drar ström hela tiden?

Jag kan inte mycket om bilstereo o så, men har hört att kopplade man remote direkt från slutsteg till stereo kunde slutsteget ligga o dra ström hela tiden?

279 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
#10
SweeXic skrev:
Du har inget slutsteg som typ ligger o drar ström hela tiden?

Jag kan inte mycket om bilstereo o så, men har hört att kopplade man remote direkt från slutsteg till stereo kunde slutsteget ligga o dra ström hela tiden?

jo har ett slutsteg. ska nog kolla det. ligger in kopplat på remoten på sterion. ska till garaget sen om någon timme och börja felsöka hade jag tänkt. det jag ska börja med är att rucka ur volt vätaren och ändras inte ström(A) värdet så tar jag ur sterion och sen säkringen till inebelysningen hoppas på att det är något av det. så jag slipper leta ihjäl mej under påsken.

bränt gummi luktar kärlek

279 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Aha, okej. Jag trodde att du försökte ladda upp batteriet genom att köra bilen i 2 mil, men så var det alltså inte. När du laddade upp batteriet i två dygn så blir batteriet fulladdat om det i övrigt är i bra skick, helt klart, då är jag med på noterna smile.

Det enklaste sättet att mäta tjuvström (enligt mitt tycke) är att koppla en multimeter mellan batteriets pluspol och själva pluskabelskon, sedan tar man loss en säkring i taget och ser när/om strömmen minskar ner till ett rimligt värde.

Vad som är "rimligt värde" kan variera mellan olika bilar, men det bör iaf hålla sig under 50mA på en lite äldre bil (tex din 940) som dessutom inte har något larm installerat.

Fast när du skriver att generatorn laddar 13-14V så är det lite för grovt räknat, skillnaden mellan en laddspänning på 13V och 14V är stor. Mät helst mer precist, rätt laddspänning när batteriet är fulladdat och endast halvljuset är igång ska vara åtminstone 14-14,4V.

13-14 var väldigt grovt räknat. ska göra precis så som du sagt de enda som skillde sej var att jag tänkte ta minus polen istället för plus tongue ladningen tror jag inte det är för så fort jag får igång på bilen så går det hur bra som hälst. och har ett stabillt värde på spänningen. för när kolen börjar bli dåliga så brukar spänningen skunka så fort man slår på en belastning och det gör den inte. men men ska kolla generatorn när jag endå håller på. har fått lite tips nu och ska kolla dem idag under eftermiddagen och skriver en rad ikväll om hur det gått.

bränt gummi luktar kärlek

279 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
#12
tror jag fått ordning på det. mätte och fick 90mA i läckström och sen tog jag bort voltmätaren och då fick jag den att dra 10mA förutom engång i sekunden då drog den 20mA ska sätta en brytare till den kabeln för att lösa det och om bilen ska stå en längre stund stänga av brytaren. men ska sätta batteriet på laddning nu i drygt 2 dagar tänkte jag för hade 3V i batteriet. hoppas på att det var det nu annars får jag leta vidare senare.

bränt gummi luktar kärlek

21 761 Inlägg
21 mars 2008
#13
Va? Hade du bara 3V kvar i bilbatteriet?

Då får du vara glad om det tar emot laddning, var beredd på att det inte gör det. När spänningen har sjunkit så där mycket i ett bilbatteri så är risken mycket stor att det vägrar ta emot någon laddning alls tyvärr.

Vad har du för batteriladdare?

279 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
#14
Drönirettab skrev:
Va? Hade du bara 3V kvar i bilbatteriet?

Då får du vara glad om det tar emot laddning, var beredd på att det inte gör det. När spänningen har sjunkit så där mycket i ett bilbatteri så är risken mycket stor att det vägrar ta emot någon laddning alls tyvärr.

Vad har du för batteriladdare?

vet inte riktigt någon gammal skit laddare. mätte sen när batteriet hade vart ur någon timme då hade det stigit iaf till 5,6V tror jag det var. om det inte tar emot ska jag fan spränga batteri helvetet. andra batteriet i vinter i så fall som ger upp. provar iaf att ladda annars blir det att panik köpa ett batteri för på tordag ska bilen ur garaget och in på trimning.

bränt gummi luktar kärlek

21 761 Inlägg
21 mars 2008
#15
Hehe, okej. Om du nu spränger batteriet åt helvete, se till att ha skyddskläder då big_smile.

Att spänningen har stigit till 5,6V är ju åtminstone ett litet framsteg, vi får väl hoppas att det går bra. Men när ett batteri, speciellt ett startbatteri, blir så pass urdraget så tappar det en del kapacitet även om man lyckas få det fulladdat enligt laddaren.

När ett bly/syrabatteri laddas ur så täcks cellplattorna av blysulfat, det sulfatet omvandlas dock till syra vid uppladdning normalt sett. Det som händer vid en djup urladdning är att blysulfatet blir svårt att få bort från plattorna, det "sitter fast", då säger man att batteriet har "sulfaterat".

Följden av det där är att man inte får ut lika mycket kapacitet ur batteriet och om man gör en syraviktsmätning så kommer inte den att visa fulladdat batteri. När batteriet har blivit riktigt djupt urladdat, tex som ditt batteri, då finns risk att blysulfatet sitter så hårt att plattorna isoleras helt och hållet vilket gör att batteriet inte tar någon laddning alls.

279 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
#16
märker om det tar imot laddning. behöver ju inte stå nära när man spränger det. dynamit och tändkablar borde ju funka bra haha. ska mäta det idag igen när jag ska sätta dit laddaren får låna en syra mätare oxå och kolla hur det ser ut för hoppningsvis så funkar det.

bränt gummi luktar kärlek


Sök