4469
Sök

6x9 i hatthyllan uppåt eller frammåtvinklade?

JDM
593 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
#1
Tjenare, jag har planer för min honda civic 92 att bygga om hatthyllan, jag tänkte sätta in två 6x9 högtalare i den och bygga två upphöjda lådor för dem, dessa lådor ska vinkla högtalarna frammåt och slutta ner bakåt.
Men de flesta sätter ju bara i sina 6x9 högtalare i hatthyllan så att de pekar rakt upp och ljudet studsar mot bakrutan.
Vad blir bäst ljud av dessa två exempel? Riktade uppåt eller snett frammåt? Jag tycker snett frammåt idén är att föredra när det gäller snygghet och så tar de inte upp utrymme neråt i bagaget. Men viktigast är för mig trotsallt ljudet.
Någon som vet?

Det ska vara JDM och bana!

Mekaniker
212 Inlägg
26 mars 2008
#2
Jag hade dom först rätt upp mot rutan men sen när jag byggde ny hatthylla lutade jag dom lite framåt och jag tycker det vart bättre ljud med lite vinkel.
kolla bilden så ser du hur jag har dom.
BILD


188 Inlägg
27 mars 2008
#3
Har du inte köpt 6*9:or så lägg pengarna på bra framhögtalare i stället...
Ljud skall komma framifrån!!!

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu

JDM
593 Inlägg
27 mars 2008
Trådstartare
#4
pontan36: Aha, låter bra. Men länken funkar inte sad

chrix: Klart jag ska, men jag ska ha bådeoch, fram, bak och baslåda.

Det ska vara JDM och bana!

188 Inlägg
27 mars 2008
#5
D e bättre du lägger dom pengarna och jobbet på bättre framhögtalare....
Varför lägga pengar på att dom som kanske åker bak ska få ljud?

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu

JDM
593 Inlägg
27 mars 2008
Trådstartare
#6
Så du menar att istället för att dela upp 3000 på högtalare fram och bak så ska jag köpa framhögtalare för 3k? Jag vill ju ha en djupare ljudbild med ljud från alla håll, blir så platt med bara ljud strax framför en.

Det ska vara JDM och bana!

188 Inlägg
27 mars 2008
#7
Hur e ljudet på en konsert?
Så länge du inte har 5.1 eller liknade så hade jag satsat på bara fram högt..
Ett Bra 6.5" kit med steg kan du nog köpa för 3 k drygt, montera dom STABILT i fram så ska d räcka gott å väl...
Bas sköter en 10" are bra

Exempel på saker som borde funka.
Steg: MTX Thunder TA5604 eller  Boston Acoustics GT-42. Sjukt billigt på NETONNET!!!                          Fram högt:  Blaupunkt Velocity V6 Vantage, Sony XS-HT170SN eller värre fast 5.25"  MTX Thunder Axe TXC5.1
Bas e ju olika hur mycket jobb man vill lägga, finn sju färdiga lådor att köpa, men roligare å oftast bättre å bygga själv om man gör rätt...
Lite kablar å annat så lär du bli nöjd.
Nu har jag bara kollat på NETONNET för att d var smidigt å plus att dom har RIKTIGT bra priser på många saker nu....
Senast redigerat av chrix (27 mars 2008)

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu

Mekaniker
212 Inlägg
27 mars 2008
#8
Haxxel skrev:
pontan36: Aha, låter bra. Men länken funkar inte sad

Okej, men kolla på min profil i projekt så ser du.


JDM
593 Inlägg
27 mars 2008
Trådstartare
#9
Hmm, hyggligt att ge konkreta exempel big_smile Ska kolla på de grejerna.
Är mds bra? Finns sjuka erbjudande med deras grejor nu. Baslådan skall absolut inte köpas färdig, ska bygga själv, gillar inte när man bara köper en färdig låda och lägger in i bakluckan, ser fult ut. Denna skall byggas in i sidan av bagageutrymmet. Så att den tar så lite plats som möjligt, inte förstör möjligheter att packa och inte är ivägen för att vika sätena för extra lastutrymme.

Det ska vara JDM och bana!

Mekaniker
212 Inlägg
27 mars 2008
#11
Själv ska jag aldrig ha nå mer mds, båda 12" har talspolen brunnit på och bägge slutstegen har slutat fungera. Skruvade upp slutstegen och det hade lossnat i lödningar och börjat rosta i kontakterna.


* Klåpare
1 718 Inlägg
27 mars 2008
#12
pontan36 skrev:
Själv ska jag aldrig ha nå mer mds, båda 12" har talspolen brunnit på och bägge slutstegen har slutat fungera. Skruvade upp slutstegen och det hade lossnat i lödningar och börjat rosta i kontakterna.

Låter som du har utomhusklimat i bilen? MDS är inte världsledande på varken kvalitet eller kapacitet, men inget av vad du beskriver har hänt de gånger jag har använt grejer från MDS.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Fortare än kvickt
241 Inlägg
27 mars 2008
#13
sätt 6*9or i dörrarna istället. blir hur bra ljud som helst.

Akta lacken pappskalle!

666 Inlägg
27 mars 2008
#14
Åk till din lokala handlare å provlyssna fokal och dls grejjer, de är högtalare som levererar hi-fi ljud, och de gör det riktigt bra med. vad gäller bas så är jag lite såld på alpines grejjer, de spelar bra bas de dunkar inte bara, sen så är de reletivt lättdrivna, har själv en type R bas som jag är riktigt nöjd med och kör ett par dls 6,5 fram.
Eftersom du har en så pass liten bil så kommer ett framsystem räcka långt smile

//Silver


801 Inlägg
27 mars 2008
#15
Rockford spelar fint. likaså infinity
Senast redigerat av Roundcube (27 mars 2008)

JDM
593 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
#16
Jo jag har funderat en del på rockford, verkar vara kvalitet det.
Men till baslådan behöver jag något som kräver minimalt med volym, ska inte ta upp hela bagaget och inte hindra mig från att vika sätena somsagt. Var på mds och frågade vad jag skulle ha för bas om jag har kraftigt begränsad volym och då visade de någotn bas från mds. Men rockfords behöver väll volym för att lira bra. För mig ska basen inte behöva kunna få bilen att skrammla, gillar inte en låg sludrig gegga av baslud. Basen ska vara snabb, alert och lägga en stabil tyngd i ljudet, älskar basiga låtar så länge basen inte smetas ut.

Det ska vara JDM och bana!

28 mars 2008
#17
många tycker att mds är bra....tills dom hör andra märken. då inser de att mds inte var så himla bra som dom trodde.

vill du ha en liten baslåda så har jag hört att denna är bra, har dock inte lyssnat på den själv

www.nardik.se   -   DLS BB26

edit: hittade lådan billigare här.
http://www.blekingebilradio.se/default.aspx
Senast redigerat av mickinho (28 mars 2008)

188 Inlägg
28 mars 2008
#18
Ja hitta en bas som kräver liten volym är inte lätt, man kan ju hoppas man får tips från "forum" polare eller ringa runt till MASSA olika affärer, annars får man helt enkelt kolla värden på så många basar man kommer över..
Jag ska nog snart sälja en Kicker Solobaric 8", om jag e nöjd hur bara 1 spelar..
Dom klarar sig i väldigt små lådor, men kräver rätt mycket mos från steget "alltså inget billigt MDS"

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu


Sök