5140
Sök

Mer bas i en e39 sedan?

Tyskstuk
466 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
Hej!

Funderar på att inom en snar framtid på något sett få in mer bas i bilen.
Har just nu 4st 5,25 med separata diskanter som jag driver med en Alpine CDE-9871R.

De enklaste vore ju att skaffa en baslåda, men hur gör jag då för att få bästa bas? Det är ju som en plåtvägg mellan skuffen och kupén. Jag vill helst slippa göra bassportar i hatthyllan för att jag vill hade diskret.

Kanske att man sågar upp ett hål bakom armstödet och bara sätter en singel bas direkt mot från skuffen, typ något som denna http://www.garaget.org/?car=74833&image=762426

Har också funderat på en platt mds 8" aktiv under passagerar stolen men hur bra sprider sig en sån bas i bilen? Kommer det kännas snätt eftersom att den ligger till höger?

Som sagt så är jag ute efter det enklaste kombinerat med bästa sättet att få djupare och tungre bas i bilen så kom med tips!

MVH Rickard

21 761 Inlägg
28 mars 2008
Enklaste sättet att få in all bas i kupen är att ha en bandpasslåda, men då får du antingen dra upp rör i hatthyllan eller dra ut röret genom en skidlucka om bilen har en sån (vilket den inte verkar ha om jag förstår dig rätt).

Eftersom du inte vill dra upp rör i hatthyllan så är det en vanlig låda som gäller, det viktiga är i så fall att täta mellan baffel och ryggstöd så att ljudet inte kan sprida sig bakåt i skuffen. Med hjälp av tätningen så tvingas ljudet genom själva dynan och in i kupen.

Tyskstuk
466 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
Tack för snabbt svar!

Vad är det för skillnad på en vanlig låda och en bandpass låda?

Nej jag har ingen skidlucka:/ Men om jag drar ut ett basrör ur "skidluckan" ska jag då bara ha typ en slutenlåda i skuffen?

När du menar att det är viktigt att hålla tät menar du om jag skulle ha som han på bilden jag länkade?

Tyskstuk
466 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
Förresten ingen som har en e39 som kan berätta hur de har löst problemet?

21 761 Inlägg
28 mars 2008
Rille_Pille skrev:
Vad är det för skillnad på en vanlig låda och en bandpass låda?

I bandpasslådan så sitter basen inuti lådan och lådan har oftast två eller tre separata kammare, elementet sitter i ena kammaren och spelar in i en annan kammare. Sedan leds allt ljud ut genom ett eller flera basreflexrör. Eftersom allt ljud kommer från röret så är det mycket viktigt att rörmynningen inte har något hinder framför sig och att röret sticker in i kupen, annars dämpas ljudet väldigt mycket.

Den lådtypen spelar ett smalare frekvensområde än både sluten och basreflexlåda, men med det begränsade frekvensomfång som en bilbas ska spela så är skillnaden inte speciellt märkbar om lådan beräknas korrekt. En dåligt beräknad låda (eller SPL låda) spelar däremot entonigt och trist.

Rille_Pille skrev:
Nej jag har ingen skidlucka:/ Men om jag drar ut ett basrör ur "skidluckan" ska jag då bara ha typ en slutenlåda i skuffen?

Om du även gör hål i ryggstödsdynan så kan du ha både sluten låda och basreflexlåda med basen vänd mot hålet, sedan göra en tätningsram runt baffeln som tätar mot ryggstödet. Det är inte säkert att det blir bra om du sätter en baslåda i skuffen och sedan bara drar ett rör genom ryggstödet som leder ljudet in i kupen.

Rille_Pille skrev:
När du menar att det är viktigt att hålla tät menar du om jag skulle ha som han på bilden jag länkade?

Ja.

Tyskstuk
466 Inlägg
29 mars 2008
Trådstartare
okej:) tack för all din hjälp. den underlättar rejält för mig när det blir dags att införskaffa=)

Sök