Trimning av B230ET

Toffe10 Lastbils Mekaniker
26 mars 2008 · 357 Inlägg

Hej, jag funderar lite på att ge min stakars volvo 745 lite mera stånka...Det sägs att de ska vara ungefär 200 hästar i den nu men tänkt försöka få upp de till 300 hk ungefär....Jag har hört att orginal stakarna bara pallar 200 ungefär så tänkt byta dom men vad klarar kolvarna?..Kan man köra orginal sprut eller måse de också bytas?...Vad kan man använda för drivlina som håller men inte kräver någon större modifikation?...Undrar också om någon vet hur man ser vad det är för topp o kamaxel som sitter på för sägs att båda e byta på min maskin o om de går att kolla om den är chippad?...Tänkt köra med orginal turbo men med annan intercooler...

AspeliN
26 mars 2008 · 65 Inlägg

Kan bli lite svårt att få ut 300hk med orginal turbo. Det står på topp och kam vad det är. Ska du köra med orginalsprut måste du iaf byta spridare. drivlinan klarar lätt 300hk,en viss tid iaf:P. Jag kommer att köra b230ft turbo smidda stakar och kolvar och det håller!

Volvo 244 TIC
AspeliN
26 mars 2008 · 65 Inlägg

volvos bästa vlåda är M90 och efter det blir det M46,M47.

Volvo 244 TIC
Toffe10 Lastbils Mekaniker
26 mars 2008 · 357 Inlägg

AspeliN skrev:
Kan bli lite svårt att få ut 300hk med orginal turbo. Det står på topp och kam vad det är. Ska du köra med orginalsprut måste du iaf byta spridare. drivlinan klarar lätt 300hk,en viss tid iaf:P. Jag kommer att köra b230ft turbo smidda stakar och kolvar och det håller!

okej, men jag har hört att de finns dom som ha kört orginal turbo med ca 300 hk men får väl se hur långt den räcker...vilka spridare ska man ha då??...okej, tror de e M46 jag har nu men ha hört att bakaxlarna int brukar tycka om mer än 200 om man leker mycke som ja hade tänkt göra tongue....

Tomas_H
26 mars 2008 · 486 Inlägg

Original turbon räcker inte till några 300hk. Ett TD04-19T däremot gör de. Det går att mappa till originalsprutet men bäst är självklart ett eftermarknads. Som du skrev så måste stakarna bytas, men kolvarna håller.
Gröna R spridare kommer räcka om du åker bensin. Tillsammans med bättre pumpar/pump och högre tryck såklart wink. Intercooler är nämnt och en annan kam. Du behöver en starkare koppling och jag tror inte att du lyckas få original lådan att hålla särskilt länge neutral. Satsa på en M90-låda.

Om du mest ska sladda och leka med bilen så är nog en locker diff ett bra val.
I mitten ovanför avgasportarna på toppen står det vad det är för topp. T.ex 1000530 eller 1000531 osv.

//

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Toffe10 Lastbils Mekaniker
27 mars 2008 · 357 Inlägg

Tomas_H skrev:
Original turbon räcker inte till några 300hk. Ett TD04-19T däremot gör de. Det går att mappa till originalsprutet men bäst är självklart ett eftermarknads. Som du skrev så måste stakarna bytas, men kolvarna håller.
Gröna R spridare kommer räcka om du åker bensin. Tillsammans med bättre pumpar/pump och högre tryck såklart wink. Intercooler är nämnt och en annan kam. Du behöver en starkare koppling och jag tror inte att du lyckas få original lådan att hålla särskilt länge neutral. Satsa på en M90-låda.

Om du mest ska sladda och leka med bilen så är nog en locker diff ett bra val.
I mitten ovanför avgasportarna på toppen står det vad det är för topp. T.ex 1000530 eller 1000531 osv.

//

Okej....Nå man får väll byta turbon endå då....var kan man få tag på gröna spridare billigt då?..Ha volvo haft de orginal på någon av sina maskiner så att man kan knycka från någon bil bara?..måste man göra om elsystemet någe om byter eller e de bara o plugga i?...okej man får väll satsa på sinter koppling o rally diff då så kanske de håller....M90 e de den 5 petade lådan de som fanns ti 740 eller hette den någe annat?

Tomas_H
27 mars 2008 · 486 Inlägg

Toffe10 skrev:
M90 e de den 5 petade lådan de som fanns ti 740 eller hette den någe annat?

Nej den heter M47. M90 sitter i 940 från -94/-95 nångång och framåt.

Toffe10 skrev:
var kan man få tag på gröna spridare billigt då?..Ha volvo haft de orginal på någon av sina maskiner så att man kan knycka från någon bil bara?..

Sitter på S60/V70R original. Brukar alltid finnas till salu på Blocket.se och TPC. Annars kan man köpa på Volvo men då blir det dyrare.


Toffe10 skrev:
man får väll satsa på sinter koppling o rally diff då så kanske de håller....

Sinterlamell är bara onödigt. Jag använder en tryckplatta från Sachs som heter 228 och den klarar över 400nm med original lamell. http://www.kgtrimning.com/kopplingspec.htm (TP-763)

//

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Toffe10 Lastbils Mekaniker
27 mars 2008 · 357 Inlägg

okej, men då vet man lite iallfall...går de att sätta på en doch:a topp på en B230ET också eller e de något som skiljer sig?...Hur mycket hk pallar H-stakar respekitve M-stakar för?..Undrar också om det ska vara en katalysator på den?

Senast redigerat av Toffe10 (27 mars 2008)

Tomas_H
27 mars 2008 · 486 Inlägg

16v toppen passar, men då måste du göra ventilutag i kolvarna, bygga om kamdrivningen litegrann och byta insug och grenrör då det inte är samma "bultmönster" på toppen. Lite onödigt om du "bara" siktar på 300hk.
Omöjligt att säga exakt hur mycket effekt olika vevstakar klarar. Beror helt på laddtryck, kompression, mappning m.m. Men M-stakar eller nyare turbostakar klarar väl ca 300-400hk, kanske mer. Finns motorer som lämnat över 1000hk på H-profilare. 
Men om man VET att man kommer hamna en bit över 300hk så borde man skaffa riktiga stakar.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Toffe10 Lastbils Mekaniker
27 mars 2008 · 357 Inlägg

Tomas_H skrev:
16v toppen passar, men då måste du göra ventilutag i kolvarna, bygga om kamdrivningen litegrann och byta insug och grenrör då det inte är samma "bultmönster" på toppen. Lite onödigt om du "bara" siktar på 300hk.
Omöjligt att säga exakt hur mycket effekt olika vevstakar klarar. Beror helt på laddtryck, kompression, mappning m.m. Men M-stakar eller nyare turbostakar klarar väl ca 300-400hk, kanske mer. Finns motorer som lämnat över 1000hk på H-profilare. 
Men om man VET att man kommer hamna en bit över 300hk så borde man skaffa riktiga stakar.

okej, jo verkar vara lite arbete me de men dom brukar ju va bättre 16 ventilare än 8 men får köra med 8 så länge tror ja då...okej, tänkt väll ladda 1.3-1.5 tror ja om de blir annan turbo annars kör ja med 1.2...man får väll satsa på h-profil då så vet man att de är ordentligt gjort ingen ide o chansa på de heller...

hbdesign
28 mars 2008 · 38 Inlägg

AspeliN skrev:
volvos bästa vlåda är M90 och efter det blir det M46,M47.

skull nog vilja ha m45 an imellan 46/47 sast den är ju bara 4 petad.

Eller det skiter väl jag i
hbdesign
28 mars 2008 · 38 Inlägg

Tomas_H skrev:

Toffe10 skrev:
M90 e de den 5 petade lådan de som fanns ti 740 eller hette den någe annat?

Nej den heter M47. M90 sitter i 940 från -94/-95 nångång och framåt.

Toffe10 skrev:
var kan man få tag på gröna spridare billigt då?..Ha volvo haft de orginal på någon av sina maskiner så att man kan knycka från någon bil bara?..

Sitter på S60/V70R original. Brukar alltid finnas till salu på Blocket.se och TPC. Annars kan man köpa på Volvo men då blir det dyrare.


Toffe10 skrev:
man får väll satsa på sinter koppling o rally diff då så kanske de håller....

Sinterlamell är bara onödigt. Jag använder en tryckplatta från Sachs som heter 228 och den klarar över 400nm med original lamell. http://www.kgtrimning.com/kopplingspec.htm (TP-763)

//

prova lamell.se dom har billiga lameller.

Eller det skiter väl jag i
Toffe10 Lastbils Mekaniker
28 mars 2008 · 357 Inlägg

okej, får titta lite där då...

Toffe10 Lastbils Mekaniker
28 mars 2008 · 357 Inlägg

Vilken box är det chipen sitter i? Är det som är på passagerar sidan i kupen eller den som är i motor rummet? Kan man se om den är chipad redan bara att se på den eller måst man göra något annat?

AspeliN
30 mars 2008 · 65 Inlägg

Toffe10 skrev:

Tomas_H skrev:
Original turbon räcker inte till några 300hk. Ett TD04-19T däremot gör de. Det går att mappa till originalsprutet men bäst är självklart ett eftermarknads. Som du skrev så måste stakarna bytas, men kolvarna håller.
Gröna R spridare kommer räcka om du åker bensin. Tillsammans med bättre pumpar/pump och högre tryck såklart wink. Intercooler är nämnt och en annan kam. Du behöver en starkare koppling och jag tror inte att du lyckas få original lådan att hålla särskilt länge neutral. Satsa på en M90-låda.

Om du mest ska sladda och leka med bilen så är nog en locker diff ett bra val.
I mitten ovanför avgasportarna på toppen står det vad det är för topp. T.ex 1000530 eller 1000531 osv.

//

Okej....Nå man får väll byta turbon endå då....var kan man få tag på gröna spridare billigt då?..Ha volvo haft de orginal på någon av sina maskiner så att man kan knycka från någon bil bara?..måste man göra om elsystemet någe om byter eller e de bara o plugga i?...okej man får väll satsa på sinter koppling o rally diff då så kanske de håller....M90 e de den 5 petade lådan de som fanns ti 740 eller hette den någe annat?

Svetsa bakaxeln!

Volvo 244 TIC
John87 Stolt Volvoägare
30 mars 2008 · 4 913 Inlägg

AspeliN skrev:
Svetsa bakaxeln!

Är det en bruksbil så hade inte jag gjort det.

Mycket bättre med en riktig diffbroms.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Micke754 Diktator
31 mars 2008 · 433 Inlägg

Jag kör orginal FT stakar och kolvar i min... Så att dom inte skulle palla mer än 200hk är nog lite fel... Et stakarna och kolvarna klarar nog 300hk iaf. hade ca 250hk i min 760 med B23ET och dom klarade sig trots ganska redig våldning.. Jag har M46 låda i nuvarande bilen och den håller än sålänge.. Har lapplander koppling som sitter på bla gamla volvo valp. Kostar 2000kr på volvo har jag för mig. Pallar en väldans massa vrid/hk. och är inte lika svårkört som med sinterlamell..

Varför köra sakta när man kan köra fort?
Micke754 Diktator
31 mars 2008 · 433 Inlägg

Angående bakaxel så kör jag orginal 740 än så länge.. Men en slungdiffad 940 bakaxel står högt på önskelistan.. samt en M90 låda med svetsade synkringar (förstärkning) eller en getrag låda från en bmw..

Varför köra sakta när man kan köra fort?
Toffe10 Lastbils Mekaniker
31 mars 2008 · 357 Inlägg

Okej, nå ha förstått de som de att dom är int så väldans starka orginal stakar men de blir nog bytte ändå för tänkt stroka den lite o sätta kortare stakar...angående bakaxeln så blir de inga svetsad för ha kört de ett tag nu tills högra drivaxeln gick av för mig så de blir nog en rally diff eller något liknande...

Sharky
31 mars 2008 · 10 287 Inlägg

Det är skillnad på B23ET och B230ET. B230ET håller inte för några riktiga 300Hkr.

/Göran

Micke754 skrev:
Et stakarna och kolvarna klarar nog 300hk iaf. hade ca 250hk i min 760 med B23ET och dom klarade sig trots ganska redig våldning.. J

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang