5133
Sök

Portad eller sluten låda i S40n?

62 Inlägg
1 april 2008
Trådstartare
#1
Tjena! Jag har nyligen fått hem ett DLS CA23 steg och en MW10 av samma märke som nu vill ha en låda att spela i. Jag har en ganska blandad musiksmak med allt från Raist Fist till Alice DJ tongue Har läst att det krävs lite tryck för att få schysst bas i sedaner, och att en Basreflexlåda ger mest tryck. Nämnde även för mina föräldrar att en DLS BPM26 http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_154 skulle uppskattas då jag fyller år i dagarna som kommer. Tror ni att den lådan passar min bil och bas? Lådritningen jag fick från Nårdik va på 22 liter och den här är på 26 liter. Står iofs att den lådan lämpar sig för de flesta 10"-basar, vilket även borde innefatta deras egna väl? big_smile


5 852 Inlägg
1 april 2008
#2
Lättast är väl bara att maila DLS? smile

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

62 Inlägg
1 april 2008
Trådstartare
#3
Sitter på jobbet utan tillgång till mail, så tänkte att det kanske finns någon kunnig här som kan ge sitt expertutlåtande så jag isf hinner avbeställa om det skulle vara så att jag är fel ute. Men generelt då? Sluten eller portad i en sedan?


1 050 Inlägg
1 april 2008
#4
Degnell skrev:
Tjena! Jag har nyligen fått hem ett DLS CA23 steg och en MW10 av samma märke som nu vill ha en låda att spela i. Jag har en ganska blandad musiksmak med allt från Raist Fist till Alice DJ tongue Har läst att det krävs lite tryck för att få schysst bas i sedaner, och att en Basreflexlåda ger mest tryck. Nämnde även för mina föräldrar att en DLS BPM26 http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_154 skulle uppskattas då jag fyller år i dagarna som kommer. Tror ni att den lådan passar min bil och bas? Lådritningen jag fick från Nårdik va på 22 liter och den här är på 26 liter. Står iofs att den lådan lämpar sig för de flesta 10"-basar, vilket även borde innefatta deras egna väl? big_smile

BPM26 passar till alla DLS10" basar utom W310B.
Finns även en mindre DLS låda på 20L. BBM-20 Den ligger väl lite närmre Nårdiks ritning.
Kan även tillägga att en portad låda är svårare att få att låta bra..big_smile

Hoppas du noterat måttet på spånskivorna som DLS använder? därav nödvändigheten av inre stagning.
Betydligt bättre med 22mm spånskiva rakt igenom hela bygget.

Fick du inte fatt på Baslådemannen Joan ?

Samtliga DLS baslådor levereras UTAN dämpull? Om du tänkt att använda DLS originaldämpmatta
i äkta ull, så kostar den bara något lite mindre än DLS lådan.
Senast redigerat av E-30 (1 april 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

62 Inlägg
1 april 2008
Trådstartare
#5
Jo jag såg att dom hade en på 20 liter, men den var sluten. Jag fick tag i Joan men han ville ha samma pengar som DLS för lådan, så då tar jag och köper en låda från DLS då jag iaf har garanti och sånt. Såg att lådan var byggd i 22mm spånskiva. Behöver jag ädnå staga den menar du? Jag köper nog dämpmatta på MDS där det fanns 3 olika sorter att välja mellan. Kostar från 79-139 kronor. Nått fel på den dämpmattan?


1 050 Inlägg
1 april 2008
#6
Degnell skrev:
Jo jag såg att dom hade en på 20 liter, men den var sluten. Jag fick tag i Joan men han ville ha samma pengar som DLS för lådan, så då tar jag och köper en låda från DLS då jag iaf har garanti och sånt. Såg att lådan var byggd i 22mm spånskiva. Behöver jag ädnå staga den menar du? Jag köper nog dämpmatta på MDS där det fanns 3 olika sorter att välja mellan. Kostar från 79-139 kronor. Nått fel på den dämpmattan?

DLS lådan har en baffel (frontstycke) som är på 22mm, det är 2st 11mm, skivor som är ihoplimmade.
Resten av lådan är förmodligen byggd i 11mm spånskiva. med en massa stag här & där.

Tycker absolut att du skall anlita Joan för bygget, tror EJ att någon annan bygger i 22mm spånskiva rakt igenom. Han bygger även lådan med en specialvägg på sidan för att montera slusteget på.
Du får även lådan 100% byggd efter Nårdiks ritning.

Hur mkt skulle han ha för att bygga din låda? vad ingick i priset? Vad det sedan gäller garanti på baslådor så finns det inget som kan gå sönder. (om du inte slänger den i väggen) big_smile
Senast redigerat av E-30 (1 april 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

62 Inlägg
1 april 2008
Trådstartare
#7
Han va ruskigt seg på att svara, men han ville ha 950 kronor för en låda byggd i 22mm MDF. Frågade va han skulle ha för att bygga en i 22mm spånskiva, men tröttnade på att vänta på svar så efter 2 dagar skrev jag att jag inte längre var intresserad.


1 050 Inlägg
1 april 2008
#8
Degnell skrev:
Han va ruskigt seg på att svara, men han ville ha 950 kronor för en låda byggd i 22mm MDF. Frågade va han skulle ha för att bygga en i 22mm spånskiva, men tröttnade på att vänta på svar så efter 2 dagar skrev jag att jag inte längre var intresserad.

950:- för en handgjord speciallåda i 22 MDF är jättebilligt, antager att allt ingår då, beklädnad, basport,mm?
Jag betalade 600:- för vanlig 22mm spånskiva, och det var för drygt ett år sedan.

Maila du till Joan igen och säg att du kommit på bättre tankar..big_smile

Ha även i åtanke att MDF:en bara väger hälften mot vad spånskivan väger.
Senast redigerat av E-30 (1 april 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

62 Inlägg
1 april 2008
Trådstartare
#9
Ja allt utom dämpling ingick. Vad va d för specialvägg du snackade om? Steget är ju rätt stort, förmodligen större än sidan på baslådan. Jo jag ska maila honom, men är det spånskiva eller MDF jag ska ha då? För visst borde väl spånskiva vara billigare?


1 050 Inlägg
1 april 2008
#10
Degnell skrev:
Ja allt utom dämpling ingick. Vad va d för specialvägg du snackade om? Steget är ju rätt stort, förmodligen större än sidan på baslådan. Jo jag ska maila honom, men är det spånskiva eller MDF jag ska ha då? För visst borde väl spånskiva vara billigare?

Joovisst, är spånskivan billigare. Dessutom kräver MDF:en så mkt merarbete vid monteringen, alla skruvhål ca 150st måste förborras annars spricker MDF:en.

Jag kommer ihåg att han först ej ville bygga min låda i spånskiva, för då var han tvungen att dra till byggvaruhuset för att införskaffa materialet. (massor av extraarbete) MDF:en har han redan på plats.
Men när jag beställde, så fanns det endast 18mm MDF. Är du verkligen säker på att han har 22mm MDF.

Vill du ha lådan inom rimlig tid, så är det nog ide' att beställa den i 22mm MDF. Då sätter han fart med en gång. Scanna bara först över en  kopia på Nårdikritningen. Sedan går det undan av bara farten.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

62 Inlägg
1 april 2008
Trådstartare
#11
Okej, blir det hörbar skillnad på MDF och spånskiva, och isf till vilkens fördel? Jag kan vänta lite om det är så att det blir bättre med spånskiva. Vilken låda blir tyngst? Slutstegsväggen, hur menade du?


1 050 Inlägg
1 april 2008
#12
Degnell skrev:
Okej, blir det hörbar skillnad på MDF och spånskiva, och isf till vilkens fördel? Jag kan vänta lite om det är så att det blir bättre med spånskiva. Vilken låda blir tyngst? Slutstegsväggen, hur menade du?

Av erfarenhet så upplever jag resonansljud från MDF byggd i 18mm tjocklek. Har aldrig hört MDF byggd i 22mm. Vad det gäller sidoväggen för slutstegsmontering på själva lådan, så bygger han då ut den ena gaveln med en passande förlängning. (Inga skarvar) Personligen så tyckte jag det såg lite halvlustigt ut. Fast det är säkerligen mkt praktiskt.

Problemet med spånskivan för Joan är att han får MASSOR av spill, skivorna hos bygghandeln mäter mkt stora mått, typ 2x2meter. Det går endast åt en bråkdel till din låda, resten blir liggandes. Då de allra flesta vill ha MDF.

EDIT: MDF:en är betydligt lättare än spånskiva.
Senast redigerat av E-30 (1 april 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

6 851 Inlägg
1 april 2008
#13
E-30 skrev:
Degnell skrev:
Okej, blir det hörbar skillnad på MDF och spånskiva, och isf till vilkens fördel? Jag kan vänta lite om det är så att det blir bättre med spånskiva. Vilken låda blir tyngst? Slutstegsväggen, hur menade du?

Av erfarenhet så upplever jag resonansljud från MDF byggd i 18mm tjocklek. Har aldrig hört MDF byggd i 22mm. Vad det gäller sidoväggen för slutstegsmontering på själva lådan, så bygger han då ut den ena gaveln med en passande förlängning. (Inga skarvar) Personligen så tyckte jag det såg lite halvlustigt ut. Fast det är säkerligen mkt praktiskt.

Problemet med spånskivan för Joan är att han får MASSOR av spill, skivorna hos bygghandeln mäter mkt stora mått, typ 2x2meter. Det går endast åt en bråkdel till din låda, resten blir liggandes. Då de allra flesta vill ha MDF.

EDIT: MDF:en är betydligt lättare än spånskiva.

Nja..Skulle nog inte vilja påstå att MDF är lättare än spån.
När det gäller portade lådor så skulle jag iaf. bygga en som rekomenderas, inte någon universal låda.
Senast redigerat av TT-Avant (1 april 2008)


62 Inlägg
1 april 2008
Trådstartare
#14
När jag beställde basen och steget uppgav jag blandad musik som musikstil. Hade jag angett t.ex. hårdrock, hade jag isf fått ritningar till en sluten låda eller spelar min bas bäst i en portad låda oavsett musikstil? Jag fick 3 olika ritningar på portade lådor och har bestämt mig för en som jag tänkte skicka till Joan. Jag grundade mitt val på att utseendet och formen passade bäst in i mitt bagage. Enligt Nårdik skulle alla 3 alternativen spela lika högt och bra.


6 851 Inlägg
1 april 2008
#15
Den basen gillar väl inte slutna lådor alls?


62 Inlägg
1 april 2008
Trådstartare
#16
Jag vet inte, därav min fråga wink Jag har nog inte samma krav som er mer erfarna audiofiler, så den lådan jag tänker beställa duger nog alldeles utmärkt åt mina blygsamma krav. Tack för alla svar! smile


1 050 Inlägg
1 april 2008
#17
Degnell skrev:
Jag vet inte, därav min fråga wink Jag har nog inte samma krav som er mer erfarna audiofiler, så den lådan jag tänker beställa duger nog alldeles utmärkt åt mina blygsamma krav. Tack för alla svar! smile

Om det ej skulle fungera med portad låda, så sätter du bara en plugg i hålet till porten. Den metoden fick jag själv tillämpa. Det vart mera "SPARKBAS" med pluggen monterad. big_smile

EDIT: Dock så skall lådan vara mkt välfylld med dämpmatta/ull vid sluten låda. Vid portad låda så dämpar man samtliga väggar förutom den som basen sitter mont i. big_smile
Senast redigerat av E-30 (1 april 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.


Sök