3049
Sök

Nästa steg på min 855 T5 (R)

121 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
#1
Vad är nästa steg för mig att göra på min 855 T5 (R)

Det är en Italien import med lilla 2.0 motorn fast med R paketet.

Det som är gjort nu är att den är chippad, 2,5 tums avgas från katten och bakåt och sportluftfilter.
Den laddar 0.8 bar nu.

Vet inte hur mycket det lämnar men runt 260 kanske?

Vad ska jag göra mer för att komma upp i 300hk så billigt som möjligt?

Mvh Christoffer

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
4 april 2008
#2
Du kan höja laddet, men snart får du titta efter en annan turbo om du inte redan bytt den.

Du klarar 300hk med originalmotorn. Men det är ungefär där som den övre gränsen går.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

121 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
#3
Ok, det är inget som pajar om jag höjer laddtrycket då? Vad kan jag göra mer? Vad måste bytas i och med ett turbobyte?

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
4 april 2008
#4
bajen skrev:
Ok, det är inget som pajar om jag höjer laddtrycket då?

Det du kan vara lite rädd för är stakarna som inte är kända för att hålla länge.
Resten håller ett tag till, men stakar brukar bytas ganska tidigt när man trimmar.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

121 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
#5
Ok. Vad bör bytas om jag köper en större turbo?

406 Inlägg
4 april 2008
#6
300hk är inga problem med originalstakar. Inte 320 heller. Men efter det är det kört.
Man kan ladda runt 1,2-1,3 utan att de tar skada, men sen får man byta till bättre stakar.
Om du nu skall satsa på 300 ärliga hk så skulle jag satsa på ett fint fullflödessystem med 3" downpipe och sedan hela vägen bak. Helst inklusive racekatt.
Om du även tänkt byta turbon så är det inte så mycket mer du behöver byta sen för att få 300hk.


121 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
#7
Ok, hur mycket extra hästar får jag ut om jag höjer laddtrycket från 0.8 till 1.2?

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
4 april 2008
#8
bajen skrev:
Ok, hur mycket extra hästar får jag ut om jag höjer laddtrycket från 0.8 till 1.2?

En tumregel är 10hk / 0.1 bar.

Så vi säger 40hk på ett ungefär.
Sen varierar det såklart, men där har man lite att räkna på iaf.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

121 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
#9
Så jag får drygt 300hk genom att dra upp laddet 0.4 bar? Inget som pajar då eller måste bytas?

8 267 Inlägg
4 april 2008
#10
Om den är chipad och bara laddar 0,8 så skulle jag skippa laddtryckshöjning. Ja, man kan, men det är inte rätt väg att gå. Tvingar du upp trycket så kommer styrboxen försöka sänka trycket igen. Vartefter laddtrycket ökar så börjar den backa tändningen lite för säkerhets skull. Sen kan det bli så att styrboxen känner att den tappat kontrollen och går över i lh-läge när man håller på och labbar med laddtryck. Höll på å labba en del med min inann den skulle renoveras och slutsatsen är att det funkar, men förvänta dig inga himlastormande skillnader i prestanda.

Det du ska börja med är att byta turbo och downpipe.

Kör du med orginalturbon nu så ligger du snarare på 230-240hk.



Sök