Ipod eller Hårddisk?

Jaegerud Wannabe
7 april 2008 · 36 Inlägg

Tja
Jag har beslutsångest om vad jag skall köpa, en ny Ipod 160gig eller någon extern hårdisk. Den skall användas i bil i första hand.

1. Fråga ett är hur en extern hårdisk fungerar att koppla till bilstereon, ett problem vad jag kan tänka mig är om du har 150 gig musik och vill hitta rätt låt finns det sökfunktioner osv.? om man använder en ipod är det bara att söka på den va?

2. Om man har en ny Ipod 160gig går det då att ladda in låtar från andras datorer och inte bara ens egen?

Väldigt tacksam för svar smile

3. Jag har för mig att jag hörde nånstans att den nya 80/160gigaren skulle vara spärrad på alla möjliga sätt, någon som vet om det innebär något hinder när man skall ha den till bil stereo? om någon använder jsut den nya skulle jag vara tacksam för svar:)



/Jäger

Senast redigerat av Jaegerud (8 april 2008)

-=|Man måste vara ung och galen för att bli gammal och vis|=-
overdeliver
7 april 2008 · 56 Inlägg

Jag har en ipod i min bil och det funkar utmärkt. Bara att bläddra fram den spellistan  man vill lyssna på. Sen är det ju lätt att koppla ur den om man vill ha med sig ipoden i näven. Har min i handsfacket.

Om jag minns rätt så går det att lägga in låter från andras datorer MEN isåfall lägger du till ALLA hans låtar som han har i itunes. Alltså synkar du din ipod med hans dator och tar bort låtarna du lagt in från din dator. Men jag e osäker på den biten.

stoota
7 april 2008 · 68 Inlägg

overdeliver skrev:
Om jag minns rätt så går det att lägga in låter från andras datorer MEN isåfall lägger du till ALLA hans låtar som han har i itunes. Alltså synkar du din ipod med hans dator och tar bort låtarna du lagt in från din dator. Men jag e osäker på den biten.

Det är valbart om man vill synka ipod mot itunes, så man kan ta musik från andra datorer utan problem.

Jäger: Funktionen och användandet på ipoden beror helt på vilken stereo du har, man ska helst ha full ipodstyrning för att det ska funka att bläddra mellan mappar, artister m.m, är den bara specad som kompatibel så går det ganska mycket segare om ens alls att bläddra runt utan man får köra all musik uppifrån och ner:(.
Jag kör själv med en 8gb nano och det räcker gott och väl, det tar ju inte särskilt lång tid att byta ut musiken om man skulle vilja det.

Jaegerud Wannabe
7 april 2008 · 36 Inlägg

Okej tack för svaren, är det någon som kan rekkomendera någon "bra" ipod stereo?

-=|Man måste vara ung och galen för att bli gammal och vis|=-
Westberg Japs :)
7 april 2008 · 775 Inlägg

Jaegerud skrev:
Okej tack för svaren, är det någon som kan rekkomendera någon "bra" ipod stereo?

Alpine. Grymt ljud i dem o väldigt smidigt med ipod. kör på det själv o funkar kanon:)

cool blue Åkeri ägare
7 april 2008 · 226 Inlägg

Tjena Jag har kört ipod både i Bilarna och i lastbilarna funkar kanon 160 gig är grymt mycket vad ska du ha ipod till ? bara musik eller även film och musik video, jag har en 60 gig och den kan jag ha 15 000 låtar på så köp inte mer än du behöver i mitt nya bygge har jag den lilla på 16 gig och det klarar grymt mycket mer än man tror

Cool blue/Cool Edition, Bilar för mig är ett sätt att skapa livs kvalite och njuta av min hobby
Opel Tigra Twin Top "Cool Edition" (2007)
Opel Astra Bertone Turbo Cab "Nytt utsende 2010" (2002)
cool blue Åkeri ägare
7 april 2008 · 226 Inlägg

Pioneer kör det i både lastbilen och i tigran tigran har jag dubbel din den är bara så kanon visst rätt dyr men grym

Cool blue/Cool Edition, Bilar för mig är ett sätt att skapa livs kvalite och njuta av min hobby
Opel Tigra Twin Top "Cool Edition" (2007)
Opel Astra Bertone Turbo Cab "Nytt utsende 2010" (2002)
Jaegerud Wannabe
7 april 2008 · 36 Inlägg

cool blue skrev:
Tjena Jag har kört ipod både i Bilarna och i lastbilarna funkar kanon 160 gig är grymt mycket vad ska du ha ipod till ? bara musik eller även film och musik video, jag har en 60 gig och den kan jag ha 15 000 låtar på så köp inte mer än du behöver i mitt nya bygge har jag den lilla på 16 gig och det klarar grymt mycket mer än man tror

Jag har 150-160 gig på datorn men kan säkert hoppa över en hel del^^, men lika bra att se till att de räcker tänkte jag:).

Någon som vet hur det fungerar med hårddisk annars? Då det känns mycket lättare att få tag i musik / filmer av andra då.

-=|Man måste vara ung och galen för att bli gammal och vis|=-
patrik79
7 april 2008 · 782 Inlägg

alpine verkar va bäst att köra ipod på och det gör jag också men man saknar vissa funktioner som man får när man kör direkt på ipoden tex. spara spellistor, lägga till låtar i spellisterna, sökfunktionen, jobbigare att bläddra fram en viss artist hällst om den börjar på en bokstav i mitten av alfabetet m.m

tycker du att det är jobbigt att ha ipoden framme och kan leva med det jag skrev överst så är nog alpine den bästa spelaren annars behöver du bara en spelare som kan få in signalen från nederdelen av classicen (alltså inte genom hörlursutgången) tex genom cd-vxl ingången el liknande.

Mr_Nicce
7 april 2008 · 143 Inlägg

Jaegerud skrev:

cool blue skrev:
Tjena Jag har kört ipod både i Bilarna och i lastbilarna funkar kanon 160 gig är grymt mycket vad ska du ha ipod till ? bara musik eller även film och musik video, jag har en 60 gig och den kan jag ha 15 000 låtar på så köp inte mer än du behöver i mitt nya bygge har jag den lilla på 16 gig och det klarar grymt mycket mer än man tror

Jag har 150-160 gig på datorn men kan säkert hoppa över en hel del^^, men lika bra att se till att de räcker tänkte jag:).

Någon som vet hur det fungerar med hårddisk annars? Då det känns mycket lättare att få tag i musik / filmer av andra då.

tja..
kör JvC 731 me 160g disk till o tycker den funkar prima dock e d bara nyttjat ca:20g me musik på den än men d e skönt soft o bara plugga in den i datorn utan massa Itones o skräp.. "inga fördommar men sett lite hur o vart probb´n kan uppstå.."

BRL har dessa till din bil o enda grejen e att du behöver en spelare me usb ingång på sen sköter disken resten.. inga extra stömkällor el liknande.
sök funktion finns inte som synd e så du får lägga i kataloger o minnas namnet på den istället. wink

tänker er stunden o fylla disken me 160g LÖSmusik.. då har du no o göra.. el köp ett USB minne på 2g o ha dessa på den o alla "skivor" på disken.
jaja.. bör tillläggas att polaren har samma spelare o kör samma metod.. 40g dock bara men han tyckte d räckte..

+ i kanten.. plugga in den o kör över filmer osv o hem t polaren o kolla på dessa.. om hemska tanke ni nu kör me "brännbara" filmer på datorn.. tongue allt fårn mej hej

Jaegerud Wannabe
7 april 2008 · 36 Inlägg

patrik79 skrev:
alpine verkar va bäst att köra ipod på och det gör jag också men man saknar vissa funktioner som man får när man kör direkt på ipoden tex. spara spellistor, lägga till låtar i spellisterna, sökfunktionen, jobbigare att bläddra fram en viss artist hällst om den börjar på en bokstav i mitten av alfabetet m.m

tycker du att det är jobbigt att ha ipoden framme och kan leva med det jag skrev överst så är nog alpine den bästa spelaren annars behöver du bara en spelare som kan få in signalen från nederdelen av classicen (alltså inte genom hörlursutgången) tex genom cd-vxl ingången el liknande.

Vill nog tyvärr ha speciellt sökfunktionen, men vad jag kommit fram till än så länge så är pionner det som skulle funka bäst för mig?

-=|Man måste vara ung och galen för att bli gammal och vis|=-
diamond_ Diamond
7 april 2008 · 540 Inlägg

Kör¨på pionner..   dom är jävligt bra, och du kan välja låtarna lättare där än pioneer

I'm Rick James Bitch!
Jaegerud Wannabe
7 april 2008 · 36 Inlägg

diamond_ skrev:
Kör¨på pionner..   dom är jävligt bra, och du kan välja låtarna lättare där än pioneer

lättare än alpine?

-=|Man måste vara ung och galen för att bli gammal och vis|=-
overdeliver
7 april 2008 · 56 Inlägg

Jag kör min 30gb ipod till en Pieneer DEH-P4900IB och det funkar hur bra som helst.

Jaegerud Wannabe
8 april 2008 · 36 Inlägg

Börjar få brottom då min farsa är i usa nu fram till fredag så bra att passa på att köpa.

-=|Man måste vara ung och galen för att bli gammal och vis|=-
patrik79
8 april 2008 · 782 Inlägg

köper du stereo i usa så brukar inte radion funka så bra här hemma (bara så det inte kommer som en chock) tror att den bara tar emot jämna frekvenser typ 98,2 98,4 98,6 osv men det finns spelare som går att ställa om så försök kolla upp det om du tänkt lyssna på radion.

Masterworks
8 april 2008 ·

Jag kör Ipod på en Pioneer HD3BT och den suger hårt!

Att bläddra fram en artist mitt i alfabetet tar en evighet och vill du efter ett par låtar
byta till en annan artist mitt i alfabetet är det bara att börja om från början!

Köp inte!

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
8 april 2008 · 6 170 Inlägg

Jaegerud skrev:
Börjar få brottom då min farsa är i usa nu fram till fredag så bra att passa på att köpa.

Vet inte om du har någon speciell prisgräns eller preferens gällande storleken på enheten (fysiska storleken då alltså tongue) men kolla upp JVC KW-AVX810 med kabeln KC-U20 (eller något sånt heter den) så har du en färdig docka för ipods, du kan tom spela upp video från ipoden till stereon om du kopplar genom den kabeln. Kolla på både JVCs amerikanska och svenska hemsida för mer information (manualen går tex att ladda ner från deras svenska hemsida).

Har själv en sådan på väg hem från staterna och jag ser fram emot dess hemkomst kan jag lova tongue


EDIT: Den jag köpte gav jag 499 dollar för (ny!) utan frakt vilket är ca 2975kr, inte illa för en stereo vars "lillebrors-modell" kostar över sju lax här hemma big_smile

Senast redigerat av TBOC_Razor (8 april 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang