4473
Sök

Airbag!!!

Fukttekniker
100 Inlägg
11 mars 2006
Trådstartare
Hur ska jag göra för att byta orginalratten i min stylade Skoda Pickup utan att få en exploderande airbag på mig??

Räcker det med att lyfta jordkabeln från batteriet? Ingen ström=ingen smäll??

Nån som har kunskap om detta??

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
11 mars 2006
kudden exploderar inte bara för att du tar bort den... lyft kabeln från batteriet för att var på säkra sidan tongue
Senast redigerat av Bullo (11 mars 2006)

man lever bara en gång så lev väl!

429 Inlägg
11 mars 2006
Bullo skrev:
kudden exploderar inte bara för att du tar bort den... lyft kabeln från batteriet för att var på säkra sidan tongue

det kan den göra..om den gör det så kan du skada dig rätt allvarligt..den blåser ut i 300km/h, du måste ta bort plus/minus polen och vänta en stund hur länge vet jag inte det är olika på bilmärken vissa kanske man måste vänta minst 1timme för att vara på den säkra sidan. fråga hur du ska göra på en bilverkstad på skoda.

1 852 Inlägg
11 mars 2006
jonas 740 skrev:
Bullo skrev:

det kan den göra..om den gör det så kan du skada dig rätt allvarligt..den blåser ut i 300km/h, du måste ta bort plus/minus polen och vänta en stund hur länge vet jag inte det är olika på bilmärken vissa kanske man måste vänta minst 1timme för att vara på den säkra sidan. fråga hur du ska göra på en bilverkstad på skoda.

då måste jag haft tur eftersom jag har monterat bort flera kuddar på bilar då jag inte har tänkt på att vänta i en timme!  ^^

och, jo, tro mig jag vet vilka skador man kan få av en kudde, på min förra praoplats så blåste dom av en kudde med en fälg + däck ovanpå, hjulet flög cirka 30 meter upp i luften...
Senast redigerat av Bullo (11 mars 2006)

429 Inlägg
11 mars 2006
Bullo skrev:
jonas 740 skrev:
Bullo skrev:

då måste jag haft tur eftersom jag har monterat bort flera kuddar på bilar då jag inte har tänkt på att vänta i en timme!  ^^

och, jo, tro mig jag vet vilka skador man kan få av en kudde, på min förra praoplats så blåste dom av en kudde med en fälg + däck ovanpå, hjulet flög cirka 30 meter upp i luften...

ok...man måste inte vänta en 1 timme på alla bilar kanske är en kvart på andra..för ett tag sen så fick jag ett papper av min lärare på hur länge man skulle vänta på att ta bort airbagen på olika bilmärken men vart den ligger nu vet jag inte tongue. Sen sa han att det hade hänt en att den hade exploderat för en när han skulle ta bort den fast då borde han ha varit rätt klumpig då.
Har du kvar plus å minus polen när du tar bort airbagen?
Senast redigerat av jonas 740 (11 mars 2006)

1 852 Inlägg
11 mars 2006
nä det klart jag rycker kabeln till batteriet, det ska man alltid göra innan man pillar med någon elektronik i bilen... dock har jag aldrig tänkt på om man ska vänta eller inte! (har dock bara pillat med Volvos airbag)

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
11 mars 2006
du bör använda ett armband som jordar mot bilen med för att ta bort statiskelektrisitet, som annars kan utlösa kudden. att förvara en airbag hemma eller att utlösa en strider mot sprängämneslagen, kan ge böter eller fängelse.

vad skall du ha för ratt nu?

tar du bort airbagen sätter du hela SRS systemet ur funktion och du mister livsviktig säkerhet. tex bältessträckare.

(dom som kopplar bort ett SRS system behöver ju inte bry sig för dom verkar ju inte ha något att skydda)
Senast redigerat av mickecorrado (11 mars 2006)

Smoke Tires Not Drugs.

Administratör
2 990 Inlägg
11 mars 2006
äh skruva bort minuspolen och sen bort med airbagen tänk på att lägga den på marken med plåtdelen neråt. Jag har skruvat vag bilar i 13år o aldrig fått en airbag i nyllet oavsett om jag haft ström på eller av. Dock är minuspolen av rekommenderat i böckerna så gör det.

En kopp av den svarta såsen...

Sök