4903
Sök

Har Volvo V70 -97 nån typ av "Self Test" efter man har haft batteriet bortkopplat? bilen blev som ett disco sisst!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
Hej alla glada Gorgare!

Har haft lite problem med att lambda lampan har tänts i samband med att min magnetventil gick sönder, så för att släcka lampan efter magnetventilen vart bytt så rekomenderade Volvo mig att nolla bilens boxar igenom att koppla bort jord på batteriet minst 30min, så sisst jag pysslade om bilen så kopplade jag bort batteriet ett par timmar...

Till min fråga då:

När jag sedan kopplade på batteriet igen och slog på tändningen (inte startade) så betedde sig bilen jätte mysko, takbelysningen började blinka, lambda lampan och flera andra lampor på panelen blinkade och flera relän klickade i olika intervall, även kylar fläckten gick i olika intervall, jag tänkte att det va nån selftest som spökade så jag lät bilen stå å leka disco ett tag tills det mesta hade lungnat sig...

Men det roliga va att när jag frågade på Volvo så hade dom aldrig hört talas om nått liknande!

Så nu frågar jag er! Har dessa nått slags self test å är det nått speciellt man ska vänta på? eller rent av nån speciell prosedur man ska gå i genom?

Och även att tänka på va att bilen va jätte svårstartad efter detta, tillåmed så jag fick hålla gas under start å 5 minuter tills den blev varm innan den hade tomgång, å nog fan skulle lambdalampan tändas igen men det såg jag nu att det va en givare jag missade koppla in sist =P

För just nu står bilen utan batteri i garaget i väntan på ny generator, därför funderade jag på ifall det va nått speciellt man skulle göra efter nyinkoppling av batteriet...

Tacksam för alla svar!

Sök