Höja bilen?

FreddeLi Studerande maskiningenjör
10 mars 2006 · 1 903 Inlägg

Hej!

En kompis till mig tänkte köpa en gammal bil och ha att lek köra med på skogsvägar och åkrar. så nu undrar jag är det någon som vet om man kan "höja" bilen utan att byta ut fjädrar? så att den blir lite mer som en jeep om ni förstår va jag menar tongue
är mycket nyfiken på detta så jag är tacksam för svar.

MVH Fredde

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
10 mars 2006 · 1 660 Inlägg

Tror det ska finns nån typ av gängat rör som man kan svetsa på fjäderben så att det går att justera höjden. (kapa loss nedre fjäderskålen)
Eller så kan man försöka att kapa loss nedre fjäderskålen o svetsa fast den "permanent" längre upp på "benet"

(gäller för mc person fjädring)

FreddeLi Studerande maskiningenjör
13 mars 2006 · 1 903 Inlägg

okej det verkar ju inte så svårt att göra själv. du har inte någon skiss eller ritning som visar lite mer detaljerat hur man ska göra? smile (så att jag inte förstör hela dämpningen)

MVH Fredde

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Sharky
13 mars 2006 · 10 287 Inlägg

Fetare däck med högre profil.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
FreddeLi Studerande maskiningenjör
13 mars 2006 · 1 903 Inlägg

jo de funkar nog men det tilllåter tyvär inte ekonomin sad men som sagt, Är det inte nån som har en ritning eller skiss på hur man gör?

/Fredde

Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (13 mars 2006)

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
13 mars 2006 · 1 660 Inlägg

Har tyvärr ingen ritning, men det enklaste är om du märker upp var på fjäderbenet den undre fjäderskålen sitter, "putsa" lite försiktigt med vinkelslip för att få loss skålen. (demontera fjäder och stötdämpare först)
Svetsa sedan dit skålen igen på en högre position (mät differensen så det blir lika på båda sidorna)
eller införskaffa "justeringsrör" (rör med utvändiga gängor och justermutter) och svetsa dit dessa..
Lycka till!

Daniel
13 mars 2006 · 671 Inlägg

Bonn varianten borde vara att lyfta bilen, pressa ihop fjädern och lägga en lämplig kloss mellan fjäder och fjäderskål.

FreddeLi Studerande maskiningenjör
13 mars 2006 · 1 903 Inlägg

Daniel skrev:
Bonn varianten borde vara att lyfta bilen, pressa ihop fjädern och lägga en lämplig kloss mellan fjäder och fjäderskål.

okej det får nog bli det alternativet då jag inte är särskilt van vid att svetsa smile

tack för alla svar

/fredde

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Meatheads Kung
13 mars 2006 · 8 Inlägg

Såhär gjorde vi på vårt skogsmonster. Vi vände på en originalfälg och svetsa den direkt i lastbilsfälgen.
Svetsa in en 15cm distans mellan fjädertornet och fjäderskålen i fram också, detta fungerade hur bra som helst!

http://i46.photobucket.com/albums/f140/vallakra/DSCN0135.jpg

Sharky skrev:
Fetare däck med högre profil.

/Göran

http://i46.photobucket.com/albums/f140/vallakra/adaptersats.jpg

http://i46.photobucket.com/albums/f140/vallakra/mojjen3.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang