5243
Sök

Hur känner man om Turbon är slut?

den enda som e som jag
274 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
vilka glapp ska finnas ..vågräta/lodräta?
Har hört at de ska glappa max 0,4mm lodrätt i proppelern.

Din dröm är min verklighet

Ollikkala Racing
1 725 Inlägg
17 april 2008
Exakta mått går inte riktigt att säga men att det inte ska glappa in och ut är en grundregel (lite upp och ner går men det ska oljan ta hand om) så kolla på axeln genom att plocka bort slangen mellan turbon och luftfiltret, som sagt lite upp och ner är ok men inte för mycket.

- Time Attack -

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
17 april 2008
hur mycket impellern ska glappa vet jag faktiskt inte, ett visst glapp skall finnas där. Du märker annars lätt om turbon är slut genom att genomsöka tryckrören för att se om du hittar en oljefilm.. olja i tryckrören (eller avgassystemet, kan vara svårt att se dock - det får du lukta dig till wink) tyder på dålig turbo..

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
17 april 2008
axial glappet ska inga vara mycket, men lite kan man tolerera...radial spelet är det inga lika noga med ska vara glapp de för de ska försvinna när olje trycke byggs upp men ska ju int va allt för mycket....snurra på turbin också o se att den snurrar lätt, balanseringen är också viktig så se på turbin o kompressor att vingarna är hela o fina....

5 710 Inlägg
18 april 2008
axelj skrev:
Du märker annars lätt om turbon är slut genom att genomsöka tryckrören för att se om du hittar en oljefilm.. olja i tryckrören (eller avgassystemet, kan vara svårt att se dock - det får du lukta dig till wink) tyder på dålig turbo..

Det tyder på en läckande turbo......den behöver inte vara "slut" för det.
Dessutom är det lurigt att säga att om man hittar en oljefilm i tryckröret har man kass turbo.....vevhusventilationens gasretur går  vanligtvis in före kompressorn och i dessa gaser är det en del olja.
Med tiden fastnar det rätt mycke olja i rör osv.

MVH Jonas
..............

Sök