Laddtrycksmätare s40 t4 -98

GonFreaks
19 april 2008 · 11 Inlägg

Fick hem min laddtrycksmätare i veckan som jag beställt från realcar. R-Silver heter den. Skulle behöva lite monteringsråd då jag inte fick det till att fungera så bra.. Bäst av allt vore om någon kunde ta en bild på vart ni har satt er t-korsning och en liten förklaring osv. Kanske även vart ni har kopplat kablarna till belysningen. Har fått in slangen till motorrummet och har satt fast mätaren i a-stolpen, dragit slangen ordentligt i mätaren och så..

Så hjälp mig att få det ordentligt! smile

Ni kan skriva svar här eller till tionyo@msn.com

Tack på förhand

torpis Forummoderator
19 april 2008 · 10 576 Inlägg

Vad är det som inte funkar?

du hakar på den på valfri slang på insuget, exempelvis den som går till bränsletrycksregulatorn smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
GonFreaks
19 april 2008 · 11 Inlägg

Hur luskar jag reda på slangen till BTR då? Är som du kanske förstår ingen bilmekaniker direkt..

torpis Forummoderator
19 april 2008 · 10 576 Inlägg

http://www.henke.rchomepage.com/bilder/ … T19982.jpg

genomskinlig är till LTM, svart klump 1/3upp längst ut till höger är BTR smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
GonFreaks
20 april 2008 · 11 Inlägg

Tack ska du ha! Man lär sig nåt nytt varje dag big_smile

X40Mackan
20 april 2008 · 265 Inlägg
nu med 470 hk
BMW e30 320 "M50 TURBO" "LÖVET" (1988)
GonFreaks
22 april 2008 · 11 Inlägg

Satte på samma slang som dig där x40mackan. En fråga till angående LTM.. När bilen är avstängd är mätaren på noll, men när jag startar åker den ner till -0.5 bar.. Hur ska jag lösa det? Sen undrar jag vilken säkring som är till cigarettändaren, tog el ifrån den till lampan i LTM, men lyckades på nåt sätt paja säkringen. Hittar den varken i boxen vid pedalerna eller den i motorrummet.. Eller vart annars kan jag ta elen till LTM?

MeloveGolf Vw trimmare
22 april 2008 · 2 995 Inlägg

GonFreaks skrev:
Satte på samma slang som dig där x40mackan. En fråga till angående LTM.. När bilen är avstängd är mätaren på noll, men när jag startar åker den ner till -0.5 bar.. Hur ska jag lösa det??

då funkar den klockrent du har vakkum i insuget på tomgång/ när du släppt gasen / växlar
när bilen är avstängd existerar varken vakkum eller övertryck = 0

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
torpis Forummoderator
22 april 2008 · 10 576 Inlägg

...en mätare är ingen lösning om man inte vet hur man läser av den...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
GonFreaks
22 april 2008 · 11 Inlägg

Klart det inte existerar något vakuum eller övertryck när bilen är avstängd.. Jag ville mer veta om den ska åka ner till minus istället för plus när jag startar.

Och torpis.. Jag har inte påstått att den ska vara en lösning för något. Jag var sugen på att se hur turbon laddade och samtidigt var det kul att prova nåt nytt.. Och det man inte kan, det får man väl lära sig.

Senast redigerat av GonFreaks (22 april 2008)

DjAlien
22 april 2008 · 17 Inlägg

GonFreaks skrev:
Klart det inte existerar något vakuum eller övertryck när bilen är avstängd.. Jag ville mer veta om den ska åka ner till minus istället för plus när jag startar.

Och torpis.. Jag har inte påstått att den ska vara en lösning för något. Jag var sugen på att se hur turbon laddade och samtidigt var det kul att prova nåt nytt.. Och det man inte kan, det får man väl lära sig.

LTM funkar som den ska isf. Du har ett undertryck när bilen står på tomgång!

Volvo S70R "Kylie" (1998)
GonFreaks
22 april 2008 · 11 Inlägg

Okey, tack. Det var allt jag ville ha bekräftelse på smile

torpis Forummoderator
22 april 2008 · 10 576 Inlägg

GonFreaks skrev:
Och det man inte kan, det får man väl lära sig.

Javisst är det så, tror det är många som ploppar i mätare för att det ser kul ut när nålar rör sig. Vill du vad turbon laddar för referens så måste du ta reda på hur mycket den skall ladda vid olika gaspådrag och varvtal samt om din mätare visar rätt.

(min blackpanelmätare ser riktigt tuff ut men den säger 1.8bar medans sprutet säger 1.65bar)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang