Vars tar mitt kylar vattenvägen!?

Nordenmark
23 april 2008 · 11 Inlägg

SAAB 9-5 99:a

på färddatorn plingar de till när man ska fylla på kylar vattnet och nu börjar jag undra vars de tar vägen, har fyllt på ca 5-7 ggr sammanlagt 5-6 liter, de blir lite blött just under slangen ifrån behållaren till motorn och när de blir varmt så pressa de lite ut o man de bräbn på grenröret så de ryker, inte alls kul.

men de blir inte blött på backen, inte ens när man stannar med motorn på efter en liten bit o kollar, men pressar ut lite så de ryker, men nu har haf fyllt på så mkt så jag börjar bli orolig.

Bytte vatten behållare med slang.. men inte nått bättre, verkar inte vara vatten i oljan heller.

de är lite blött på högra kylar fläkten o röret i ingången till motorn.

Man kör ca 5km efter man har fyllt upp yill sträcket sen plingar de till att man ska fylla på..  när man öppnar locket så kommer de tillbaka till behållaren men när den blir kall så är de borta igen.

och när man har den igång så när termostaten startar igång så släpper den igenom vattnet men den stora slangen känns inte ens halv full..

Motorn går inte varm utan år till halva och sen sätter fläckten igång och den går ner..

blir rädd när de ryker varmegång jag kör när de droppar på downpipen..

Vad kande vara? nån som har vartit med om liknande?

Tacksam för snabba o troliga svar.

MVH

Saab 9-5 2.0T BSR "White pearl" (1998)
VictorW Medlem 34530
23 april 2008 · 908 Inlägg

Tyvärr så låter det som att toppackning är dags att byta. Hade exakt samma problem på min Og900. Syntes inget vatten i oljan, men vattnet försvann och när jag stannat så kom det tillbaka till behållaren efter en stund. Gör ett komptest så får du svar. Men jag sätter en slant på toppackningen, tyvärr sad

mvh
Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Greatsnyggo saabtok
23 april 2008 · 1 306 Inlägg

Så har ja på min gammla  900 med vattnet  försvinner och de syns inte vart de tar vägen, men ja fyllar på och kör ja , kanske inte lika  kul om man har en dyrare bil att den dricker vatten ....

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
kimpan1
23 april 2008 · 6 Inlägg

Victor har rätt toppackningen är till 99% gången och vattnet försvinner med avgaserna. Kolla om den ryker mycket och ovanligt vitt. Att vattnet i behållaren kommer och går beror på att när motorn körs så ligger vattnet i tryck. Att byta en toppackning är inte alltför svårt om du har en reperationshandbok och en del verktyg, vad jag minns behöver du inga specialverktyg till operationen. att byta i en verkstad kosta alltför många tusenlappar som du kan använda till styling i stället..Lycka till/kim

Raggerkung_ VolvoRaggare
23 april 2008 · 55 Inlägg

om ovan har inträffat, att toppapackningen har gått, så har saab 9-5 aluminium block med cylinderfoder och aluminium topp, detta innebär att både block och topp måste planas innnan en ny packning kan monteras,
detta kostar ungefär för både topp o block 2000 kronor hos märkesverkstad, hos en mekanisk verkstad kan man ofta få de billigare.
Anledningen till detta är att eftersom den drar vatten så finns det en spricka eller en förtunning av topplockspackningen, från en av vattenkanalerna antingen direkt till en eller flera av cylindrarna, eller till en oljekanal, kanske till o med rätt ut i de fria. detta är skit samma men efter som den drar vatten innebär det att vatten pressas ut mellan topp o block någonstans, och här har vi temperaturer på runt 100 grader, o vad händer med vatten i tryck vid hundra grader? jo de kokar. dessa temperaturerna och snabba expansionen av vattnet skapar ett för högt tryck på aluminium toppen pch blocket och med 90% säkerhet har dessa blivit skeva och måste därför planas innan ny packning kan sluta tätt

Volvo For Life - Never Leave The B Engines
VictorW Medlem 34530
23 april 2008 · 908 Inlägg

Raggerkung_ skrev:
om ovan har inträffat, att toppapackningen har gått, så har saab 9-5 aluminium block med cylinderfoder och aluminium topp, detta innebär att både block och topp måste planas innnan en ny packning kan monteras,
detta kostar ungefär för både topp o block 2000 kronor hos märkesverkstad, hos en mekanisk verkstad kan man ofta få de billigare.
Anledningen till detta är att eftersom den drar vatten så finns det en spricka eller en förtunning av topplockspackningen, från en av vattenkanalerna antingen direkt till en eller flera av cylindrarna, eller till en oljekanal, kanske till o med rätt ut i de fria. detta är skit samma men efter som den drar vatten innebär det att vatten pressas ut mellan topp o block någonstans, och här har vi temperaturer på runt 100 grader, o vad händer med vatten i tryck vid hundra grader? jo de kokar. dessa temperaturerna och snabba expansionen av vattnet skapar ett för högt tryck på aluminium toppen pch blocket och med 90% säkerhet har dessa blivit skeva och måste därför planas innan ny packning kan sluta tätt

Har aldrig hört talas om att blocket behöver planas hmm , men däremot toppen.

mvh
Victor

Senast redigerat av VictorW (23 april 2008)

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
23 april 2008 · 991 Inlägg

Har en omega som haft samma syndrom. va inne och provtryckte och vi har verkligen kollat allt. va inget med toppackningen. men en slang som läckte under tryck. de ser man inte försen vi plocka bort lite vid motorn.. men provtryck så har du glasklart svar smile

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "VORTECH" (2006)
Nordenmark
23 april 2008 · 11 Inlägg

Man kanske skulle passa på och byta kamrem på bilen åxå de, dax förde..
Visa modeller har Kedja och andra remm, vad har saab 9-5? och vad kostar de?

Saab 9-5 2.0T BSR "White pearl" (1998)
sveddan
23 april 2008 · 1 453 Inlägg

Nordenmark skrev:
Man kanske skulle passa på och byta kamrem på bilen åxå de, dax förde..
Visa modeller har Kedja och andra remm, vad har saab 9-5? och vad kostar de?

9-5 har kamkedja och behöver normalt sett aldrig bytas.

Nordenmark
23 april 2008 · 11 Inlägg

Tack för alla svar!
Har beställt en tid nu på saab.. 5600:-

Hade man ju fått en fet front för..

Saab 9-5 2.0T BSR "White pearl" (1998)
Raggerkung_ VolvoRaggare
24 april 2008 · 55 Inlägg

VictorW skrev:

Raggerkung_ skrev:
om ovan har inträffat, att toppapackningen har gått, så har saab 9-5 aluminium block med cylinderfoder och aluminium topp, detta innebär att både block och topp måste planas innnan en ny packning kan monteras,
detta kostar ungefär för både topp o block 2000 kronor hos märkesverkstad, hos en mekanisk verkstad kan man ofta få de billigare.
Anledningen till detta är att eftersom den drar vatten så finns det en spricka eller en förtunning av topplockspackningen, från en av vattenkanalerna antingen direkt till en eller flera av cylindrarna, eller till en oljekanal, kanske till o med rätt ut i de fria. detta är skit samma men efter som den drar vatten innebär det att vatten pressas ut mellan topp o block någonstans, och här har vi temperaturer på runt 100 grader, o vad händer med vatten i tryck vid hundra grader? jo de kokar. dessa temperaturerna och snabba expansionen av vattnet skapar ett för högt tryck på aluminium toppen pch blocket och med 90% säkerhet har dessa blivit skeva och måste därför planas innan ny packning kan sluta tätt

Har aldrig hört talas om att blocket behöver planas hmm , men däremot toppen.

mvh
Victor

om du hade haft ett gjutjärnsblock så hade du sluppit det

Volvo For Life - Never Leave The B Engines
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang