5572
Sök

generator fel? (volvo 940,100A)

948 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
#1
När jag startar bilen och bilen går på tomgång(efter man har startat) (lite dålig tomgång) så lyser alla instrumenterings lampor som vanligtvis ska slockna efter bilen går igång men gasar jag till lite så slocknar dom och idag så testade jag med en multimeter och mäta över batteriet precis efter man startat då låg det på 11.8-11.9 volt men så fort jag gasa till vid gasvire rullen så hoppa det upp till 14 volt ungefär när det blir varv på motorn men släpper jag gasen så det blir tomgång igen då pendlar laddet mellan 13 volt till 13.6 ungefär och jag ser på halv ljuset när bilen kommer på tomgång att det "dippar" lite i ljuset men så fort man gasar så blir det som vanligt.
var så här i somras med så i vinter när man skruvat med bilen så passa jag på att byta laddrelä dock blev det inget bosh orginal utan nått pirat från mekonomen men det ska väl inte ha nån betydelse?
Fundera på om själva generatorn i sig börjar på bli dålig? för generatorn i sig har gått runt 30 000 mil
Senast redigerat av TobbeTT (23 april 2008)

Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 249 Inlägg
23 april 2008
#2
det är så orginal på alla volvo bilar


21 761 Inlägg
23 april 2008
#3
Jag har inte haft många Volvo, bara en 140 och 2 st 240 (inklusive den 86:a jag har nu). Ingen av de har betett sig så där faktiskt, men jag vet att en del "icke original" generatorer kan göra så där.

Min far bytte generator på sin Granada och efter det så måste man varva upp till strax över 1000 varv för att den ska börja ladda, likadant blev det på hans gamla Amazon när en ny "icke original" växelströmmare sattes dit.

Jag tror att generatorernas "turn on" vartal, dvs det varvtal när generatorn slår till laddningen, skiljer sig en del mellan olika generatorer. Därför kan en del behöva aningen högre varvtal för att börja ladda. Fast det beror ju också på utväxlingen mellan remskivorna.

Men hur låg tomgång har du egentligen?

Jag mätte förut litegrann på min bil (satt 80A Bosch då) vid olika tillfällen och det verkar som att runt 600-700 varv på motorn är en sorts "gräns" där laddspänningen kan dippa en del fastän bara halvljuset är igång.

Jag tror att min nuvarande generator, 100A från Biltema, har ungefär samma "gränser". MEN, fastän det inte är en originalgenerator så börjar den ladda direkt när motorn går igång. Inga problem med det smile.

Kolla upp så att fläktremmen/remmarna är i bra skick och tillräckligt spända, kolla också så att släpringarna inuti generatorn inte är repiga och slitna. Jag vet inte exakt hur det blir när släpringarna är dåliga, men exempelvis kan kolen få dålig kontakt och sluta ladda.

Det märkte jag på Granadans gamla generator, vilket var orsaken till att den byttes.

Streckkoden (här på forumet) jobbar med generatorer, han kan säkert komma med en del förslag.

948 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
#4
Drönirettab skrev:
Jag har inte haft många Volvo, bara en 140 och 2 st 240 (inklusive den 86:a jag har nu). Ingen av de har betett sig så där faktiskt, men jag vet att en del "icke original" generatorer kan göra så där.
det är en orginal 100A generator

Min far bytte generator på sin Granada och efter det så måste man varva upp till strax över 1000 varv för att den ska börja ladda, likadant blev det på hans gamla Amazon när en ny "icke original" växelströmmare sattes dit.

Jag tror att generatorernas "turn on" vartal, dvs det varvtal när generatorn slår till laddningen, skiljer sig en del mellan olika generatorer. Därför kan en del behöva aningen högre varvtal för att börja ladda. Fast det beror ju också på utväxlingen mellan remskivorna.

Men hur låg tomgång har du egentligen?
det är när den är kall som tomgången tjurar lite och är lite lägre än c:a 800 när man startar bilen och inte gasar nånting så blir det som jag beskrev först men sen när man väl har gasat till en gång så blir det bättre men trots det så som sagt så ser man att halvljuset dippar lite sen på tomgång som då pendlar lite mellan 700-800 varv på motorn

Jag mätte förut litegrann på min bil (satt 80A Bosch då) vid olika tillfällen och det verkar som att runt 600-700 varv på motorn är en sorts "gräns" där laddspänningen kan dippa en del fastän bara halvljuset är igång.

Jag tror att min nuvarande generator, 100A från Biltema, har ungefär samma "gränser". MEN, fastän det inte är en originalgenerator så börjar den ladda direkt när motorn går igång. Inga problem med det smile.
men det kanske är så att den börjar ge upp för hörde förut när man torrgasa i motorrummet nått litet skrammel eller skrap ljud från generator remskivan ungefär när man släppte på gasen

Kolla upp så att fläktremmen/remmarna är i bra skick och tillräckligt spända, kolla också så att släpringarna inuti generatorn inte är repiga och slitna. Jag vet inte exakt hur det blir när släpringarna är dåliga, men exempelvis kan kolen få dålig kontakt och sluta ladda.
det är nya remmar och är bra spänn på (går att vicka remmen upp och ner c:a 15-20mm)

Det märkte jag på Granadans gamla generator, vilket var orsaken till att den byttes.

Streckkoden (här på forumet) jobbar med generatorer, han kan säkert komma med en del förslag.

21 761 Inlägg
24 april 2008
#5
Jaha, då kanske det ändå är generatorn som börjar vara sliten. Eventuellt slitna släpringar eller nåt sånt. Enligt min åsikt så ska inte spänningen dippa så där mycket när tomgången håller sig på 700-800 varv med endast halvljuset igång. Möjligen kan spänningen ändras någon tiondel men inte uppåt 1V, då är någonting galet.

Testa gärna att höja motorvarvtalet till runt 1500-2000 varv kontinuerligt, slå sedan på fläkten på högsta fart/sätt igång elbakrutevärmaren (om du har någon)/slå på extraljus (om du har några). Ifall du har tex 3 st 100W lampor i dina extraljus så borde den totala strömförbrukningen för alla de där sakerna bli uppåt 70-75A åtminstone (obs, gissning utifrån egna mätningar på min bil).

Enligt mina egna mätningar, använde tångamperemeter, så orkar min nya 100A generator hålla en spänning på 13,9-14V vid ca 70A belastning (mätt på batteripolerna dessutom) och 1200 motorvarv. Då tycker jag att även din generator bör kunna hålla en spänning på 13,5V iaf, annars är den inte i bra skick.

Du bör samtidigt även mäta spänningen vid själva generatorn också, för att se så att det inte blir spänningsfall mellan generator och batteri.

Vill du lägga ner lite tid på felsökning så kan du gärna göra egna mätningar med hjälp av en tångamperemeter+multimeter, om det inte känns lönt så köper du en ny generator och samtidigt sere över kablarna omkring batteri+generator så att de har bra kontakt och är i bra skick.

948 Inlägg
24 april 2008
Trådstartare
#6
tack ska kika på det smile

2 655 Inlägg
25 april 2008
#7
Ber om ursakt for att de sista bokstaverna saknas, sitter i Bangkok.
Det later som att slapringarna ar slut. Nar du bot laddningsrela, var kolen ojamnt slitna??
Ett vanligt fel pa just Volvos 80/100A generatorer ar just att slapringarna slits ut vid 25-30K mil.

Ta och skruva den laddningsrelaet och se hur kolen ser ut.

948 Inlägg
26 april 2008
Trådstartare
#8
Streckkoden skrev:
Ber om ursakt for att de sista bokstaverna saknas, sitter i Bangkok.
Det later som att slapringarna ar slut. Nar du bot laddningsrela, var kolen ojamnt slitna??
Ett vanligt fel pa just Volvos 80/100A generatorer ar just att slapringarna slits ut vid 25-30K mil.

Ta och skruva den laddningsrelaet och se hur kolen ser ut.

nej inte vad jag vet men tror jag ska ha kvar det gamla relät nånstans ska kika på det


Sök