5007
Sök

Hjälp mig koppla basar för rätt motstånd, och köpråd på slutsteg!

Konstruktör
1 053 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
#1
Hej.

Jag har nu gett upp hoppet om min ena MDS Audiophile limited bas då denna är stendöd.
Jag har nu kommit över en http://www.danmobility.se/product.asp?c … 2035753640
Till ett mycket bra pris.

Men denna har ju två talspolar vilket gör att antingen blir det;
Serie - 8ohm
eller
Parallelt - 2ohm.

och den andra basen är ju på 4ohm.

Hur ska jag kunna koppla detta in i ett slutsteg för att få bra kraft i det hela?
Och vad för slutsteg rekommenderar ni?

Tack på förhand!


Konstruktör
1 053 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
#2
Antar att man kan göra som så att man helt enkelt löder på ett 2Ohms motstånd på den ena basen så att den blir på 4ohm. Förstör ju lite av själva grejen. Men annars så kan jag ju inte ens använda den ;D


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 april 2008
#3
Det behöver du inte alls göra! smile Dom flesta, om inte alla slutsteg kan jobba i 2Ohm. Dom ger då mer effekt så det är bara en fördel. smile Så parallellkoppla och kör på du!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
27 april 2008
#4
NdL skrev:
Antar att man kan göra som så att man helt enkelt löder på ett 2Ohms motstånd på den ena basen så att den blir på 4ohm. Förstör ju lite av själva grejen. Men annars så kan jag ju inte ens använda den ;D

1. Du KAN INTE använda den nya och EN utav de gamla
2. Nej, du kan INTE sätta ett motstånd där, såvida du inte får tag i ett rikrigt effektmotstånd som tål effekten - dilemmat är då att det slukar upp effekten...

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Konstruktör
1 053 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
#5
Tack för ditt svar.

Måste bara dra en liten motfråga.
1. Varför skulle jag inte kunna använda den gammal, och den nya för?

2. Mjo, jag kom o tänka på det en stund efteråt. Att det är nog inte spec smart.


Konstruktör
1 053 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
#6
ChriZtoffer skrev:
Det behöver du inte alls göra! smile Dom flesta, om inte alla slutsteg kan jobba i 2Ohm. Dom ger då mer effekt så det är bara en fördel. smile Så parallellkoppla och kör på du!

Jo, men jag tänkte mer att det hade varit bäst att få båda basarna till samma motstånd.

Den ena basen måste alltså få 300WRMS i 4ohm, och den andra 500WRMS i 2ohm.

Det låter som om det drar iväg en bit i cash på slutstegsfronten hmm


Konstruktör
1 053 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
#7
Hade det varit smartare att försöka sälja lådan plus den fungerande basen och sedan byggt en ny låda och bara köra med den nya basen?


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
28 april 2008
#8
NdL skrev:
Tack för ditt svar.

Måste bara dra en liten motfråga.
1. Varför skulle jag inte kunna använda den gammal, och den nya för?

2. Mjo, jag kom o tänka på det en stund efteråt. Att det är nog inte spec smart.

1. Eftersom de har olika karaktär på ljudet, eftersom de har olika impedans kommer låta olika högt etc etc. Massor av anledningar att inte göra så.

Det är ungefär som att sätta dit ett 18tums hjul på höger bak, och ett 15tums på vänster, även om de har samma rulldiameter blir det inte så bra...

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
28 april 2008
#9
NdL skrev:
Hade det varit smartare att försöka sälja lådan plus den fungerande basen och sedan byggt en ny låda och bara köra med den nya basen?

Mycket smartare! Alt. hitta en likadan bas som du just bränt och sätta i lådan du hade.
/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Konstruktör
1 053 Inlägg
28 april 2008
Trådstartare
#10
Tror nog jag gör så att jag bara kör på den nya basen.
Det kommer nog dunka på en hel del iaf.

Men jag måste bara hitta något bra slutsteg som pallar driva den.
Hittadet ett som jag tyckte var RIKTIGT billigt på Ebay.

http://cgi.ebay.co.uk/3000w-Subwoofer-A … dZViewItem

Något att satsa på, eller är det ren skit?

Tack för dina svar jonash.


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
28 april 2008
#11
NdL skrev:
Tror nog jag gör så att jag bara kör på den nya basen.
Det kommer nog dunka på en hel del iaf.

Men jag måste bara hitta något bra slutsteg som pallar driva den.
Hittadet ett som jag tyckte var RIKTIGT billigt på Ebay.

http://cgi.ebay.co.uk/3000w-Subwoofer-A … dZViewItem

Något att satsa på, eller är det ren skit?

Tack för dina svar jonash.

Det funkar säkert till den basen!
/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!


Sök