5884
Sök

Slutsteget blir väldigt varmt..

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej!
Mitt sony slutsteg blir väldigt varmt.. Kan ha handen på steget i typ 4-5 sek yikes Vanligt/ovanligt? aldrig vart me om de förut. Anv 21mm + och - kabel! Vet tyvär inte hur många W steget e på men de driver mina dubbla 10or hur lätt som hellst wink
/Nichlas

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

Najs
4 maj 2008
#2
prova fixa en fläkt som kan kyla steget så de inte blir helt "vindtätt" runt så de byter luft runt ekring problemet kan uppstå om steget är i trånga utrymen med lite luftomväxling. har själv ett Mds Audiophile pro steg som driver en 12" bas på 4000w utan problem men det steget är det inbyggd fläckt i. så prova sätt dit en fläckt som blåser lite på steget så kanske det löser sej.

lycka till.

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
#3
Najs skrev:
prova fixa en fläkt som kan kyla steget så de inte blir helt "vindtätt" runt så de byter luft runt ekring problemet kan uppstå om steget är i trånga utrymen med lite luftomväxling. har själv ett Mds Audiophile pro steg som driver en 12" bas på 4000w utan problem men det steget är det inbyggd fläckt i. så prova sätt dit en fläckt som blåser lite på steget så kanske det löser sej.

lycka till.

Sitter redan en inbygd fläkt hmm men får väll prova att låta den snurra hela tiden.. Står på auto nu.

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
4 maj 2008
#5
Kolla även jabelarea på jorde mellan batteri och kaross.....förmodar att du jordat slutsteget i karossen...

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

1 050 Inlägg
4 maj 2008
#6
Förmodligen så har du lastat steget för lågt. Du kör väl förstås med Parallellkopplade basar och så bryggning ovanpå allt detta? 1-2 Ohm eller ännu lägre lol

Börja med att kolla hur lågt steget tål att lastas i MONO läge: Ohm?
Sedan kollar du vilken Ohm du har på basarnas talspolar 2-4 Ohm?
När du parallellkopplar talspolarna så halveras Ohm talet, likadant vid bryggning.
Sedan är det bara att börja räkna? Det som står på steget är vad som gäller lasten (Ohm)
Kopplar du lägre så "BRINNER" steget till slut. rolllol
Senast redigerat av E-30 (4 maj 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 maj 2008
#7
Antar att du har kopplat basarna parallellt.....
Säker på att steget klarar av det?

Vad är det för steg?
Tänkte så att man kan kolla manualen. Att det är ett Sonysteg räcker inte...vilken modell är det? smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 maj 2008
#8
Bara 4s. emellan där E-30 big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 050 Inlägg
4 maj 2008
#9
Lonefox skrev:
Bara 4s. emellan där E-30 big_smile

Fyra sekunder..underbart är kort. (sång Uggla) big_smiletongue

Alla sätt är bra...utom de dåliga.


Sök