4249
Sök

Hatad av bilister om man xenonkonverterar hojjen?

Fisketokig
2 997 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
Hej.

Jag funderar allvarligt på att xenonkonvertera hojjen.

Det är en Honda CBR, dvs "insektsögon"

Lånar en googlad bild på hur de ser ut och hur det blir med xenon.

http://www.afp520.com/pics/motorcycle/hid1.jpg

Det ser löjligt ut med halvljus i ena och helljus i andra strålkastaren, med halvljus ser det ut som man åker omkring med trasig lampa smile

Så som många andra så åker man omkring med helljus men riskerar att blända endel, dock fördel då många inte ser MC utan åker ut framför annars.

Det som blir aktuellt är likadana lampor i båda strålkastarna. dvs hel och halv i båda samtidigt.

Fördel att det blir otroligt ljus, blir symetriskt och snyggt men riskerar att blända rejält då det inte är nivåreglerat samt att ljusbilden varierar otroligt vid liten bromsning eller gaspådrag samt om man har passagerare.

Så vilket är att föredra:?
Möta MC som kör original men med ett helljus eller xenonkonverterat med 2x halvljus?

Det kommer köras nästan uteslutande på dagtid i fint väder och det är väldigt sällan som folk blinkar idag när man kör med helljus. Troligen är det för sakens skull och inte att de blir störd av att bli bländad.

Det man vill uppnå är först och främst säkerheten, mer belysning och belysning som gör att andra ser mig.

Jag har fått för mig att med enbart ett halvljus uppfattas man så mycket sämre och troligen kan förväxlas med moped i 30km/h. Mycket det jag vill komma ifrån.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Thorssa
4 maj 2008
Tror det är bättre med 2x xenon halvljus, i värsta fall lika. Kan inte tänka mig att det bländar mer än halogenhelljus. När du slår på xenon helljus däremot wink

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
4 maj 2008
Svårt att säga, personligen tror jag inte jag skulle störa mig så värst mkt, eller ens ägna en tanke åt det.
Bilar som bländar möter man ju dagligen, orginalxenon, xenonkit eller vanligt halogen spelar ingen roll.

Så kör på!

9 108 Inlägg
5 maj 2008
Ja kör på! Det är ju som sagt en säkerhet också och på dagtid kan det inte vara så farligt bländande, ruskigt läckert var det i alla fall!

1 072 Inlägg
5 maj 2008
Kör du med samma watt på xenonen lär inte helljuset bli problemet. Men att ta 35 i halv och 55 i den andra lär störa smile Men helt klart G-resultat med xenon!

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
5 maj 2008
klart du ska xenon konvertera, är ju nästan så man kan argumentera (om du blir stoppad) att det är av säkerhetsskäl, helljus får du ju inte köra med på dagen men med halvljus xenon syns du i alla fall med.

blacken
5 maj 2008
Det lär du "ganska" så garanterat bli..

VW-nörd?
4 332 Inlägg
5 maj 2008
Om man inte hinner se en MC bör nog MC föraren tänka över sin körstil..

F-14 Tomcat Fighterpilot
888 Inlägg
5 maj 2008
Helt ok för min del också, då vi inte lär ses någon gång under detta liv så lär du inte blända mig, så... go for it. wink

"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho

Thorssa
5 maj 2008
Mortalis skrev:

Kör du MC?

Fisketokig
2 997 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
Thorssa skrev:
Mortalis skrev:

Kör du MC?

Det skulle jag nog tvivla på wink

Det är vardagsmat att väja för bilister som bara svänger ut. Troligen uppfattar de aldrig "en liten MC" om de bara kollar en snabbis innan de kör ut. Många kan nog ta fel på mc och mopeder vilket också är livsfarligt när nästan varje moped går 70-80 utan problem.

Jag tror mer på att motorcyklister är mer noggranna med placering och tydlighet då det är så vanligt att inte bli uppmärksammad i tid.

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
5 maj 2008
Martin 9-3 skrev:
Thorssa skrev:
Mortalis skrev:

Kör du MC?

Det skulle jag nog tvivla på wink

Det är vardagsmat att väja för bilister som bara svänger ut. Troligen uppfattar de aldrig "en liten MC" om de bara kollar en snabbis innan de kör ut. Många kan nog ta fel på mc och mopeder vilket också är livsfarligt när nästan varje moped går 70-80 utan problem.

Jag tror mer på att motorcyklister är mer noggranna med placering och tydlighet då det är så vanligt att inte bli uppmärksammad i tid.

Jag brukar alltid kolla en eller två gånger extra efter typ mopeder eller MC innan jag gör en omkörning.
Jag skulle själv inte vilja möta två bilar i bredd när jag åker MC...

Och nu när det är så bra väder så vet man ju att det finns mycket MC i trafiken och dem är inte lika skyddade som en själv i en bil.

Läste senast idag om en MC olycka... Där en dog. Tror det stod att 6 stycken redan dött detta året i MC olyckor och det är ju bara för hemskt.

I do it my way

Nattarbetare
173 Inlägg
5 maj 2008
var har du hittat kittet med xenon konvertering jag satt själv häromdan och fundera på det till min hojj

Att styla en volvo är som att sminka en gris

Roboo
5 maj 2008
http://www.xenonkungen.se/

De har konverteringssatser till både bil och motorcykel

Fisketokig
2 997 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
Konka skrev:
var har du hittat kittet med xenon konvertering jag satt själv häromdan och fundera på det till min hojj

Jag har inte bestämt mig eller beställt några grejor. vet inte hur jag ska göra med hel/halv.

ev vara så lat att det bara blir halvljus som ständigt är på i båda och skippa helljus.
Dubbla xenon sägs vara kraftfullare än helljus som är original.
I vilket fall måste det göras om innan April 2012 då den ska besiktigas big_smilebig_smilebig_smile

Supraman
2 300 Inlägg
5 maj 2008
Kör på men skruva ner ljuset en aning.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
5 maj 2008
Mortalis skrev:

problemet är att de är en liten yta (framifrån) samt att lysena alltid (finns kanske något undantag) lyser aldeles för dåligt med halvljus....

8 156 Inlägg
5 maj 2008
Konverterar du rätt och ställer in lysena rätt (vinklar ner dom lite), så borde det inte vara några större problem. Jag har inte koll på reglerna. Antar att det finns några regler för xenonkonvertering på hojar också?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök