Glasfibring, definationer

Kenny-83 Företagare & YouTuber
6 maj 2008 · 1 940 Inlägg

Jag har både läst och plastat en hel del men det har varit i princip att man drar över en tygbit och plastar rakt på men när man börjar sitta och fundera i de proffsigare banorna så kommer det upp fråge tecken om vissa saker.

Gelcoat, vad är det/användningsområden?
Topcoat, vad är det/användningsområden?
Släppmedel, vad är det/användningsområden?
Epoxi, vad är det/användningsområden?

Skillnaden mellan kolfiber/glasfiber?

Senast redigerat av Sherlia (6 maj 2008)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Izual
7 maj 2008 · 4 571 Inlägg

Kan svara på det jag har koll på.

Epoxi: Det är ungefär samma sak som polyestern du normalt sett använder till glasfiber.
Skillnaderna är att epoxi är mer genomskinligt och det tar längre tid att torka, oftast är det även mer giftiga ångor av det. Epoxi används ofta tillsammans med kolfiber för att kunna se kolfiberväven genom epoxyn.
Hade man istället använt polyester till kolfibern får man oftast en gul/brun hinna och slutprodukten blir inte lika stark.

Släppmedel: Är ungefär vad det låter som, det är som en vätska man penslar på där man inte vill att polyester/epoxy skall fastna.
Tex om man gjuter av en reservhjulsbalja så kan man pensla in hela baljan med släppmedel först och sedan när man plastat in allt går det att bara rycka loss formen, det är ungefär samma princip som att ha vaselin i ansiktet när man gör gipsmasker.

RobinG
7 maj 2008 · 35 Inlägg

Gelcoat = när du vill avgjuta någots exakta form , tex om du ska göra ett targa tak till din bil så lägger du en gelcoat på bilens tak för att få en kopia utav taket . gör själv en hel del eftermarknads saker tilll bilar .

No R
Olssonz
7 maj 2008 · 815 Inlägg

RobinG skrev:
Gelcoat = när du vill avgjuta någots exakta form , tex om du ska göra ett targa tak till din bil så lägger du en gelcoat på bilens tak för att få en kopia utav taket . gör själv en hel del eftermarknads saker tilll bilar .

Skulle du vilja förklara lite mer. Jag kollade på biltema och deras gelcoat säljs i 250ml burkar. Måste man inte köpa massor då för att gjuta av tex en spoiler. Eller lägger man bara på ett tunt lager med gelcoat och sedan tex glasfiber och polyester uppe på det för att få en tjockare yta?

qpon
7 maj 2008 · 322 Inlägg

gelcoat är egentligen en fargad polyester om man inte vill ha en gul yta på plastbiten. gör man en avgjutning och använder sig av gelcoat så är det lättare att se eventuella ojämnheter.
man kan pensla på gelcoat, vänta tills det nästan torkat och sen lägga på polyester med mattor/väv.

topcoat = gelcoat med parafinlösning. den blandningen ger gelcoaten en extra blank yta och vattentäthet. får inte användas som mellanlager för då fäster inte polyestern så bra i den

Toyota Corolla "fat squirrel" (1993)
Lexus IS-F "Catbus" (2008)
Izual
7 maj 2008 · 4 571 Inlägg

qpon skrev:
gelcoat är egentligen en fargad polyester om man inte vill ha en gul yta på plastbiten. gör man en avgjutning och använder sig av gelcoat så är det lättare att se eventuella ojämnheter.
man kan pensla på gelcoat, vänta tills det nästan torkat och sen lägga på polyester med mattor/väv.

topcoat = gelcoat med parafinlösning. den blandningen ger gelcoaten en extra blank yta och vattentäthet. får inte användas som mellanlager för då fäster inte polyestern så bra i den

Så om man  skall gjuta av någonting så tar man alltså släppmedel först, sedan gelcoat för att få en riktigt slät och exakt yta och sedan glasfiber ovanpå?

qpon
7 maj 2008 · 322 Inlägg

japp


är det en större och blank yta så funkar kanon om man vaxar den några ggr med silikonfritt vax innan man stryker på släppmedel.

Toyota Corolla "fat squirrel" (1993)
Lexus IS-F "Catbus" (2008)
EPG Kärnkraftstomte
7 maj 2008 · 766 Inlägg

Först ett par lager vax
Sen ett lager PVA
Sen Formepoxy
Sen strör man på glasfiberspån och låter formepoxyn härda
Efter detta dammsuger man av löst glasfiberspån och lägger på ett par lager med väven som vanligt med epoxi.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Olssonz
7 maj 2008 · 815 Inlägg

Vad ska man ha för släppmedel och vart kan man köpa det?

Decibel
8 maj 2008 · 2 911 Inlägg

Släppmedel finns i de flesta båtbutiker där de säljer t.ex. glasfiber m.m.

Det många glömmer är att de tror det räcker med släppmedel, det gör det INTE. Du kan ha tur och klara dig men det är bara dumt att chansa.

Vaxa med carnubavax, 2ggr om dan i 1-3 dagar (om det är nåt enkelt som ska gjutas av)
På med släppmedel, helst sprutat (pva), minst 4-5 lager med tork imellan
På med Gelcoat
På med polyester+glasfiber (alt. epoxy + kolfiber)

Kolla på Youtube, sök efter "glasserglass" , den killen är riktigt duktig och där ser ni en hel del hur ni gör allt från avgjutning till pluggar.

Senast redigerat av Decibel (8 maj 2008)

Kenny-83 Företagare & YouTuber
8 maj 2008 · 1 940 Inlägg

Tack så mycket för informationen. Nu har jag en helt klar bild framför mig vad allt är och gör!

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang