Batta skrev:
""Min son vill att hans dator ska stå igång hela tiden. Vi anser att datorn drar för mycket ström för att inte stängas av när den inte används. Hur mycket sparar man om man alltid stänger av datorn helt när den inte används?"
Man ska alltid stänga av datorn när den inte används. Det kan kosta upp till 6000 kr år (beroende på vad man har för elagregat o funktioner i den) om man har på den dygnet runt, naturligtvis billigare den tiden den inte behöver jobba, men står den på o han laddar ner på natten då måste datorn jobba o då drar det mycket ström. Det där med sparfunktion varierar väldigt mellan olika datorer.
Men om man räknar på en dator som har det vanligaste elagregatet på 350 W så drar den 8,4 kWh/dygn och på ett år blir det 3066 kWh/år och räkna med att 1 kWh kostar ca 1,30 kr (inkl. moms och nätavgifter) då blir det i kronor 3985 kr/år. Då har jag bara räknat på själva datorn och inte tagit med skärmen, skrivare och vad modemet drar.
Så det finns ingen anledning till att ha på datorn när den inte används, utan stäng av dator och skärm, skrivare på rätt sätt så att dom inte står på standby och drar onödig ström. För är det ström på datorn då slits den, det gör den inte om den är avstängd."
Hittade det på
www.Fortum.se.
min dator står på dygnet runt med undantag för om man åker bort i flera dagar.
sitter vid den på dagarna, spelar lite spel, osv.
Laddar hem massa grejer på nätterna