5420
Sök

Dumpventil på avgassystemet

1 059 Inlägg
12 maj 2008
#21
alltså hur ska det funka?
En dump är ju stäng hela tiden och öppnas av vacum när man får vacum i insuget dvs när spjället stängs.
Ska du ha det så då också? tänk på att avgasröret ska leda bort värmen från motorn o risk finns att motorn får höga avgstem om du håller dumpen stängd med följd av att du kan spika sönder  motorn,fel lamda mm.Sen kommer du aldrig få tillräckligt tryck i avgasystemt att du kommer få pysljud varje gång du stänger spjället. Men testa inte min bil som får lida.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

12 086 Inlägg
12 maj 2008
#22
Det lär ju bli ett gott mottryck iaf!

Till bmwmannen, så länge man är så pinsamt outbildad ska man lära upp sig defensivt, studera och lära sig, inte ställa vannsinnesfrågor!

12 086 Inlägg
12 maj 2008
#23
alexbenhard skrev:
En dumpventil är ju till för att släppa ut skapligt kall luft. Den hade nog inte blivit så glad av att få flera hundra grader varma avgaser i sig.

Det är nog inte det största problemet, för de första är inte insugsluften särskilt kall, har man dumpen innan IC (som vissa har) har du en insugstemp på närmare 100 grader

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
12 maj 2008
#24
JapMax skrev:
alexbenhard skrev:
En dumpventil är ju till för att släppa ut skapligt kall luft. Den hade nog inte blivit så glad av att få flera hundra grader varma avgaser i sig.

Det är nog inte det största problemet, för de första är inte insugsluften särskilt kall, har man dumpen innan IC (som vissa har) har du en insugstemp på närmare 100 grader

Vem sätter en dump innan intercoolern och varför?
De absolut flesta har den närmare spjället.

(Evo61Scandinavia, HOODERS, StaticVikings)
164 Inlägg
12 maj 2008
#25
var det där någon slags fylletråd? Jisses.. roll

ceo för evo61 scandinavia, StaticVikings & Hooders

2 164 Inlägg
12 maj 2008
#26
I och för sig finns de ju en form av dump på turbo bilar som kallas watgate men den är ju endast för att kunna reglera laddtryck och inte nått annat.
Men testa du men kom inte och gnäll sen när nått går sönder.

MVH

F


EasyCarbon
173 Inlägg
12 maj 2008
#27
om du vill ha pysljudet är det nog bättre att du turbokonverterar den.. Blir nog enklare i längden än att exprimentera med dump på avgaset...

200sx S13 -92
The devil is not as frightful as he is painted


Sök