3962
Sök

Lamdalampan lyser och den drar för mkt bränsle

8 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
Hej, jag äger en volvo 945-95a som jag har ett problem med. Jag fick en jättebra idé att jag skulle testa att köra på etanol. Sagt och gjort fyllde i en 70% blandning av fulbränslet etanol.
Problemet uppenbarades efter halva tanken då lamdalampan började lysa. Jag tänkte att den skulle slockna när jag började köra på bensin igen, men det gjorde den ej. Jag tycker oxå den drar mer bensin nu än innan. Innan körde jag på ca 1 liter milen men nu ligger den på 1,3-1,4l milen. Vad göra? hmm

1 196 Inlägg
12 maj 2008
har nästan samma sak själv, vetefan vare är för fel

1 878 Inlägg
451 Inlägg
12 maj 2008
Kolla LMM/Lambdasond som är trasiga?

Resulterar i hög bensinförbrukning och möjligen en trasig katt inom några mil.

8 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
och hur vet man om dom e trasiga?

Audi/Wv mek
148 Inlägg
12 maj 2008
Om man har lite kunskaper om elektronik så kan man ganska enkelt mäta sig fram till det, bara att mäta mellan signallednigen från lambdan och jord och se så att strömstyrkan pendlar (har hjärnsläpp och kommer inte ihåg vad det ska pendla mellan men runt 0,nånting volt
annars kan man ju alltid kolla felminne! vet inte vad det finns för felkodsavläsning på volvo av den årsmodellen och om man kan få fram dom själv men bilarna själva brukar vara ganska duktiga på att hålla koll på lambdan!

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!

Rapidoz
688 Inlägg
12 maj 2008
Du har ju en felkodsavläsare under huven
kolla vad den visar för felkod om den nu gör det:)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

299 Inlägg
12 maj 2008
eller så plockar du av batteriepolen en 20min eller nått sånt så att boxarna får nollställa sej........tror nämligen inte att den släcker sig själv om felet försvunnit man måste släcka den manuellt

Rapidoz
688 Inlägg
12 maj 2008
Berry skrev:
Om man har lite kunskaper om elektronik så kan man ganska enkelt mäta sig fram till det, bara att mäta mellan signallednigen från lambdan och jord och se så att strömstyrkan pendlar (har hjärnsläpp och kommer inte ihåg vad det ska pendla mellan men runt 0,nånting volt
på lambdan!

typ 0 till 7 om jag inte är helt ute och cyklar

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Sök