200sx s13 började spika efter nerväxling

kimpaa
9 maj 2008 · 136 Inlägg

Hej!

Helt plötsligt när jag var ute och körde nyss och växlade ner till trean, så började hela bilen hugga och hoppa, det gick att köra med koppling halft nedtryck, men så fort jag släppte upp kopplingen så började bilen hoppa rejält och ville dö.. Någon som vet vad som kan ha hänt?

MVH Kim

Peugeot 206 GTi -00 "TILL SALU!", Nissan 200sx s13 -92
groze
9 maj 2008 · 564 Inlägg

Någon turboslang som lostnat? Går den normalt när du står still?

groze
9 maj 2008 · 564 Inlägg

Kom på en annan sak... har du trimmat den på något sätt? 200sx har ju en fuelcut som går in om laddtrycket blir för högt. Å andra sidan så går ju den i endast vid max laddtryck...

hmmm. smile

//J

kimpaa
9 maj 2008 · 136 Inlägg

groze skrev:
Någon turboslang som lostnat? Går den normalt när du står still?

Tack för svaren, ja den går bra när jag står still, om jag står på tomgång och släpper upp kopplingen så dör den. Har jag fart och släpper upp kopplingen och gasar lite så hoppar den bara fram.

Peugeot 206 GTi -00 "TILL SALU!", Nissan 200sx s13 -92
kimpaa
9 maj 2008 · 136 Inlägg

Provade gasa lite på tomgången, kommer inte upp till mer än 2500 rpm.. Den vill gärna dö vid gaspådrag tongue

Senast redigerat av kimpaa (9 maj 2008)

Peugeot 206 GTi -00 "TILL SALU!", Nissan 200sx s13 -92
henkebenke
9 maj 2008 · 1 703 Inlägg

En polares 200sx började hoppa och tappa orken som fan vid en omkörning, dvs han växlade ner och trampade på. Det visade sig vara insugspackningen som gått sönder. Gasade man med huven öppen och hade handen vid insuget kände man att det poffade och blåste.

Skulle även kunna vara lambdasonden som sjungit sista versen.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
insane_1 Min dröm, din vardag.
10 maj 2008 · 641 Inlägg

kimpaa skrev:
Provade gasa lite på tomgången, kommer inte upp till mer än 2500 rpm.. Den vill gärna dö vid gaspådrag tongue

Kolla så att kontakten till LMM:en inte har lossnat. Är LMM:en urkopplad eller trasig går det inte att varva mer än 2500.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
r0bba_
10 maj 2008 · 53 Inlägg

henkebenke skrev:
En polares 200sx började hoppa och tappa orken som fan vid en omkörning, dvs han växlade ner och trampade på. Det visade sig vara insugspackningen som gått sönder. Gasade man med huven öppen och hade handen vid insuget kände man att det poffade och blåste.

Skulle även kunna vara lambdasonden som sjungit sista versen.

jag har samma problem, när jag gasar på så vill den inte jobba mer när den kommit upp till 3500 varv, sen när den har lyckats ta sig över 3500 varv så går den bra, men det är som att den inte vill dra på alls vid låga varv.

gäääs
henkebenke
10 maj 2008 · 1 703 Inlägg

r0bba_ skrev:

henkebenke skrev:
En polares 200sx började hoppa och tappa orken som fan vid en omkörning, dvs han växlade ner och trampade på. Det visade sig vara insugspackningen som gått sönder. Gasade man med huven öppen och hade handen vid insuget kände man att det poffade och blåste.

Skulle även kunna vara lambdasonden som sjungit sista versen.

jag har samma problem, när jag gasar på så vill den inte jobba mer när den kommit upp till 3500 varv, sen när den har lyckats ta sig över 3500 varv så går den bra, men det är som att den inte vill dra på alls vid låga varv.

Testa även med en annan LMM.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
r0bba_
10 maj 2008 · 53 Inlägg

henkebenke skrev:

r0bba_ skrev:

henkebenke skrev:
En polares 200sx började hoppa och tappa orken som fan vid en omkörning, dvs han växlade ner och trampade på. Det visade sig vara insugspackningen som gått sönder. Gasade man med huven öppen och hade handen vid insuget kände man att det poffade och blåste.

Skulle även kunna vara lambdasonden som sjungit sista versen.

jag har samma problem, när jag gasar på så vill den inte jobba mer när den kommit upp till 3500 varv, sen när den har lyckats ta sig över 3500 varv så går den bra, men det är som att den inte vill dra på alls vid låga varv.

Testa även med en annan LMM.

Tror du 300zx LMM passar in på 200sx?

gäääs
insane_1 Min dröm, din vardag.
10 maj 2008 · 641 Inlägg

r0bba_ skrev:
Tror du 300zx LMM passar in på 200sx?

Inte utan anpassat chip eller mappning. Kontakterna stämmer inte heller.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
Wanegardh Asgammal medlem.
11 maj 2008 · 2 246 Inlägg

r0bba_ skrev:

henkebenke skrev:
En polares 200sx började hoppa och tappa orken som fan vid en omkörning, dvs han växlade ner och trampade på. Det visade sig vara insugspackningen som gått sönder. Gasade man med huven öppen och hade handen vid insuget kände man att det poffade och blåste.

Skulle även kunna vara lambdasonden som sjungit sista versen.

jag har samma problem, när jag gasar på så vill den inte jobba mer när den kommit upp till 3500 varv, sen när den har lyckats ta sig över 3500 varv så går den bra, men det är som att den inte vill dra på alls vid låga varv.

kolla tändningen..så betedde sig min också innan

Marcus_Carlsson
11 maj 2008 · 27 Inlägg

Min s13 blev precis så när generatorn inte ladda som den skulle, bränslepump och spridare fick inte kräm så det räckte. Hoppas det löser sig för dig

"If it ain't a rotor it ain't a motor"
r0bba_
11 maj 2008 · 53 Inlägg

maximus skrev:

r0bba_ skrev:

henkebenke skrev:
En polares 200sx började hoppa och tappa orken som fan vid en omkörning, dvs han växlade ner och trampade på. Det visade sig vara insugspackningen som gått sönder. Gasade man med huven öppen och hade handen vid insuget kände man att det poffade och blåste.

Skulle även kunna vara lambdasonden som sjungit sista versen.

jag har samma problem, när jag gasar på så vill den inte jobba mer när den kommit upp till 3500 varv, sen när den har lyckats ta sig över 3500 varv så går den bra, men det är som att den inte vill dra på alls vid låga varv.

kolla tändningen..så betedde sig min också innan

okej skall kolla det,

gäääs
Norelius
12 maj 2008 · 3 Inlägg

jag har haft det problemet då var det glapp i kontakten vid LMM
va precis så som du beskriver det.. kolla så inte kabeln är spänd vid kontakten

danne460 Das vas das das
12 maj 2008 · 179 Inlägg

brossan 200 hade samma syndrom och det var katen..

Some say, one of his legs get longer when he sees a pretty lady... and that I haven't done one of these for some time and I've forgetten to make up a second thing. All we know is, he's called the Stig.
--Richard Hammond [S12E6]
Volvo 240 glt "svarte" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang