Nu får de fan vara nog.. bensinen över 13 kr/litern..

baca Os Difuntos
22 maj 2008 · 1 822 Inlägg

Jag tar å kopierar ett inlägg jag la i en annan tråd, då den var riktad mot en särskild person bytte jag bara ut DU mot NI

Seriöst är ni så seriöst dum att ni tror att våran regering sitter i rum och säger att "Nu jävlar ska vi få alla svenskar emot oss, låt oss höja bensin-skatten" Det ligger väldigt många faktorer bakom en skattehöjning tex Kyotoprotokollet om ni nu vet vad det är.
Då Sverige är ett av dom länder som ligger längst fram i avvecklingen av fosila bränslen som ni kanske vet kommer bli en bristvara.
Då en skattehöjning är ett väldigt radikalt sett att få ner konsumtionen av fosila bränslen ligger det nog längst ner på listan över möjliga åtgärder.
Självklart anser jag att priset är högt och kanske aningen orättvist om man jämnför med andra länder och deras prisbild på bensin och diesel.
Men samtidigt är jag såpass medveten om att världen står inför stora förändringar både inom världsekonomi och miljö, Och inser att det måste till nått för att stoppa dessa utsläpp.
  Då man dagligen ser videor här på garaget.org om hur folk står och börnar och sladdar runt på 7000 varv i en rondell med sin 740 i en lite by uppe i Norrland (inget illa menat om folk i Norrland eller volvo-folk) så kan man inget annat än att tycka det jävligt ironiskt att ni klagar på bensinpriset när ni lyckas göra av med en full tank på ca 50liter på mindre än en dag.
Skyll er själva när ni står vid pumpen och ni ser era hundralappar flyga iväg.
Jag säger inte att jag inte kan göra av med mkt soppa men jag klagar inte över hur mkt det kostar heller. Så snälla gnällapor, inse att ligger väldigt mkt bakom skattehöjningarna av både bensin, diesel och andra energikällor. Och att våra skattemedel går till ganska mkt bra saker här i samhället, Jag tror inte ni vill ha USA`s modell på sjukvården tex..

MVH Martin

PS Ursäkta novellen DS

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.
Mortalis VW-nörd?
22 maj 2008 · 4 332 Inlägg

Grejen som jag stör mig på här, vet att vi har kyotoprotokoll å skit att uppfylla (något som de största länderna i världen räknat i utsläpp VÄGRAT ATT SKRIVA PÅ!), men det är just de här att de vet att de kan mjölka oss på pengar...
Bilismen, privatbilismen står för en vääääldigt blygsam del av de totala utsläppen, och Sverige som helhet står ju inte får mkt utsläpp alls...snackar väl tiondels procentenheter av de totala utsläppen..
The sum of the kardemum, de höjer bara för privatbilisterna medan de andra får de lika gött som vanligt (upplever iaf jag de som) och då blir man rätt förbannad.

Alecci
22 maj 2008 · 2 014 Inlägg

Att skatten på drivmedel höjs av miljömässiga skäl är nog mestadels ett svepskäl.

Om staten allvarligt trodde att privatpersoner och företag skulle göra radikala förändringar avseende sina transporter skulle de inte höja skatten, eftersom en kraftigt minskad förbrukning av drivmedel skulle innebära en förlust i skatteintäkter som statens skulle ha svårt att tåla.

Detta illustreras i tidigare uttalanden om att skatt på alternativa bränslen (exempelvis E85) kommer att höjas successivt allt eftersom de traditionella drivmedlen slussas ut från marknaden.

Faktum är att staten vill dra in pengar, och naturligtvis är man då så pass klipsk att man skattebelägger någonting som många utnyttjar mycket, men som inte är vitalt för ren fysiologisk överlevnad.

Det där jäkla snacket som många kör med att detta skulle vara en politik som drivs av de borgerliga partierna (som påstås representera främst höginkomsttagare) är också en hög med dynga. Visst att det kanske drabbar de med sämre ekonomiska resurser värre, men det betyder inte per automatik att de med mer pengar tycker om att lägga dem på drivmedelsskatter.

Detta drabbar inte heller enbart privatbilismen, utan snarare samtliga privatpersoner i sin helhet. Företag och myndigheter får precis som privatpersoner dyrare transportkostnader, vilket i sista änden märks gentemot oss konsumenter i form av högre priser på varor och tjänster samt högre skatter.

Inse en gång för alla att detta är en politik som ständigt drivs av det politiska block som vid varje givet tillfälle sitter vid makten, oavsett om det är moderaterna, socialdemokraterna eller vilka andra muppar som helst. Syftet med detta må kanske skifta något litet mellan blocken, men det är nog till lika stor av personlig vinning och förakt för befolkningens önskemål och behov oavsett vilka som har makten.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Da_Lut
22 maj 2008 · 11 Inlägg

Vilka andra större länder än Usa menar du inte skrivit på ?
För övrigt så har även Usa egna klimatmål de satt upp !

Ryssland, Kina, Australien Syd Amerika, Afrika mm har ju skrivit på......



Mortalis skrev:
Grejen som jag stör mig på här, vet att vi har kyotoprotokoll å skit att uppfylla (något som de största länderna i världen räknat i utsläpp VÄGRAT ATT SKRIVA PÅ!), men det är just de här att de vet att de kan mjölka oss på pengar...
Bilismen, privatbilismen står för en vääääldigt blygsam del av de totala utsläppen, och Sverige som helhet står ju inte får mkt utsläpp alls...snackar väl tiondels procentenheter av de totala utsläppen..
The sum of the kardemum, de höjer bara för privatbilisterna medan de andra får de lika gött som vanligt (upplever iaf jag de som) och då blir man rätt förbannad.

Saab 9-5 (2006)
g_b
22 maj 2008 · 100 Inlägg

Tzatziki skrev:

Decibel skrev:
Politikernas ideologi är att soppan ska kosta 20 spänn litern till 2010, så bara hålla i er.

Det är inte politikerna som säger att soppan skall kosta över 20:-/litern (27.50:- sas det på radion)
utan någon myndighet eller vad fan det var som heter Sida eller något sånt tjafs.

Iaf så frågade ekot på P4 någon miljönisse som sitter inom politiken och han sa att det aldrig skulle
komma på fråga att soppan skulle kosta så mycket. Han tyckte istället att man skulle lägga energi
på t.ex miljövänliga bilar etc etc ...

Men 13.39:-/liters som jag tankade för igår är rena rånet . helt sjukt!

Sida sysslar väll med biståd till fattiga länder å sånt skit....ger dom bort bensinskattepengarna då lr?

AMG------> Andrasorteringens Motor Grejer
baca Os Difuntos
22 maj 2008 · 1 822 Inlägg

Da_Lut skrev:
Vilka andra större länder än Usa menar du inte skrivit på ?
För övrigt så har även Usa egna klimatmål de satt upp !

Ryssland, Kina, Australien Syd Amerika, Afrika mm har ju skrivit på......



Mortalis skrev:
Grejen som jag stör mig på här, vet att vi har kyotoprotokoll å skit att uppfylla (något som de största länderna i världen räknat i utsläpp VÄGRAT ATT SKRIVA PÅ!), men det är just de här att de vet att de kan mjölka oss på pengar...
Bilismen, privatbilismen står för en vääääldigt blygsam del av de totala utsläppen, och Sverige som helhet står ju inte får mkt utsläpp alls...snackar väl tiondels procentenheter av de totala utsläppen..
The sum of the kardemum, de höjer bara för privatbilisterna medan de andra får de lika gött som vanligt (upplever iaf jag de som) och då blir man rätt förbannad.

Exakt, Och anledningen till varför inte USA skrev på kyotoprotokollet var att dom ansåg att det bidrog inte med tillräcklig minskning av utsläpp. Utan dom gjorde det ända rätta, instiffta nya lagar om utsläpp som var bra mkt hårdare än dom som kyoto presenterade.
Självklart förstår jag att Sverige är väldigt liten del av det globala utsläppen på hemmaplan, men vi är en av dom som bidrar till att andra länder släpper ut så mkt som dom gör. Våra fabriker runt om i världen spyr ut miljöfarliga ämmnen så som tungmetaller och koldioxid.
För att gå tillbaka till bensinpriserna förstår jag självklart att det svider i plånboken när man tankar men seriöst e det verkligen då nödvändigt att gasa på till varvstoppet vid varje rödljus eller trycka 200kmh på motorvägen?

Edit: Tänk på att sverige ger bort 1% av sin totala BNP i bidrag varje år till andra länder. Där har ni en ännu bättre sak att gnälla över.

Senast redigerat av baca (22 maj 2008)

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.
Mortalis VW-nörd?
22 maj 2008 · 4 332 Inlägg

App app app, tar vi de lugnt här, du säger att USA jobbar hårt för att minska utsläppen med lagstiftning? Detta gäller vissa delstater, Kalifornien t.ex. vilket inte är så konstigt eftersom de gått så långt där att du får ha ansiktsmask vissa tider på året och undvika att vara utomhus, samt att du inte ens ser hollywoodskylten ibland, yääää...

Anywhooo, Bush har LÄTTAT kraven på företag om utsläpp, inte konstigt eftersom hans familj är ganska inrotade i oljebolagen bland annat..han har ju tom öppnat för provborrningar av mineraler och olja i tidigare naturskyddade områden.
Att säga att USA blivit hårdare mot utsläpp e jääääkligt way off då de blivit mkt snällare mot utsläpp...

csfoto_se Rälspilot
22 maj 2008 · 391 Inlägg

Bla bla bla... orka! Soppan lär inte kosta 27 spänn per liter på många år - om alls... Dels för att ingen politiker vill begå offentligt självmord och dels för att inte ens miljöpartisterna anser att det är rimligt.

Volvo S60 "Polestar" (2015)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
22 maj 2008 · 5 753 Inlägg

13,34 idag.. fyfan.. inte änns 4,5 liter för 60kr.... med en törstig sexa och en tom pånbok så börjar bli ganska less på dessa priser hmm



men nån som tror att dom här priserna kan förändra miljön? det tror iaf inte jag för jag tycker inte folk kör mindre bil nu än förut

Senast redigerat av _Glenne_ (22 maj 2008)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
chrizz Administratör
22 maj 2008 · 11 783 Inlägg

Maizer skrev:

chrizz skrev:
§8 Uppmaning till brott
• Du får inte uppmana till brott eller sprida någon annan persons uppmaning till brott.
• Garaget får inte användas till att organisera olagliga streetrace eller sprida reklam (t.ex. tid och/eller plats) för olagliga streetrace.

Att sprida information om olagliga demonstrationer och/eller blockering av bensinstationer är förbjudet i detta forum.

Är du inte så politisk korrekt att det blir töntigt ibland?

Du får tycka det är så töntigt du bara vill, jag bryr mig inte smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
gamlingen
22 maj 2008 · 5 198 Inlägg

Undrar varför det finns regler..

chrizz Administratör
22 maj 2008 · 11 783 Inlägg

När det börjar bli spam-liknande beteende så måste jag säga ifrån på nått sätt iaf...

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
gamlingen
22 maj 2008 · 5 198 Inlägg

då skulle tråden va stängd  för längesen, så många gånger det där brevet har kopierats ut

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang