4767
Sök

Hur gör man om man vill dra el till dator i bilen?

583 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
#1
Tjenare!
Jag fundrar på dra i en dator i bilen. idag så går den på 230W vanlig burk. går det att bytta ut nätagget som nästan allt går ju en då på 12V i burken en för köra med en som gör 230W sen nätagget som går ner till ca 12 Volt?

Någon som vet vart man kan få tag på någon skärm som passar te datorn som man kan ha i bilen?

Mvh: bengan


Konstruktör
1 053 Inlägg
22 maj 2008
#2
Inte smidigare att köpa en transformator?


583 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
#3
NdL skrev:
Inte smidigare att köpa en transformator?

Jo jag fundera på det. men hur mycket klara den av då?
dom säljer dom för 249:- nu i veckan. smile

hur många vågar man ha i bilen 1 2 3 st?hmm
Någon som vet hur länge man han köra med den utan att bilen är på?
håller på och dra USB kablar i bilen nu till Mus & Mobil bredband. och av och på knapp


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
22 maj 2008
#4
NdL skrev:
Inte smidigare att köpa en transformator?

Ja det man man men 12 till 230 till 12 känns onödigt....
Nåt sorts regulator som kontrollerar ström så att det blir 12V konstant o sen hoppa över nätagget om inte finns det några 9V komponenter.


* Klåpare
1 718 Inlägg
22 maj 2008
#5
Har pratat med en el-gubbe på en firma (Svebry.se) om inkoppling av hemdator i bil här i Skövde. Han menade att det skulle vara smidigast att införskaffa en växelriktare och transformera två gånger just därför att datorn då har två möjligheter att stabilisera spänningen från bilens normalt svajande spänning.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

583 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
#6
men hur många transformatorer vågar man ha i bilen utan det blir fel?

funkar Digital strömkondensator sen en transformator?


* Klåpare
1 718 Inlägg
22 maj 2008
#7
Nja det luriga är att en bil över lag förväntas jobba mellan 10 och 14volt, så man måste ha en spänningsregulator som kan transformera 10-->12 och 14-->12 för att inte påfresta datorn så att den rasar. Såna är dyyra. Dessutom så går inte alla komponenter i datorn på 12volt så då måste man ha ovannämda regulatorn även till de komponenterna.
Köper du en växelriktare (12VDC --> 230VAC) så har den inbyggd spänningsregulator så den ger konstant 230volt. Enkelt och relativt billigt.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

583 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
#9
om vilken ska man ta 300W 600W eller 1000W?



Avstängd
200 Inlägg
22 maj 2008
#10
det beror ju på hur stort nätagg du har :o

men jag hade tatt det största ifall man vill koppla nåt annat med

* Klåpare
1 718 Inlägg
22 maj 2008
#11
Kolla på datorns nätagreget vad det ligger på i watt. Sen tar du växelriktaren som ligger närmast i antal watt. Eller köper den största om inte pengarna är något större problem. smile

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Olika
907 Inlägg
22 maj 2008
#12
bengan87 skrev:
Tjenare!
Jag fundrar på dra i en dator i bilen. idag så går den på 230W vanlig burk. går det att bytta ut nätagget som nästan allt går ju en då på 12V i burken en för köra med en som gör 230W sen nätagget som går ner till ca 12 Volt?

Någon som vet vart man kan få tag på någon skärm som passar te datorn som man kan ha i bilen?

Mvh: bengan

Eller så köper man denna eller liknande:
https://www.datorbutiken.com/se/default … g=Prisjakt
Så har du inga problem med strömförsörjningen och prylarna är gjorda för det ganska hårda klimatet som är i en bil.

Mvh
Fredrik


Sök