bra eller dumt att köpa rostig crx som första bil när man är halvt okunnig inom området? :)

inok
23 maj 2008 · 19 Inlägg

Tjenna. Jag är ute efter min första bil och har tittat på lite olika crx'or. Har hittat en relativt billigt här i stan, dock så har den massa rost i plåten. Den har gått igenom besiktningen utan anmärkningar, det är rosten som spökar, därav det billig priset.

Grejen är att jag är näst intill okunnig vad gäller rostlagning. Har en styvfarsa som e ganska haj på det, men i och med att han jobbar i sommar så anar jag att jag kommer få stå för detta själv. Nu är min fråga till er; är det svårt att lära sig laga rost, samt laga rost på en sådan bil? Det är mest runt bakskärmarna, men även på andra ställen.

Min plan är att laga all rost parallelt med att jag jobbar i sommar, köpa mig ett kjolpacket, slipa ner bilen och lacka om den helt i ny kulör (nuvarande rost/svart ;D). Jag har garage, verktyg o grejer, men kunskapen lackar tongue Tror ni jag kan klara av det och lära mig, eller ska jag forsätta leta efter en rostfri bil i runt 10.000krs klassen? Känns som om dessa inte existerar. Har iofs en handfull kompisar som gått fordon som inte bör vara omöjliga att få hjälp av om det krisar, hehe.

tacksam för svar smile

NJ_
23 maj 2008 · 2 118 Inlägg

bara att slå till, bra att köpa en "billig" bil att lära sig på.. bara du är noga på att passa in nya skärmkanter osv så dom inte blir sneda. och med kompisar som gått fordons så blir ju saken bara bättre, dom hjälper dig garanterat om du frågar snällt wink

D.i.l.l.i.g.a.f
bmx
23 maj 2008 · 7 100 Inlägg

köp den tkr ja!då har du ju ett projekt att öva lite på ochsånt,testa nå nytt smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
g_b
23 maj 2008 · 100 Inlägg

De e ju fan bara dumt å ge sig på ett "stort" projekt som första bil.Bättre å lära sej lite efterhand.


Annars kan du ju köpa min röda racer, den ligger i rätt prisklass och är nästan rostfri. Kolla min sida, och det är volvon jag pratar om big_smile

AMG------> Andrasorteringens Motor Grejer
Chrill27
23 maj 2008 · 553 Inlägg

om du bara ska slipa ner rosten och inte t.ex. skära bort skärmkanterna och svetsa dit nya så kommer den garanterat tillbaka

inok
23 maj 2008 · 19 Inlägg

Nja jag vet inte, jag antar att jag gör det som är bäst xD Får väl skaffa fram nya skärmkanter då kanske :>

decib3L Körv
23 maj 2008 · 3 535 Inlägg

Jag tycker iaf att du absolut ska göra det! Är en bra bil att lära sig på! Och skulle du misslyckas med bilen eller nåt så är det bara 10k kronor smile Det är vad jag har i fasta utgifter enbart den här månaden tongue (Med andra ord är det inte speciellt mycket pengar)

Truckdriving Man
camaro67 Meister
23 maj 2008 · 6 763 Inlägg

decib3L skrev:
Jag tycker iaf att du absolut ska göra det! Är en bra bil att lära sig på! Och skulle du misslyckas med bilen eller nåt så är det bara 10k kronor smile Det är vad jag har i fasta utgifter enbart den här månaden tongue (Med andra ord är det inte speciellt mycket pengar)

Om han har tänkt att köpa en hel bil för 10k så är de nog ganska mycke för honom. Hur mycke ska din styvfarsa jobba? Jobba hela dagarna och nätterna? Eller kan han hjälpa till på kvällar/ helger? Sedan är de mycke mer jobb än man kan tror att göra något sånt. Det tar sin tid. Men kan han hjälpa till så kör hårt. Annars så skulle nog jag låta bli

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
inok
23 maj 2008 · 19 Inlägg

han jobbar bara vanligt 7-16. men brukar vara trött och less haha. ringde en polare nyss som har 2st crxor, han tyckte "go for it", torr nog han kan vara till stor hjälp med tips med, i o med att han rustat upp en rosthög för 7k till en präla för 33k smile

inok
23 maj 2008 · 19 Inlägg

det sket sig i vilket fall med den bilen. får leta vidare. den hade fel på koppling, lameller åt skogen, läcker olja m.m. alltid lika roligt när dom inte skriver ut sånt i annonserna smile får leta vidare!

TFkarlsson Varningar. 36
23 maj 2008 · 1 200 Inlägg

Köp den. Lika bra att börja någonstans. Kan du svetsa så är det ju inga problem alls.

EDIT: Missade ditt svar. Glöm det jag skrev. tongue

Senast redigerat av TFkarlsson (23 maj 2008)

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
roxe Jesus didn´† Tap
23 maj 2008 · 1 146 Inlägg

Det viktiga är att den går bra i motor och låda. Utsidan kan man alltid fixa enklare.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..
insanebrains
24 maj 2008 · 160 Inlägg

lägg lite mer pengar på en fräschare bil.... så slipper den bli ett långtids projekt som man bara vill glömma ! honda crx är trevliga bilar....

Volkswagen 1303s "1303rs" (1973)
Ford Falcon Futura Sprint "Rally Falcon" (1965)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang