4756
Sök

Färddatorn visar att baklamporna är paj. Saab 9000

1 207 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej. Jag har haft ett problem i några månader nu men aldrig riktigt orkat bry mig. Men nu är det dags att ta ut tummen och fixa det.

Det är så att "skärmen" som visar om; någon dörr är öppen, att man inte har något oljetryck eller om någon lykta är paj (osv.) visar att mina baklycktor är trasiga. Fastän de fungerar utmärkt.

Är detta ett vanligt saab problem, isf vad skall åtgärdas?
Om inte vad skall jag felsöka?

Bilen är en saab 9000 a50 från -97. Det ser ut att vara vanliga lampor (dvs. inga diodlampor). Är det något fel i motstånd eller kabelbrott?

Nämn gärna allt du kan komma på.

Tusen tack för alla svar i förväg.

1 207 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
#2
Ni får ursäkta om jag är tjatig, men har ingen någon aning om vad det kan vara? Känns onödigt att lämna in den på verkstad för att få det fixat.

3 295 Inlägg
24 maj 2008
#3
har du kollat så du har rätt watt antal på alla lampor i bakljusen?


336 Inlägg
24 maj 2008
#4
Plocka ur hållaren till lamporna och kolla så alla lyser, kan vara svårt och se, det är 2st lampor till det "röda" fältet

1 207 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
#5
Slave_joe skrev:
har du kollat så du har rätt watt antal på alla lampor i bakljusen?

Det har jag inte gjort. Jag har bara konstaterat att de fungerar och att det inte verkar vara LED. Kanske skall undersöka det mer.

SaaB_Turbo skrev:
Plocka ur hållaren till lamporna och kolla så alla lyser, kan vara svårt och se, det är 2st lampor till det "röda" fältet

Är det två lampor där? Hmm, jag måste nog gå ut och undersöka det hela. Jag kan inte minnas hur det ser ut där nu.

Vet ni hur färddatorn känner av om det är någon lampa som är paj? Känner den av motståndet eller?

Men ni skall ha tusen tack. Jag återkommer med svar om det fungerar eller ej.

3 295 Inlägg
24 maj 2008
#6
eller så kanske inte baklamporna har blivit till just Paj, kanske är nåt liknande taco eller nåt sånt wink skoja bara..


336 Inlägg
24 maj 2008
#7
Slave_joe skrev:
eller så kanske inte baklamporna har blivit till just Paj, kanske är nåt liknande taco eller nåt sånt wink skoja bara..

HAHA, Humor tongue

1 058 Inlägg
24 maj 2008
#8
byt alla baklampor så det är av samma märke och W, kan räcka med att det är olika fabrikat för att resistansen ska variera och datorn tror det är knas med lamporna.. mkt vanligt fel oxå för den delen.

PoLoud =D

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
24 maj 2008
#9
vw_performance skrev:
byt alla baklampor så det är av samma märke och W, kan räcka med att det är olika fabrikat för att resistansen ska variera och datorn tror det är knas med lamporna.. mkt vanligt fel oxå för den delen.

Om effekten är densamma så är troligtvis också resistansen det.

P=R*I^2 du vet smile

Så samma fabrikat på glödlampor behöver du inte bry dig om. Men kika så att alla är på den effekt de ska vara!

336 Inlägg
24 maj 2008
#10
vw_performance skrev:
byt alla baklampor så det är av samma märke och W, kan räcka med att det är olika fabrikat för att resistansen ska variera och datorn tror det är knas med lamporna.. mkt vanligt fel oxå för den delen.

Vanligt fel vet jag inte om jag kan hålla med om att det är.

1 207 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#11
Jag kan ha funnit problemet. Visste inte att det var två lampor på vardera sidor som skall lysa. Just nu är det bara 3 stycken lampor som lyser. Jag har alltid trott att lampan som är "död" har varit för dimljuset men nu kom jag på att den kanske sitter i "reflexrampen"..

Men ni skall ha tusen tack grabbar! Detta var nog bara ett helt löjligt problem som skulle kunnat lösas om jag tänkt för en gångs skull, tur att det fanns några andra här som kunde tänka iaf. tongue


Sök