7361
Sök

nya bilar=orginalförstörda

279 Inlägg
27 mars 2006
Trådstartare
försör bilar med alla dessa antisladd abs mm, som är så "bra" enligt tillverkaren.. o om du får sladd sen, lita på att dessa elektriska grejer skulle klara det??? nej!! litar hällre på mej själv............. körde på en halkbana tex körde ca 10-30% bättre utan abs både i kurvtagning och stoppsträcka... antisladd har jag aldrig vart ute o "sladdat" med men antar att det är samma skit??

two lies don´t cancel each other out

671 Inlägg
27 mars 2006
Det är inte svårt att bromsa bättre än ett ABS system under kontrollerade förhållanden. Att göra det när det är halt och det plötsligt kliver fram en älg på vägen är en helt annan sak.

Samma sak med antisladd, jag har provat konbana med antisladd på och det kändes som det var något fel på bilen, den gjorde inte alls som jag ville. Jag har också råkat få sladd i en rondell och då var det trevligt att ha lite elektronik som hjälpte till.

Elektroniska hjälpmedel är kanon för normalt vägbruk då man riskerar att bli överaskad. På bana ska det kopplas ur.

9 108 Inlägg
27 mars 2006
Det är enorm skillnad på halkbana och det verkliga livet ska du veta! Enligt mig är ABS den bästa uppfinningen inom säkerhetssynpunkt efter bilbältet..

En polare skröt om att han minsann bromsade bättre utan ABS än med på halkkörningen, men så åkte jag med honom på väg och det kom upp ett djur på vägen, och likt förbannat fick han panik och låste bromsarna!

Har aldrig prövat anti-sladd men det lär vara bra i paniksituationer för dom som inte är vana att få sladd..

Envis optimist
454 Inlägg
27 mars 2006
Är nästan helt övertygad om att skulle du bara köra en bil med antisladd en hel vinter å få några ofrivilliga ställ så kommer även du tycka att det är bra. Känns konstigt från början men nu skulle jag då inte köpa en ny bil utan det.

10 287 Inlägg
27 mars 2006
Ingen som såg när dom intevjuade en F1 konstruktör på Discovery. Han fick frågan om hur snabbt bilarna skulle gå om alla tekniska finesser som antispinn, antisladd etc var fria.
Svaret var att förarna inte skulle palla rent fysiskt längre.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

draminbil.nu
1 382 Inlägg
27 mars 2006
Som ovanstående säger är det ruggig skillnad på bana och i verkligheten..
Dessutom är inte ABS till för att få ner bromssträckan utan för att man ska kunna styra under kraftig inbromsning.
Prova tex. att dra kryckan lagom mycket när du bromsar.. Du får ner bromssträckan!

Jägermeister
910 Inlägg
27 mars 2006
Har själv antisladd och abs i bilen och måste säga att dom gör sitt jobb, speciellt då vi har så mkt snö, is, renar och älgar här uppe i Norrbotten.

Abs bromsarna har räddat mig undan flera krockar med älg och ren, fast får nog ge mina extraljus en stor del av äran då gett mig många extra sekunder tillgodo i mörkret.

Är ju det som är så bra med abs att du kan bromsa och styra upp samtidigt medans en bil med vanliga bromsar som låser sig bara fortsätter rakt framåt när du panikbromsar.

Men antisladden käns lite otäck ibland för den tar i när jag själv inte vill men den är ju lätt att koppla bort genom en knaptryckning.
Senast redigerat av gemini78 (27 mars 2006)

En gång är ingen gång...

Fisketokig
2 997 Inlägg
27 mars 2006
Kan säga att Antisladd / Stabiliseringssystem ESP som jag har i bilen funkar klockrent på vintervägar.
Nu har inte jag testat allt för avancerade sladdar men gör man ett par, tre undanmanövrar på halkigt underlag så funkar det väldigt bra, känns att man har full koll på bilen trots att den parerar och "styr upp" bilen.

Vad det gäller ABS så tycker jag att den ska kunna gå att koppla bort.
De förhållanden som var på halkbanan när vi gjorde den så fick alla 20-30 meters längre bromssträcka (!!!) Däcken låstes ju aldrig och bilen bara rullade på.
Instruktören bekräftade och varnade att du får inte kortare bromssträcka med ABS.

När vi kopplade ur ABS på deras bilar så låste vi däcken och snö byggdes upp framför däcken och  fick fäste bättre.

Hur det funkar i andra väglag och förhållanden kan dock vara annat men jag vart förvånad hur pass dåligt ABS är.

Ska man kunna styra och bromsa så är det bra men ska man stanna ska man inte ha ABS.

Att ha Antisladd och inte ha ABS skulle vara optimalt.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Nknn
27 mars 2006
Kan säga att ESP, som det heter på merca är nog det bästa som uppfunnits.. jag minns jag skulle hem en kväll i vinter.. körde farsans merca.. det var ignet snö på vägarna och de va minusgrader.. jag tyckte att vägen såg torr ut.
Så när jag kmr till schakten, en rätt lång och lite kringlig uppförsbacke i stan, så trycker jag upp bilen i 80km/h.. ingen hastig acceleration.. MEN!! jag hinner nite ens blinka och baken släpper och jag är på väg in i trottoarekanten.. men lika snabbt som jag blinkade så ingrep också antisladdsystemet, och jag kunde rätta till bilen...

Kan säga att jag var ganska trött, och utan antisladd hade jag varit uppe på trottoaren med diverse skador på bilen.

Sen att det är en helt annan grejj på bana är ju en självklart.. då går man ju in med kontrollerat ställ osv. Men när du minst anar det, och inte alls ha tänkt att ställa bilen.. så är det inte dirket att man är så kall så att man genast börjar reglera med gasen för att ställa upp bilen igen..
Senast redigerat av N0kan (27 mars 2006)

111 Inlägg
27 mars 2006
Abs och antisladd och allt va de heter tycker jag är enormt bra. Hjälper verkligen till då man behöver det. Det vill säga då man inte är beredd på att få sladd lr då man måste panikbromsa. Är ju såna saker de är till för. Sen bankörning är ju en helt annan historia. Då sitter man ju på helspänn hela tiden och är bra mycket mer förberedd på saker än då man ligger å cruisar i 110 på motorväg lr som här uppe på riktiga vintervägar. Dock de där med Airbag är ja inte så imponerad av. Airbagen på Caddy:n ja hade löste inte ut då ja for av vägen (somna vid ratten). Fast jag knäckte framvagn. Såg ut som ett V i fronten. Men Airbagen finns ju för att rädda liv så är säkert en bra uppfinning då den funkar.

Så jag tycker då inte att man ska klaga på dessa hjälpmedel. Visst de är väl kanske jobbigt ifrån början men då man lärt känna bilen så är de riktigt underbart. ABS är väl bland det bästa som har uppfunnits till bilen enligt mig.

Anders Karlsson

676 Inlägg
27 mars 2006
jag tänkte dessamma när man brände runt på halkbanan. "vilken jävla skit ABS:en är. får ju kortare bromssträcka utan skiten. men som sagt. när de kommer en "trevlig" överaskning upp på vägen så behövs den där lilla manicken annars kanar du på som en oljad kotte. man sitter ju aldrig och tänker: kommer de upp något så ska jag INTE panik-bromsa.

Sök