3890
Sök

dämpa lådan ?? eller låta den vara utan dämp matial ?

414 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
#1
ska man sätta in dämp matrial i en låda eller kan man köra utan ???

är helt borta på detta smile

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t

CORRADOÄLSKARE
205 Inlägg
4 juni 2008
#2
Nexius skrev:
ska man sätta in dämp matrial i en låda eller kan man köra utan ???

är helt borta på detta smile

visst kan du köra helt utan men det blior inte samma resultat. sen beror det på vad det är för en låda med. en sluten låda skall helst vara helt fylld med dämpmaterial och en portad skall det inte vara fullt så mycket i .

Kolla min projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1290219#p1290219

414 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
#3
har en portad 60L låda från mds med 2st 10" Mutant MT1007

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t

260 Inlägg
4 juni 2008
#4
sätt tagg matta på alla sidor utom den elementen sitter på

CORRADOÄLSKARE
205 Inlägg
4 juni 2008
#5
Nexius skrev:
har en portad 60L låda från mds med 2st 10" Mutant MT1007

är inte den lådan dämpad från början då.? men det är klart den var ju från MDS:P (skämt)
Senast redigerat av thell_gti (4 juni 2008)

Kolla min projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1290219#p1290219

414 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
#6
lådan var inte dempad när den kom =/

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 juni 2008
#7
thell_gti skrev:
Nexius skrev:
ska man sätta in dämp matrial i en låda eller kan man köra utan ???

är helt borta på detta smile

visst kan du köra helt utan men det blior inte samma resultat. sen beror det på vad det är för en låda med. en sluten låda skall helst vara helt fylld med dämpmaterial och en portad skall det inte vara fullt så mycket i .

APP APP.....det beror HELT på vad man vill uppnå.
I en sluten låda så hjälper dämpullen bla. till att "lura" basen att den sitter i en större låda än den gör, dvs man kan uppleva basen som ngt djupare. Men det har ett pris, den blir inte lika transientsnabb och mindre exakt. Det är iaf mina erfarenheter. I min egna bil kör jag helt UTAN dämpull just för att basen blir mer exakt. I syrrans däremot så kör jag fullknökat med dämpull, men en 10" som skall ha mer volym än den har (sitter i 12 liter just nu) så krävs det lite knep wink

SÅ mitt tips till trådskaparen är helt enkelt att han får testa att köra med varierande mängd dämåmatrial tills han får en bas han är nöjd med med de förutsättningarna han har.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök