saab 2,3ltt trimtankar.

Prulle
1 september 2008 · 14 Inlägg

Tänkte införskaffa mig en ny saab 9000 den här gången en 2,3ltt men har lite funderingar kring det.
Är ltt och T verkligen samma motor utom ett litet slangkit? så om man plockar magnetventil och tillhörande saker (styrboxen antar jag att man bör byta också) från en fulltryckare så har man alltså en 2,3T om troligen inte har gått lika hårt som en orginal 2,3T?
Ger verkligen chiptrim steg 1 några 35 häst? Har svårt att tro det faktiskt.
Och om det nu gör men man vill ha mer, Vad ska man satsa på då? Grenrör? Ser aldrig nån som har bytt det beror det på platsbristen för original ser rätt risigt ut
Kamaxlar? läste något om att og900 2.0i hade dom vassaste kammarna saab har gjort och att dom skulle funka i en lagom hotad 2,3T, stämmer det?
Sportavgas, hur mkt mer hörs det vid normalkörning, vill inte att det ska låta volvoraggare direkt..
Borttagen kat fuckar lambdan upp sig då?

Och hur mkt håller koppling och låda för egentligen? Ska vara rätt bräckliga va jag har förståt?

MrTurbo Better than God \o/
1 september 2008 · 1 883 Inlägg

9000 2,3 ltt är en perfekt bil att trimma.
Motorerna pallar massvis och växellådorna håller hyggligt om man inte misshandlar den för mycket. Vill till att sabba dem med effekt, taskiga växlingar kan göra sönder vilken låda som helst dock.

Steg1 ger 65hkr och 141Nm etxtra. Så räkna med skillnad!
http://www.speedparts.se/shop/prod/newu … _94-.shtml

Edit; Hugg på steg 4 på en gång annars..  smile

Senast redigerat av MrTurbo (1 september 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Prulle
1 september 2008 · 14 Inlägg

Helvete vilken skilnad rent utsagt! Okej då är det nog rätt lugnt med lådan ändå.

Hamilton
1 september 2008 · 8 873 Inlägg

Kan bara hålla med MRTurbo. Just ltt är perfekt då den är lägre i försäkring och ger +65Hk redan med ett steg1. Lådan håller om man kör som folk. Min 9000 var just en ltt med steg1 235hk/401Nm och fungerade perfekt.

Senast redigerat av Hamilton (1 september 2008)

Fotograf på tierpidag.se
lingua
1 september 2008 · 2 271 Inlägg

Får ursäkta om jag hijackar tråden lite men har en liknande fråga!
Har precis köpt en -95 2,3t med tomatlåda.
Nån som vet om den pallar de extra 65 hk?

Tack på förhand.

//tompa

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
MrTurbo Better than God \o/
2 september 2008 · 1 883 Inlägg

lingua skrev:
Får ursäkta om jag hijackar tråden lite men har en liknande fråga!
Har precis köpt en -95 2,3t med tomatlåda.
Nån som vet om den pallar de extra 65 hk?

Tack på förhand.

//tompa

Ja, det skall de göra...

Senast redigerat av MrTurbo (2 september 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
lingua
2 september 2008 · 2 271 Inlägg

låter lovande.smile

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
jonTe
3 september 2008 · 5 710 Inlägg

Prulle skrev:
Är ltt och T verkligen samma motor utom ett litet slangkit?

Ja.

Prulle skrev:
så om man plockar magnetventil och tillhörande saker (styrboxen antar jag att man bör byta också) från en fulltryckare så har man alltså en 2,3T om troligen inte har gått lika hårt som en orginal 2,3T?

Precis.

Prulle skrev:
Ger verkligen chiptrim steg 1 några 35 häst?

Ja.

Prulle skrev:
Och om det nu gör men man vill ha mer, Vad ska man satsa på då?

Beror ju helt på vart du vill......men borrad luftburk (bör du fixa redan till steg 1) och avgassystem är nästkommande steg.
Laddluftkyl bör komma efter det, turbo.....spridare....osv osv. Man får en hyvsad uppfattning om vad som behöver bytas genom att läsa på trimföretagens hemsida och kolla vad som ingår i respektive steg.

Prulle skrev:
Grenrör? Ser aldrig nån som har bytt det beror det på platsbristen för original ser rätt risigt ut

Anledningen heter att det inte böhövs. 400 häster och uppåt så kan man börja fundera. Att det är fult är en annan femma wink

Prulle skrev:
Kamaxlar?

Nja....inte nödvändigt det heller i första läget. 350> så kanske det kan börja vara värt.

Prulle skrev:
läste något om att og900 2.0i hade dom vassaste kammarna saab har gjort och att dom skulle funka i en lagom hotad 2,3T, stämmer det?

Nej. Turbokamaxlarna 86-87 där någongång däremot är de vassaste.

Prulle skrev:
Sportavgas, hur mkt mer hörs det vid normalkörning,

Ja....beror på hur känslig man är.
Kör man lugn/normalt låter den mer men inte störande mer oOM man hare tt system med 2 dämpare.
Vid gas ryter den ifren skapligt men det är det man ofta vill.

Prulle skrev:
Borttagen kat fuckar lambdan upp sig då?

Nej men du är en miljöbov och man får krångla vid besiktingen varje år.......
En racekat kostar inte jättemycket och funkar både miljömässigt och hos SBP.

Prulle skrev:
Och hur mkt håller koppling och låda för egentligen? Ska vara rätt bräckliga va jag har förståt?

Svårt att säga.....beror på service (lådan), skick och på hur ägaren kör .
Kopplingen bör man fundera på kring steg 3.
På de äldre ltt bilarna är de oxo klenare än till fulltryckarna.


mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Prulle
3 september 2008 · 14 Inlägg

jonTe skrev:

Prulle skrev:
Är ltt och T verkligen samma motor utom ett litet slangkit?

Ja.

Prulle skrev:
så om man plockar magnetventil och tillhörande saker (styrboxen antar jag att man bör byta också) från en fulltryckare så har man alltså en 2,3T om troligen inte har gått lika hårt som en orginal 2,3T?

Precis.

Prulle skrev:
Ger verkligen chiptrim steg 1 några 35 häst?

Ja.

Prulle skrev:
Och om det nu gör men man vill ha mer, Vad ska man satsa på då?

Beror ju helt på vart du vill......men borrad luftburk (bör du fixa redan till steg 1) och avgassystem är nästkommande steg.
Laddluftkyl bör komma efter det, turbo.....spridare....osv osv. Man får en hyvsad uppfattning om vad som behöver bytas genom att läsa på trimföretagens hemsida och kolla vad som ingår i respektive steg.

Prulle skrev:
Grenrör? Ser aldrig nån som har bytt det beror det på platsbristen för original ser rätt risigt ut

Anledningen heter att det inte böhövs. 400 häster och uppåt så kan man börja fundera. Att det är fult är en annan femma wink

Prulle skrev:
Kamaxlar?

Nja....inte nödvändigt det heller i första läget. 350> så kanske det kan börja vara värt.

Prulle skrev:
läste något om att og900 2.0i hade dom vassaste kammarna saab har gjort och att dom skulle funka i en lagom hotad 2,3T, stämmer det?

Nej. Turbokamaxlarna 86-87 där någongång däremot är de vassaste.

Prulle skrev:
Sportavgas, hur mkt mer hörs det vid normalkörning,

Ja....beror på hur känslig man är.
Kör man lugn/normalt låter den mer men inte störande mer oOM man hare tt system med 2 dämpare.
Vid gas ryter den ifren skapligt men det är det man ofta vill.

Prulle skrev:
Borttagen kat fuckar lambdan upp sig då?

Nej men du är en miljöbov och man får krångla vid besiktingen varje år.......
En racekat kostar inte jättemycket och funkar både miljömässigt och hos SBP.

Prulle skrev:
Och hur mkt håller koppling och låda för egentligen? Ska vara rätt bräckliga va jag har förståt?

Svårt att säga.....beror på service (lådan), skick och på hur ägaren kör .
Kopplingen bör man fundera på kring steg 3.
På de äldre ltt bilarna är de oxo klenare än till fulltryckarna.


mvh Jonas

Tackar för ett exepsionelt svar! Plötsligt blev allt mycket klarare. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang