Sänkningssatsen höjde bilen... [Edit: Fick fel fjädrar, nu är det fixat]

Val
2 september 2008 · 99 Inlägg

Jag köpte nyligen en "sänkningssats" från GE motorsport, bestående av 4 st fjädrar, och började byta dem idag. När jag fixat bakre fjädrarna såg jag till min förskräckelse att bakvagnen fortfarande var lika hög som innan! Det var absolut inte några 35 mm här inte!

Det kan väl inte spela någon roll åt vilket håll man sätter de tätare varven (det är progressiva fjädrar baktill)? Jag valde att sätta dem neråt iaf...

Men är det så att materialet i fjädrarna måste "sätta sig" och att de sjunker ner lite, eller ska man egentligen få "instant gratification", en bil som är lägre på en gång? Känns spontant som att fjädrar inte "sätter sig" så himla mycket just pga fjäderstålets egenskaper...? Har jag köpt skräpgrejer kanske?



Uppdatering: De hade råkat skicka Golf 4 fjädrar baktill och har skickat rätt fjädrar nu. Återstår bara att montera så fort jag får dem!

Uppdatering 2: Klart! Det ser mycket bra ut och det blev en jämn och fin sänkning.

Senast redigerat av Val (14 september 2008)

zshoe Kokar ris
2 september 2008 · 923 Inlägg

jo det tar tid för dom att sätta sig vad jag har läst...

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Edvinoo Hetast Just Nu!
2 september 2008 · 1 355 Inlägg

ja e förvånad att du kunde skriva hela den texten utan en enda svordom

Inspiration comes standard
Val
2 september 2008 · 99 Inlägg

Så jag ska avvakta lite med andra ord, innan jag lämnar tillbaka dem eller kapar dem eller vad man kan tänkas göra?

MarcusL #2573
2 september 2008 · 1 489 Inlägg

Som sagt så blir den lägre och lägre när fjädrarna "sätter" sig. Helt normalt smile

• Även den starka måste ta i när han skiter
MarcusL #2573
2 september 2008 · 1 489 Inlägg

Val skrev:
Så jag ska avvakta lite med andra ord, innan jag lämnar tillbaka dem eller kapar dem eller vad man kan tänkas göra?

Kör några mil och kolla igen, tycker du den är för hög då så kan man kapa lite i dom..

Mvh

Senast redigerat av MarcusL (2 september 2008)

• Även den starka måste ta i när han skiter
Val
2 september 2008 · 99 Inlägg

Ok, men hur lång tid brukar det ta "mellan tummen och pekfingret" ?

MarcusL #2573
2 september 2008 · 1 489 Inlägg

Val skrev:
Ok, men hur lång tid brukar det ta "mellan tummen och pekfingret" ?

Hur långt är ett snöre? Beror helt på hur man kör med bilen och var. När dom sätter sig menas det att dom trycks ihop mer och mer och blir lite slitna och då sänker dom. Så svårt och säga wink

• Även den starka måste ta i när han skiter
Izual
2 september 2008 · 4 571 Inlägg

När jag monterade sänkfjädrar sisst tog det någon timma bara innan det hade satt sig helt.
Förstår inte hur det skall ta "100 mil" som någon ovan skrev, då måste det vara någonting fel.

Det är ju lika med vanliga dämpare och fjädrar med, om man hissat upp en bil så är det oftast lite högre än vanligt ett litet tag men det går ju till sig själv.

BBAD Utbildad hobbymekare
2 september 2008 · 1 125 Inlägg

så lång tid ska det inte ta, men kör par dar å se om det blir skillnad, blir det ingen skillnad så kör kanske 1 vecka till, bero på hur mycket du kör med, men hade samma fjärdrar på min förra 855 T5 60\40 å det tog inte så lång tid alls, kanske körde 10 mil max eller så men har du fått rätt fjädrar då? för min vart lägre med sänkningssatsen,

EDIT: stavfel

Senast redigerat av BBAD (2 september 2008)

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
daaanyy
2 september 2008 · 670 Inlägg

Grejen är att om du hade slitna dämpare/fjädrar innan så kan dessa ha sjunkt ner en bit och därmed gör en sänkningsats inte så mycket skillnad visuellt....har ju jag erfarit en gång innan....

Mvh Daaanyy
Kim2000
2 september 2008 · 219 Inlägg

MarcusL skrev:

Val skrev:
Så jag ska avvakta lite med andra ord, innan jag lämnar tillbaka dem eller kapar dem eller vad man kan tänkas göra?

Kör några mil och kolla igen, tycker du den är för hög då så kan man kapa lite i dom..

Mvh

Bättre o byta mot nya istället för att kapa!

MarcusL #2573
2 september 2008 · 1 489 Inlägg

Kim2000 skrev:

MarcusL skrev:

Val skrev:
Så jag ska avvakta lite med andra ord, innan jag lämnar tillbaka dem eller kapar dem eller vad man kan tänkas göra?

Kör några mil och kolla igen, tycker du den är för hög då så kan man kapa lite i dom..

Mvh

Bättre o byta mot nya istället för att kapa!

Japp definitivt, men han skrev nåt om kapa så trodde han var sugen på det wink

• Även den starka måste ta i när han skiter
Val
2 september 2008 · 99 Inlägg

Jag tror inte de gamla var såå slitna, bilen har gått strax över 10000 mil och ser rätt hög ut tycker jag.
Men jag avvaktar ett par dar så får vi se, blir det inte bra så kontaktar jag ge motorsport och klagar.

Hur bär man sig förresten åt för att montera de främre fjädrarna? Det är liksom en "coilover" framtill och man kan med andra ord inte bara rycka ut fjädern på samma sätt som baktill. Måste jag plocka loss hela dämparen eller finns det något knep man kan ta till?

Val
2 september 2008 · 99 Inlägg

MarcusL skrev:

Kim2000 skrev:

MarcusL skrev:

Kör några mil och kolla igen, tycker du den är för hög då så kan man kapa lite i dom..

Mvh

Bättre o byta mot nya istället för att kapa!

Japp definitivt, men han skrev nåt om kapa så trodde han var sugen på det wink

Så förbannat jobbigt att vänta när man nu har hållit på och pulat dit dem. Men det är väl klart bättre att få nya. smile

dan-kristian
2 september 2008 · 518 Inlägg

Val skrev:
Jag tror inte de gamla var såå slitna, bilen har gått strax över 10000 mil och ser rätt hög ut tycker jag.
Men jag avvaktar ett par dar så får vi se, blir det inte bra så kontaktar jag ge motorsport och klagar.

Hur bär man sig förresten åt för att montera de främre fjädrarna? Det är liksom en "coilover" framtill och man kan med andra ord inte bara rycka ut fjädern på samma sätt som baktill. Måste jag plocka loss hela dämparen eller finns det något knep man kan ta till?

de flesta bilar behöver du ta bort hela fjäderbenet för att byta fjädern,vet ej vad du har för bil men det går snabbt och smidigt så länge inte något sitter fast...

Val
2 september 2008 · 99 Inlägg

Ok, med andra ord att jag tar loss där uppe i "tornet" och även infästningspunkten nertill. Hur får jag loss fjädern sen? Det sitter en mutter i mitten, med en 7mm insex i, hur funkar detta? Är det där jag ska lossa?

328cabbish
2 september 2008 · 827 Inlägg

gör så där reklamera skiten finns inget som heter sätta sig resultat ska ske direkt när man monterar sänknings fjädrar iallafall alla gånger ja monterat d på mina bilar... som sagt reklamera o nästa gång köper du h&r fjädrar

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!
Mercedes 320ce "Amg" (1995)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
2 september 2008 · 2 203 Inlägg

Detta är 3e gången någon klagar på att GE Motorsports sänkningssats inte gör någon skillnad. Då vet jag vad jag ska undvika i framtiden. Får bli H&R eller KW.

Val
2 september 2008 · 99 Inlägg

Det dumma är att jag läste att någon tyckte att de inte var så bra, men köpte ändå. Hmm. Måste tänkt det klassiska "det drabbar inte mig".

Men imorgon ska jag reklamera om det inte blir någon skillnad. Verkar rätt osannolikt att de helt plötsligt skulle sjunka ner 35 mm. För det är så mkt de skulle sänka, inte -5 mm som det är nu. Är man tvungen att låta dem byta varan iaf en gång eller går det att få pengarna tillbaka direkt tror ni?

Senast redigerat av Val (2 september 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang