Köra på etanol eller bensin?

Volvo740-88 Volvo850-92
3 september 2008 · 1 677 Inlägg

Jag vill vara lite ekonomisk och ha samtidigt lite mera effekt på motorn. Det jag ska sattsa på är sportluftfilter och extraktor. Men etanol kostar idag i örnsköldsvik 8,79 kr litern. Är det värt att köra på det då. Jag vet att man får mera effekt om man höjer kompen eller ställer in förtändning. Kommer etanol bli dyrare än bensin?

Hoegwall
3 september 2008 · 133 Inlägg

Jag personligen tror inte på etanol.. För om alla etanolkonventerar sina bilar kommer det innebära att både maten och e85 kommer bli dyrare.. Sen har vi ett faktum som kvarstår och det är att bilen drar mer soppa med e85..
Jag vet inte om e85 är framtiden, det är mycket möjligt att det är det, men jag personligen tror inte på det... själv kör jag typ 80% 95 oktan och 20% e85 så man "bränner" upp han lite då och då =P sen blir han ju liiite piggare med smile

If you don't live for something, you'll die for nothing
Instabil Med lem
3 september 2008 · 164 Inlägg

Det är ingen enkel fråga du ställer. Priset är ju i stor grad beroende på efterfrågan kontra tillgången .. kör många på Etanol så blir det ju mer Bensin "över" då sjunker naturligtvis priset på bensin. Kan Svenska tillverkare få fram billig etanol så blir det troligen skatt på det.
Bensinskatten ökas ju med ett index varje år så att staten kan få in mer i skatt .
Tar olja slut så finns det bara Etanol . Minskar oljan så kommer bensinsen öka i pris.

Köper Brasilien JAS av Sverige ? då måste Sverige göra motköp motsvarande 60miljader då kanske vi binder oss till ett ganska högt Etanolpris ?

Det är ju faktisk inte värre än att du får bygga tillbaka den till bensindrift om det skulle bli för dyrt .

Den som har svaret på din fråga måste förmodligen kunna se in i framtiden.

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.
Plymouth Road runner "white shark" (1971)
torpis Forummoderator
3 september 2008 · 10 572 Inlägg

att betala för en konvertering är svårt att köra in tyvärr...  fulkonvertering fungerar på en bil med låg litereffekt på beskotnad av miljön.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
MrLego Volvonörd
3 september 2008 · 1 187 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Jag vill vara lite ekonomisk och ha samtidigt lite mera effekt på motorn. Det jag ska sattsa på är sportluftfilter och extraktor. Men etanol kostar idag i örnsköldsvik 8,79 kr litern. Är det värt att köra på det då. Jag vet att man får mera effekt om man höjer kompen eller ställer in förtändning. Kommer etanol bli dyrare än bensin?

Att köra på etanol i din Volvo är inte effekthöjande för fem öre, jag kör det i min å den är inte piggare men däremot lite lite starkare på lägre varv, visst tjänar man på att konvertera iaf jag, jag satte in en flexitune box för 500:- och den har jag tjänat in flera gånger om sen jag installerade den. Visst den drar mer men jag har en milkostnad nu på 9,80/milen nu gentemot 12,13/milen med 95oktan i tanken. Visst det låter inte mkt men i slutändan blir det nån krona man spar per år. Sen beror det på hur man kör oxå, gasar man mkt å självklart så blir väl kostnaden ganska lika och då tar det tid att tjäna igen den 500:- som det kostade mej. Jag har inte höjt komp eller ändrat förtändningen men jag var inte ute efter effektökningen heller. Jag tror att om man ska ha effekt ökning så måste man upp i bra mkt mer hästar än i en orginalmotor...

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391
Volvo V70 2,4D "Evil Pain Garage Taxi" (2008)
Surface
3 september 2008 · 28 Inlägg

Hoegwall skrev:
Jag personligen tror inte på etanol.. För om alla etanolkonventerar sina bilar kommer det innebära att både maten och e85 kommer bli dyrare.. Sen har vi ett faktum som kvarstår och det är att bilen drar mer soppa med e85..
Jag vet inte om e85 är framtiden, det är mycket möjligt att det är det, men jag personligen tror inte på det... själv kör jag typ 80% 95 oktan och 20% e85 så man "bränner" upp han lite då och då =P sen blir han ju liiite piggare med smile

Nu förstår jag inte hur du får det till att maten blir dyrare... kolla gärna hur man tillverkar etanol, dessutom har vi etanolfabriker här i sverige.

Volvo 2,5T "2.5FT" (2004)
koka
3 september 2008 · 629 Inlägg

TheRefunder skrev:

Volvo740-88 skrev:
Jag vill vara lite ekonomisk och ha samtidigt lite mera effekt på motorn. Det jag ska sattsa på är sportluftfilter och extraktor. Men etanol kostar idag i örnsköldsvik 8,79 kr litern. Är det värt att köra på det då. Jag vet att man får mera effekt om man höjer kompen eller ställer in förtändning. Kommer etanol bli dyrare än bensin?

Att köra på etanol i din Volvo är inte effekthöjande för fem öre, jag kör det i min å den är inte piggare men däremot lite lite starkare på lägre varv, visst tjänar man på att konvertera iaf jag, jag satte in en flexitune box för 500:- och den har jag tjänat in flera gånger om sen jag installerade den. Visst den drar mer men jag har en milkostnad nu på 9,80/milen nu gentemot 12,13/milen med 95oktan i tanken. Visst det låter inte mkt men i slutändan blir det nån krona man spar per år. Sen beror det på hur man kör oxå, gasar man mkt å självklart så blir väl kostnaden ganska lika och då tar det tid att tjäna igen den 500:- som det kostade mej. Jag har inte höjt komp eller ändrat förtändningen men jag var inte ute efter effektökningen heller. Jag tror att om man ska ha effekt ökning så måste man upp i bra mkt mer hästar än i en orginalmotor...

Visa mer om din "flexitune" till din 740 tongue
Kan vara bra att ha när man köper sig en till vinter smile

Volvo V50 1.6 DRIVe "Blöj x-pressen" (2010)
MrLego Volvonörd
3 september 2008 · 1 187 Inlägg

koka skrev:

TheRefunder skrev:

Volvo740-88 skrev:
Jag vill vara lite ekonomisk och ha samtidigt lite mera effekt på motorn. Det jag ska sattsa på är sportluftfilter och extraktor. Men etanol kostar idag i örnsköldsvik 8,79 kr litern. Är det värt att köra på det då. Jag vet att man får mera effekt om man höjer kompen eller ställer in förtändning. Kommer etanol bli dyrare än bensin?

Att köra på etanol i din Volvo är inte effekthöjande för fem öre, jag kör det i min å den är inte piggare men däremot lite lite starkare på lägre varv, visst tjänar man på att konvertera iaf jag, jag satte in en flexitune box för 500:- och den har jag tjänat in flera gånger om sen jag installerade den. Visst den drar mer men jag har en milkostnad nu på 9,80/milen nu gentemot 12,13/milen med 95oktan i tanken. Visst det låter inte mkt men i slutändan blir det nån krona man spar per år. Sen beror det på hur man kör oxå, gasar man mkt å självklart så blir väl kostnaden ganska lika och då tar det tid att tjäna igen den 500:- som det kostade mej. Jag har inte höjt komp eller ändrat förtändningen men jag var inte ute efter effektökningen heller. Jag tror att om man ska ha effekt ökning så måste man upp i bra mkt mer hästar än i en orginalmotor...

Visa mer om din "flexitune" till din 740 tongue
Kan vara bra att ha när man köper sig en till vinter smile

Vad vill du veta? Kolla min sida så ser du där....

EDIT: Du kan läsa mer på www.flexitune.se

Senast redigerat av TheRefunder (3 september 2008)

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391
Volvo V70 2,4D "Evil Pain Garage Taxi" (2008)
torpis Forummoderator
3 september 2008 · 10 572 Inlägg

TheRefunder skrev:
Jag tror att om man ska ha effekt ökning så måste man upp i bra mkt mer hästar än i en orginalmotor...

ehm,,,  detdär lät rätt kul.  skall man ha mer effekt måste upp över original effekten.... hehe  wink


flexitune är absolut ingen konvertering av bilen på långa väger, utan bara ett av de bästa sätten att snikköra på E85.  man får mer effekt genom att E85 brinner fortare, men utan ändrat tändläge kommer man inte hela vägen varesig vad gäller effekt eller förbrukning,

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
kolvas
3 september 2008 · 4 001 Inlägg

detta är säkert garagettråd nr. 1897264340198123478913791274 om att köra på etanol.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
torpis Forummoderator
3 september 2008 · 10 572 Inlägg

kolvas skrev:
detta är säkert garagettråd nr. 1897264340198123478913791274 om att köra på etanol.

Ja, men det är billigt...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
turbotompa fritidsprofessor
3 september 2008 · 1 197 Inlägg

Ja o de funkar fint, min ena 945a snaskar e85 1,15L/mil hela dan och jag själv kan flina hela vägen till o från macken när en tank etanol går på en femhundring (en tank bf95 = 800kr)

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
3 september 2008 · 2 252 Inlägg

Surface skrev:

Hoegwall skrev:
Jag personligen tror inte på etanol.. För om alla etanolkonventerar sina bilar kommer det innebära att både maten och e85 kommer bli dyrare.. Sen har vi ett faktum som kvarstår och det är att bilen drar mer soppa med e85..
Jag vet inte om e85 är framtiden, det är mycket möjligt att det är det, men jag personligen tror inte på det... själv kör jag typ 80% 95 oktan och 20% e85 så man "bränner" upp han lite då och då =P sen blir han ju liiite piggare med smile

Nu förstår jag inte hur du får det till att maten blir dyrare... kolla gärna hur man tillverkar etanol, dessutom har vi etanolfabriker här i sverige.

Etanol = brända sockerbetor
Sockerbetor = spannmål
Spannmål = mat
    +
jätte stor åtgång av spannmål =
mindre tillgång till mat och etanol =
Dyrare spannmål/mat och etanol
=======
Very Bad

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
torpis Forummoderator
3 september 2008 · 10 572 Inlägg

The_Mechanic skrev:
Etanol = brända sockerbetor
Sockerbetor = spannmål
Spannmål = mat
    +
jätte stor åtgång av spannmål =
mindre tillgång till mat och etanol =
Dyrare spannmål/mat och etanol
=======
Very Bad

Det är ungefär den bilden aftonbladet målar upp ja....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
turbotompa fritidsprofessor
3 september 2008 · 1 197 Inlägg

The_Mechanic skrev:

Surface skrev:

Hoegwall skrev:
Jag personligen tror inte på etanol.. För om alla etanolkonventerar sina bilar kommer det innebära att både maten och e85 kommer bli dyrare.. Sen har vi ett faktum som kvarstår och det är att bilen drar mer soppa med e85..
Jag vet inte om e85 är framtiden, det är mycket möjligt att det är det, men jag personligen tror inte på det... själv kör jag typ 80% 95 oktan och 20% e85 så man "bränner" upp han lite då och då =P sen blir han ju liiite piggare med smile

Nu förstår jag inte hur du får det till att maten blir dyrare... kolla gärna hur man tillverkar etanol, dessutom har vi etanolfabriker här i sverige.

Etanol = brända sockerbetor
Sockerbetor = spannmål
Spannmål = mat
    +
jätte stor åtgång av spannmål =
mindre tillgång till mat och etanol =
Dyrare spannmål/mat och etanol
=======
Very Bad

Å det är bättre att föda dom jeffvla-tjyv-oljearaberna eller?!

Surface
3 september 2008 · 28 Inlägg

The_Mechanic skrev:

Surface skrev:

Hoegwall skrev:
Jag personligen tror inte på etanol.. För om alla etanolkonventerar sina bilar kommer det innebära att både maten och e85 kommer bli dyrare.. Sen har vi ett faktum som kvarstår och det är att bilen drar mer soppa med e85..
Jag vet inte om e85 är framtiden, det är mycket möjligt att det är det, men jag personligen tror inte på det... själv kör jag typ 80% 95 oktan och 20% e85 så man "bränner" upp han lite då och då =P sen blir han ju liiite piggare med smile

Nu förstår jag inte hur du får det till att maten blir dyrare... kolla gärna hur man tillverkar etanol, dessutom har vi etanolfabriker här i sverige.

Etanol = brända sockerbetor
Sockerbetor = spannmål
Spannmål = mat
    +
jätte stor åtgång av spannmål =
mindre tillgång till mat och etanol =
Dyrare spannmål/mat och etanol
=======
Very Bad

Heh ja visa ett bevis på att etanolproduktionen faktiskt orsakar svält så ger jag mig, det enda som gynnas av detta är oljebolagen myten om att etanol skulle orsaka svält big_smile

Volvo 2,5T "2.5FT" (2004)
MST4
4 september 2008 · 224 Inlägg

The_Mechanic skrev:
Etanol = brända sockerbetor
Sockerbetor = spannmål
Spannmål = mat
    +
jätte stor åtgång av spannmål =
mindre tillgång till mat och etanol =
Dyrare spannmål/mat och etanol
=======
Very Bad

Sockerbetor = inte så gott att äta = men görs till socker
Sockerbetor = går knappt något till E85
Sockerrör = görs till E85
Odla mer sockerrör = mer mat (om man nu vill äta det hmm )
fler fält med spannmål = mer jobb till de fattiga = de får pengar till att köpa mat. big_smile

Senast redigerat av MST4 (4 september 2008)

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
xladz
10 september 2008 ·

MST4 skrev:

The_Mechanic skrev:
Etanol = brända sockerbetor
Sockerbetor = spannmål
Spannmål = mat
    +
jätte stor åtgång av spannmål =
mindre tillgång till mat och etanol =
Dyrare spannmål/mat och etanol
=======
Very Bad

Sockerbetor = inte så gott att äta = men görs till socker
Sockerbetor = går knappt något till E85
Sockerrör = görs till E85
Odla mer sockerrör = mer mat (om man nu vill äta det hmm )
fler fält med spannmål = mer jobb till de fattiga = de får pengar till att köpa mat. big_smile

Hell yhee bra skrivet big_smile

tetsu
11 september 2008 · 19 Inlägg

Surface skrev:

The_Mechanic skrev:

Surface skrev:

Nu förstår jag inte hur du får det till att maten blir dyrare... kolla gärna hur man tillverkar etanol, dessutom har vi etanolfabriker här i sverige.

Etanol = brända sockerbetor
Sockerbetor = spannmål
Spannmål = mat
    +
jätte stor åtgång av spannmål =
mindre tillgång till mat och etanol =
Dyrare spannmål/mat och etanol
=======
Very Bad

Heh ja visa ett bevis på att etanolproduktionen faktiskt orsakar svält så ger jag mig, det enda som gynnas av detta är oljebolagen myten om att etanol skulle orsaka svält big_smile

Tja, FNs livsmedelsorgans officella hållning är att etanolproduktionen är bidrar till svält i världen. Det är helt enkelt mer lönsamt att tillverka etanol som den rika världen kan kära på än att tillverka mat till fattiga att äta.

Här är en länk till deras uttalande - deras bevis kan jag inte säga något om, men förhoppningsvis är FN mer seriös än aftonbladet... http://www.iht.com/articles/ap/2007/10/ … iofuel.php

"it takes 232 kilograms of maize to produce 50 liters of ethanol. That maize could feed a child in Zambia or Mexico, where maize is the staple crop, for a year..."

Alltså en full tank 85%-etanol gör att ett barn går hungrigt. Nu är det ju inte hela sanningen, E85 produceras ur sockerrör vilket är effektivare... men man hade ju kunnat odla majs där istället - men att odla etanol är mer lönsamt.

BMW 330Ci (2001)
tetsu
11 september 2008 · 19 Inlägg

Det som kan vara framtiden är att trimmningsföretaget BSR har lyckats få en diselbil att köra på etanol. En SAAB 9.3 som i bensinversion drar närmare litern och som "biopower" Drar väl närmare 1.3 liter E85 per mil om man får tro mina kompisar som kör dessa (iofs en 9-5) har man nu fått den effektivare diselmotorn att använda Etanol - och den drar bara 0.5 liter mil!

Om detta nu inte är en ren glädjesiffra innebär detta den låga förbrukningen innebär man kan ta ut sådana priser för etanol (dvs samma pris som för disel) att det lönar sig att göra etanol av svenskt träspill - vilket innebär att vi minskar vårt oljeberoende kraftigt och att vi inte behöver köra på "potentiell tredje-världen-mat!"

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 … /index.xml

BMW 330Ci (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang