3083
Sök

Köra på etanol eller bensin?

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 september 2008
tetsu skrev:
Det som kan vara framtiden är att trimmningsföretaget BSR har lyckats få en diselbil att köra på etanol. En SAAB 9.3 som i bensinversion drar närmare litern och som "biopower" Drar väl närmare 1.3 liter E85 per mil om man får tro mina kompisar som kör dessa (iofs en 9-5) har man nu fått den effektivare diselmotorn att använda Etanol - och den drar bara 0.5 liter mil!

Om detta nu inte är en ren glädjesiffra innebär detta den låga förbrukningen innebär man kan ta ut sådana priser för etanol (dvs samma pris som för disel) att det lönar sig att göra etanol av svenskt träspill - vilket innebär att vi minskar vårt oljeberoende kraftigt och att vi inte behöver köra på "potentiell tredje-världen-mat!"

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 … /index.xml

Ja det är ju detdär med diesel-etanolen...  varför i hela friden skulle man helt plötsligt kunna hitta dubblet så mycket energi i etanolen?  BSR brukar vara präktiga, men just här skiljer den officiella versionen en del mot snacket bakom kulisserna.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

118 Inlägg
11 september 2008
etanol är bra om man kör grym överladning   annars är det så mycke soom moste byggas om för att få ut 100 prosent    sen är det en till nackdel det är ganska frätande  på slangar rör pumpar  tex en valbro pump tål inte etanol!

4 001 Inlägg
11 september 2008
tetsu skrev:
Det som kan vara framtiden är att trimmningsföretaget BSR har lyckats få en diselbil att köra på etanol. En SAAB 9.3 som i bensinversion drar närmare litern och som "biopower" Drar väl närmare 1.3 liter E85 per mil om man får tro mina kompisar som kör dessa (iofs en 9-5) har man nu fått den effektivare diselmotorn att använda Etanol - och den drar bara 0.5 liter mil!

Om detta nu inte är en ren glädjesiffra innebär detta den låga förbrukningen innebär man kan ta ut sådana priser för etanol (dvs samma pris som för disel) att det lönar sig att göra etanol av svenskt träspill - vilket innebär att vi minskar vårt oljeberoende kraftigt och att vi inte behöver köra på "potentiell tredje-världen-mat!"

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 … /index.xml

Svenskt träspill finns inte... idag går allt träspill till flisning och bränns i våra miljövänliga fjärrärmekraftverk, vi importerar dessutom flis och sorterade sopor för att bränna detta samtidigt som vi säljer osorterade sopor.

Oljeberoendet måste bort men E85 är INTE lösningen

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 september 2008
Dansken- skrev:
fimpen-t60 skrev:
etanol är bra om man kör grym överladning   annars är det så mycke soom moste byggas om för att få ut 100 prosent    sen är det en till nackdel det är ganska frätande  på slangar rör pumpar  tex en valbro pump tål inte etanol!

Har inte märkt att Valbropumperna inte tål E85. Hur fort bryts pumpen ner?

Vandringssägner....   har heller inte märkt något direkt.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Volvo850-92
1 682 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
torpis skrev:
TheRefunder skrev:
Jag tror att om man ska ha effekt ökning så måste man upp i bra mkt mer hästar än i en orginalmotor...

ehm,,,  detdär lät rätt kul.  skall man ha mer effekt måste upp över original effekten.... hehe  wink

flexitune är absolut ingen konvertering av bilen på långa väger, utan bara ett av de bästa sätten att snikköra på E85.  man får mer effekt genom att E85 brinner fortare, men utan ändrat tändläge kommer man inte hela vägen varesig vad gäller effekt eller förbrukning,

Jag tror inte etanol brinner fortare, eller jag kan ha fel?
Men till era alla. Det finns mycket man kan göra etanol på: Socker, majs, veta ,trä och allt som jäser. USA har kommit på en ny grej säjer dom.... switchgrass. http://en.wikipedia.org/wiki/Panicum_virgatum

Det var jag så i Vetanskapen's tidning.

5 089 Inlägg
11 september 2008
Påtal om ingeting.... Har blivit utskälld utav minst 10 personer i år att mina ventilen kommer brännas sönder å massa sånt efter några hundra mil bara när jag kör på etanol.. har nu kört ca 1500 mil i år på etanol.. och jag väntar fortfarande på att ventilerna ska ryka... finns dte någon teori om detta?

\Lindgren

5 089 Inlägg
11 september 2008
Volvo740-88 skrev:
torpis skrev:
TheRefunder skrev:
Jag tror att om man ska ha effekt ökning så måste man upp i bra mkt mer hästar än i en orginalmotor...

ehm,,,  detdär lät rätt kul.  skall man ha mer effekt måste upp över original effekten.... hehe  wink

flexitune är absolut ingen konvertering av bilen på långa väger, utan bara ett av de bästa sätten att snikköra på E85.  man får mer effekt genom att E85 brinner fortare, men utan ändrat tändläge kommer man inte hela vägen varesig vad gäller effekt eller förbrukning,

Men till era alla. Det finns mycket man kan göra etanol på: Socker, majs, veta ,trä och allt som jäser. USA har kommit på en ny grej säjer dom.... switchgrass. http://en.wikipedia.org/wiki/Panicum_virgatum

senaste banträffen jag var på så var det mycket viktigt att det stod på bilen att det var etanol i tanken p.g.a att etanolen brinner så mycket fortare.

\Lindgren

1 661 Inlägg
11 september 2008
fimpen-t60 skrev:

Folk som gissar som vanligt. Kör med dubbla Wallbro pumpar på min E85 bil.
Folk säger att det kan fräta men ingen som har provat har sett effekten.

Den stora och grova fördelen med E85 är Oktantalet (104) som ger/kan ge högre verkningsgrad om man höjer komp och eller backar tändning på en sugis.
Och tilllåter högre ladd på en turbo.
Energiinnehållet är lägre så man behöver få in ca 30% mer vid fulllast men en rätt byggd e85 bil behöver inte dra mer än en bensinare pga högre verkninsgrad och mkt spikvänligare bränsle.
E85 är galet billig racesoppa!

4 001 Inlägg
11 september 2008
FLindgren skrev:
Volvo740-88 skrev:
torpis skrev:

senaste banträffen jag var på så var det mycket viktigt att det stod på bilen att det var etanol i tanken p.g.a att etanolen brinner så mycket fortare.

Det brinner inte fortare men det är mycket mer lättantänligt

http://c.imagehost.org/0860/e85.jpg

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

118 Inlägg
11 september 2008
torpis skrev:
Dansken- skrev:
fimpen-t60 skrev:

Har inte märkt att Valbropumperna inte tål E85. Hur fort bryts pumpen ner?

Vandringssägner....   har heller inte märkt något direkt.

ok förlåt är bara alla åter försäljare som säljer valbro obs dom som vet nå! jrm.  fastone. dom säger att den inte tål ddet vet dock inte hur länge den håller för det

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 september 2008
FLindgren skrev:
Påtal om ingeting.... Har blivit utskälld utav minst 10 personer i år att mina ventilen kommer brännas sönder å massa sånt efter några hundra mil bara när jag kör på etanol.. har nu kört ca 1500 mil i år på etanol.. och jag väntar fortfarande på att ventilerna ska ryka... finns dte någon teori om detta?

Beror på vad du har för bil mm mm.

5 089 Inlägg
11 september 2008
torpis skrev:
FLindgren skrev:

min t.ex;) har det med kvaliten på ventilen eller vad avgör det?

\Lindgren

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 september 2008
FLindgren skrev:
torpis skrev:
FLindgren skrev:

om du menar bilen i din profil så ser jag ingen anlednign till att den skulle rasa. tvärt om.

det är trattarna som tankar E85 i en bensinbil som lever farligt, i synnrhet om det är en turbobil.

det är främst förbränningstemperaturer och cylindertryck som dödar motorn,,,  smälter hål i en kolv, spräcker ventiler eller så.  E85 kyler iom man kastar in 46% mer bränsle.

anledningen att en E85-bil inte behöver dra 46% mer landsväg är just för det extra bränslet kyler samt oktantalet som medger mer fusk med magrare blandning samt högre tändläge.   till bekostnad av miljön! 

E85bilar drar mer men pga man kan hålla lambda 1 betydligt längre upp i mappen så kan man spara bränsle på det viset.
Senast redigerat av torpis (11 september 2008)

5 089 Inlägg
11 september 2008
torpis skrev:
FLindgren skrev:
torpis skrev:

om du menar bilen i din profil så ser jag ingen anlednign till att den skulle rasa. tvärt om.

det är trattarna som tankar E85 i en bensinbil som lever farligt, i synnrhet om det är en turbobil.

det är främst förbränningstemperaturer och cylindertryck som dödar motorn,,,  smälter hål i en kolv, spräcker ventiler eller så.  E85 kyler iom man kastar in 46% mer bränsle.

anledningen att en E85-bil inte behöver dra 46% mer landsväg är just för det extra bränslet kyler samt oktantalet som medger mer fusk med magrare blandning samt högre tändläge.   till bekostnad av miljön! 

E85bilar drar mer men pga man kan hålla lambda 1 betydligt längre upp i mappen så kan man spara bränsle på det viset.

Nu hänger jag med;) tror jag smile det hela hänger på att bilen är mappas till att gå på etanol? en vanlig svenson som bara tankar på lever i farozonen;P
Senast redigerat av FLindgren (11 september 2008)

\Lindgren

38 Inlägg
11 september 2008
Jag har inte hittat en enda bild/bevis på internet om att E85 fräter sönder ventiler etc. Har förövrigt kört min Saab 99 runt 500-600 mil på E85, 245an runt 400 mil på E85 och farsans Volvo 440 har nu gått runt 1000mil på E85 utan problem. Killen jag köpte min projekt-245a av hade kört sin Volvo 245 -88 i 4 år och runt 3000mil på E85 utan att något har gått åt helvete med motor/bränslesystem. Det enda han hade gjort var att kränga på 740 TIC spridare.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga mer om bensin vs E85, men det har funkar för mig och jag kommer troligen fortsätta köra mina bilar på E85 ett bra tag till.

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 september 2008
Kolla däremot efter PIM, PIB samt rött färgämne i din motor...  har dock inte fått någe PIM i min pump, inte  heller JET hade problem med sina stationer.

SEKAB har haft problem ed reheten av sin E85, den har levererats med träfiber i som har satt igen de interna filtren i pumpar = kass....  kan ju vara det som spökat för fastone.se?  alla är inte lika grundliga som BSR som skickar pumpen på labb och hittar den verkliga orsaken.
Senast redigerat av torpis (11 september 2008)

118 Inlägg
11 september 2008
Hardjim skrev:
fimpen-t60 skrev:

Folk som gissar som vanligt. Kör med dubbla Wallbro pumpar på min E85 bil.
Folk säger att det kan fräta men ingen som har provat har sett effekten.

Den stora och grova fördelen med E85 är Oktantalet (104) som ger/kan ge högre verkningsgrad om man höjer komp och eller backar tändning på en sugis.
Och tilllåter högre ladd på en turbo.
Energiinnehållet är lägre så man behöver få in ca 30% mer vid fulllast men en rätt byggd e85 bil behöver inte dra mer än en bensinare pga högre verkninsgrad och mkt spikvänligare bränsle.
E85 är galet billig racesoppa!

jag gissar inte det va jrm å fastone  som sa det till mig    men men jag vet inte hur mucke det påverkar pumparna          tror inte dom har så fel äfter som båda dom kramar ur 7  800hk ur evo.6 or  å jrm,s supra med typ 1000  dom är nog inte helt bakom flötet

948 Inlägg
11 september 2008
kör med på etanol och med en dränkbar walbro pump och inga problem där heller

252 Inlägg
11 september 2008

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
11 september 2008
Ska köpa spillans ny bil inom några dagar och då blir det multifuel.

Skulle etanolen gå åt skogen, ja då kan man köra på bensinen igen.

Sök