6572
Sök

passar en S6 4.2 -00 motor i min 96:a S6?

Nattarbetare
173 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
Tja jag har hittat en audi s6 -00 4.2 krockad till salu för ett mycket lågt pris och jag undrar om någon vet om den motorn passar i min? Jag vet att det är olika motorstyrning och måste byta databoxen och kablar med. Men nu är det så att den är en automat och jag undrar om det är bara att hänga på den på min manuella låda? blocket är ju samma i dessa motorer så jag tror inte det ska vara några problem. Så om nån vet om det funkar så kan ni gärna dela med er av det.

/Conny

Jag har förresten en audi s6 av 96 års modell
Senast redigerat av Konka (3 september 2008)

Att styla en volvo är som att sminka en gris

10 287 Inlägg
3 september 2008
Det finns ett gäng med olika utväxlingar (tex bara till A8 av 97 års modell fanns det sju eller åtta olika varianter. Titta på tex bildelsbasen så ser du att lådorna har en bokstavskombination på tre bokstäver. Dessa måste stämma). Dessa måste då stämma mellan låda och slutväxel till bakaxel och styrdon. Annars blir det pannkaka.
Jag vet inte om det dessutom är annan subframe mellan 96 - 00 och manuell/automat.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Nattarbetare
173 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Det finns ett gäng med olika utväxlingar (tex bara till A8 av 97 års modell fanns det sju eller åtta olika varianter. Titta på tex bildelsbasen så ser du att lådorna har en bokstavskombination på tre bokstäver. Dessa måste stämma). Dessa måste då stämma mellan låda och slutväxel till bakaxel och styrdon. Annars blir det pannkaka.
Jag vet inte om det dessutom är annan subframe mellan 96 - 00 och manuell/automat.

/Göran

hur vet jag vilken kod min motor har då?

förstår mig inte på den sidan ordentligt

Olika
907 Inlägg
3 september 2008
Eftersom du ska ha kvar din växellåda spelar ju växellådans/bakaxelns utväxling ingen roll.

Mvh
Fredrik

Nattarbetare
173 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
fredriq skrev:
Eftersom du ska ha kvar din växellåda spelar ju växellådans/bakaxelns utväxling ingen roll.

men passar 00ans motor på min vxlåda då? och är motorfästena samma?

Nattarbetare
173 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
någon som vet om den motorn passar på min växellåda?!!!

10 287 Inlägg
3 september 2008
Shit...
My bad. Jag läste för fort och läste det som att han skulle byta till auto-tomatlåda.

/Göran

fredriq skrev:

(Groucho Marx).

Toker
491 Inlägg
3 september 2008
Vad skiljer dom åt?
förutom boxen..

Är väl bara ta med datan så går det..
Senast redigerat av Supratok (3 september 2008)

Toker Jr 081102

Nattarbetare
173 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
Supratok skrev:
Vad skiljer dom åt?
förutom boxen..

Är väl bara ta med datan så går det..

vet inte om det skiljer så mycket men det är ju det jag frågar om den passar rakt på min växellåda och att motorfästena är samma. databoxen måste bytas för 00ans motor har annan insprut och 8 ventiler mer att styra mm.

10 287 Inlägg
5 september 2008
Elen till motorn och kommunikation mot andra boxar kan vara helt annorlunda. För att veta detta så måste man få tag på asen till servicemanualer. (10 cm breda pärmar bara för elsystemet).

/Göran

(Groucho Marx).

Nattarbetare
173 Inlägg
6 september 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Elen till motorn och kommunikation mot andra boxar kan vara helt annorlunda. För att veta detta så måste man få tag på asen till servicemanualer. (10 cm breda pärmar bara för elsystemet).

/Göran

nu är det så att det är en krockad bil jag har hittat med en motor och alla boxar till och kablar m.m.

10 287 Inlägg
6 september 2008
Det underlättar. Men om du inte har komplett el till hela bilen så måste ju kontaktdonen där du skarvar på motorelen vara exakt likadana.

Jag hjälper folk att bygga el och konvertera el i bilar på fritiden ( jag är starkströmscivilingenjör och har jopbbat i många år som konstruktör) och innan jag ger mig in i nåt sånt här så kräver jag kompletta servicemanualer för man kan åka dit på stora överraskningar. Speciellt i så komplexa bilar som dessa lyxbilar med miljoner gadgets.

/Göran

Konka skrev:
nu är det så att det är en krockad bil jag har hittat med en motor och alla boxar till och kablar m.m.

(Groucho Marx).

Nattarbetare
173 Inlägg
6 september 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Det underlättar. Men om du inte har komplett el till hela bilen så måste ju kontaktdonen där du skarvar på motorelen vara exakt likadana.

Jag hjälper folk att bygga el och konvertera el i bilar på fritiden ( jag är starkströmscivilingenjör och har jopbbat i många år som konstruktör) och innan jag ger mig in i nåt sånt här så kräver jag kompletta servicemanualer för man kan åka dit på stora överraskningar. Speciellt i så komplexa bilar som dessa lyxbilar med miljoner gadgets.

/Göran

Konka skrev:

ok men jag tänkte mest på typ abs givare mm

Nattarbetare
173 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
ingen?

Sök