Kan man anmäla någon för "vårdslöshet i trafik"?

tobee
6 september 2008 · 735 Inlägg

Råka ut för en riktig psykopatgubbe ikväll. Körde in i en 1-filig rondell med 4 infart/utfarter. Hade en bil framför mig som svängde höger och inte blinka. Jag skulle rakt fram. Vi höll kanske 30 max 40. Normal hastighet helt enkelt. Ut ur min första höger skulle en V70 köra ut och han rullade sakta(max 5kmh) nära infarten till rondellen. Tänkte: Han stannar väl, som jag bedömde det var han inte ens inne i rondellen. Han stanna, precis så han inte skulle köra på mig. Sen kom han efter i en jäkla fart med blinkande ljus och ståendes på tutan. Eftersom jag skulle parkera precis efter så fick jag såklart gubben efter mig när jag klivit ut ur bilen skrikandes hur jävla dum i huvudet jag var...

Han påstod att jag kört in i rondellen i en jävla fart och att han minsann var inne i rondellen före mig. Jag skulle alltså ha stannat... Hans kärring som satt bredvid var på samma linje så det var bara att nicka. Orkade inte gå in i en argumentation om en sån bakatell.

Sen kom det oväntade : "En sån som du ska fan inte ha körkort jag ska anmäla dig, har både ditt ansikte, regnr och vittne".
Gå du och gör det sa jag åt honom och gick.

Kan man anmäla folk för vårdslöshet bara sådär? Hur tusan ska han och hon bevisa att jag körde för fort in i rondellen? I praktiken var det ju bara han som var jävligt slö in i rondellen. Eller så tvekade han för att bilen framför inte blinka. Men hade han kört som folk hade han haft ett bättre tempo eller väntat. Men det är iof sak samma, dom är två och jag är en. Dom kan snacka ihop värsta påhittade historien och jag har inte en chans att sätta något emot?? Huh? Blir så matt. Nån som vart med om nått liknande eller kan redogöra rent juridiskt vad som gäller?

mellowd Drop Shop
6 september 2008 · 926 Inlägg

klart du kan anmäla honom. men räkna inte med att det händer nått.
kommer läggas ner som alla andra anmälningar som inte innefattar mord eller dråp

Mack Forum- och sitemoderator
6 september 2008 · 26 186 Inlägg

mellowd skrev:
klart du kan anmäla honom. men räkna inte med att det händer nått.
kommer läggas ner som alla andra anmälningar som inte innefattar mord eller dråp

...var det inte gubben som skulle anmäla honom..?

Personligen tror jag inte ett skit händer, oavsett.
Han lät då bra psykiskt instabil i alla fall..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
tobee
6 september 2008 · 735 Inlägg

mellowd skrev:
klart du kan anmäla honom. men räkna inte med att det händer nått.
kommer läggas ner som alla andra anmälningar som inte innefattar mord eller dråp

Det är jag som kan bli anmäld det är därför jag är orolig.

Rondellen är jävligt skum också. En temporär rondell som egentligen är en gammal korsning med 2x2m däckhög i mitten. Jag har kört där 6 gånger. 2 av gångerna har någon kört på fel sida om däckhögen, 2 har någon varit nära att köra på mig... Har någon kört i falun centrum senaste månaden tror jag ni vet vad jag menar! Ärligt talat är nog alla jävligt trötta på den rondellen. Från ena hållet(Där jag kom ifrån) håller man också naturligt högre fart än den andra för det är en större väg än den andra. Därför blir det jäkligt hackit och en flaskhals för dom som vill ut på den större vägen. Så på ett sätt förstår jag honom. Men vafan, man beter sig inte hur som helst....

Senast redigerat av tobee (6 september 2008)

beta
6 september 2008 · 804 Inlägg

Kan kan han väl alltid, men det kommer säkerligen läggas ner lika fort igen i brist på bevis. Jag vill inte veta hur illa ute jag hade varit om privatpersoner hade kunnat anmäla mig för all fortkörning jag gör mitt i natten och det hade lett till något..

tobee
6 september 2008 · 735 Inlägg

baaki skrev:
Kan kan han väl alltid, men det kommer säkerligen läggas ner lika fort igen i brist på bevis. Jag vill inte veta hur illa ute jag hade varit om privatpersoner hade kunnat anmäla mig för all fortkörning jag gör mitt i natten och det hade lett till något..

Den stora skillnaden är att han har ett ansikte. Och jag står som ägare på bilen. Hade jag kört skiten ur bilen och ifrån honom hade jag varit hur lugn som helst. Men nu kan han bevis att det faktiskt var jag som körde..

beta
6 september 2008 · 804 Inlägg

tobee skrev:

baaki skrev:
Kan kan han väl alltid, men det kommer säkerligen läggas ner lika fort igen i brist på bevis. Jag vill inte veta hur illa ute jag hade varit om privatpersoner hade kunnat anmäla mig för all fortkörning jag gör mitt i natten och det hade lett till något..

Den stora skillnaden är att han har ett ansikte. Och jag står som ägare på bilen. Hade jag kört skiten ur bilen och ifrån honom hade jag varit hur lugn som helst. Men nu kan han bevis att det faktiskt var jag som körde..

Han hade kunnat ta kort på dig utanför bilen, men han har fortfarande inte bevis på att det är du som kört och att det har gått till som han säger, med andra ord är det bara hans gnälliga ord mot ditt, vilket inte håller om han skulle fått för sig att anmäla dig.

tobee
6 september 2008 · 735 Inlägg

baaki skrev:

tobee skrev:

baaki skrev:
Kan kan han väl alltid, men det kommer säkerligen läggas ner lika fort igen i brist på bevis. Jag vill inte veta hur illa ute jag hade varit om privatpersoner hade kunnat anmäla mig för all fortkörning jag gör mitt i natten och det hade lett till något..

Den stora skillnaden är att han har ett ansikte. Och jag står som ägare på bilen. Hade jag kört skiten ur bilen och ifrån honom hade jag varit hur lugn som helst. Men nu kan han bevis att det faktiskt var jag som körde..

Han hade kunnat ta kort på dig utanför bilen, men han har fortfarande inte bevis på att det är du som kört och att det har gått till som han säger, med andra ord är det bara hans gnälliga ord mot ditt, vilket inte håller om han skulle fått för sig att anmäla dig.

Han har tyvärr ett vittne och det gör det ännu jävligare. Men frågan om hon räknas som jävig och därmed oduglig som vittne? Största sannolikhet hans fru

Senast redigerat av tobee (6 september 2008)

smiler
6 september 2008 · 672 Inlägg

Hajar inte historien riktigt men är du i rondellen har du företräde...
Å inte fan leder de där till nåt vilket fall... Polisen har ju inte änns tid me tyngre grejer...

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
FLindgren
6 september 2008 · 5 089 Inlägg

han blev troligtvis sur bara för att du inte blinkade vänter i rondellen..ord mot ord.. inget kan hända typ.. du hade ju föresträde i rondellen.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Decibel
6 september 2008 · 2 911 Inlägg

Om han nu anmäler dig så kommer du dagen efter få brev från polisen där det står att Förundersökning nedlägges, brott kan ej styrkas.

bluelight turboabstinens
6 september 2008 · 442 Inlägg

FLindgren skrev:
han blev troligtvis sur bara för att du inte blinkade vänter i rondellen..ord mot ord.. inget kan hända typ.. du hade ju föresträde i rondellen.

Blinka vänster ska man inte göra i en rondell, hjälper inte mycket, speciellt när folk som blinkar vänster aldrig byter o blinkar höger när dom ska ut.

ocertifierad klåpmekare
evilaudio
6 september 2008 · 16 195 Inlägg

Decibel skrev:
Om han nu anmäler dig så kommer du dagen efter få brev från polisen där det står att Förundersökning nedlägges, brott kan ej styrkas.

därför e de bättre att inte blands in polisen... allt går såååå mycke fortare som man löser de själv.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
steifan DR!FTT3KN!K3R
6 september 2008 · 10 427 Inlägg

Den där rondellen är helt störd. Vissa tror fortfarande att det är en korsning wink

Psykopatgubbar kan helt enkelt inte ens navigera i en rondell så det är nog där körkortet borde bort tongue

FLindgren
6 september 2008 · 5 089 Inlägg

bluelight skrev:

FLindgren skrev:
han blev troligtvis sur bara för att du inte blinkade vänter i rondellen..ord mot ord.. inget kan hända typ.. du hade ju föresträde i rondellen.

Blinka vänster ska man inte göra i en rondell, hjälper inte mycket, speciellt när folk som blinkar vänster aldrig byter o blinkar höger när dom ska ut.

Jag hatar folk som inte blinkar vänter i rondellerna när man ser att det kommer en som vill in. Och självklart ska man blinka höger när man ska ut ur rondellen.... Jag hatar att komma fram till en rondell, och så kommer det en i rondellen, men man vet inte om han ska svänga ut, eller om han ska fortsätta vänster i rondellen... då blir man tvungen att stanna bilen. Och sen så svänger plötsligt personen till höger och då får man åka iväg igen.. hade den personen blinkat vart han skulle, hade inte jag behövt stannat min bil.. men alla tycker vi olika... och vad som är regler och vad som är vett i huvudet är två olika saker...

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
gamlingen
6 september 2008 · 5 198 Inlägg

Finns inget som säger att man ska blinka vänster i rondellen.. men däremot SKA man blinka höger UT UR rondellen.
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … tgava7.pdf

Epitaph
6 september 2008 · 835 Inlägg

FLindgren skrev:

bluelight skrev:

FLindgren skrev:
han blev troligtvis sur bara för att du inte blinkade vänter i rondellen..ord mot ord.. inget kan hända typ.. du hade ju föresträde i rondellen.

Blinka vänster ska man inte göra i en rondell, hjälper inte mycket, speciellt när folk som blinkar vänster aldrig byter o blinkar höger när dom ska ut.

Jag hatar folk som inte blinkar vänter i rondellerna när man ser att det kommer en som vill in. Och självklart ska man blinka höger när man ska ut ur rondellen.... Jag hatar att komma fram till en rondell, och så kommer det en i rondellen, men man vet inte om han ska svänga ut, eller om han ska fortsätta vänster i rondellen... då blir man tvungen att stanna bilen. Och sen så svänger plötsligt personen till höger och då får man åka iväg igen.. hade den personen blinkat vart han skulle, hade inte jag behövt stannat min bil.. men alla tycker vi olika... och vad som är regler och vad som är vett i huvudet är två olika saker...

Ja, vad är det med folk som blinkar åt fel håll i rondeller asså? Då kan man fan inte ha speciellt hög IQ.

bmx
6 september 2008 · 7 100 Inlägg

orkar bry sej över de där!gubbar klagar dagligen,så inget kommer att hända!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
tobee
6 september 2008 · 735 Inlägg

Han var inte sur för att jag inte använde blinkers in i rondellen(Vem gör det när man ska svänga av på 1a avfarten?). Och inte ut heller för den delen. För jag blinka

Ni alla verkar säkera på er sak: Det kommer inte hända något. Men är det egentligen någon som fått en liknande anmälning emot sig eller har andra faktiska erfarenheter?

Klart som fan gubben kommer göra en anmälning. Kärringen som för övrigt "Hade jobbat inom polisen" satt och förde anteckningar över allt som sades. Så det hela kändes jäkligt sjukt. Först skrikande psykopatgubbe, sen tittar man in i bilen och där sitter hon i lugna ro: "Hej, ja det här ska vi använda som bevis".

Felax
6 september 2008 · 1 963 Inlägg

Hehe skumma typer..

Men are not born - Men are made
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang