10" Magnat eller 10" Mutant?

Majk_ Öhh
8 september 2008 · 272 Inlägg

AndreasXPS skrev:
Det valet både ser och låter bättre ut än vad det tidigare gör. Jag har hört några bilar med Mutant, likaså DLS och jag tycker nog generellt att DLS är ett mycket bättre märke än Mutant. Sinus Live stegen kan jag inte uttala mig om för jag har inte hört något av stegen spela tidigare.
Ser dessutom ut att DLS kittet de rekommenderade är billigare än mutant/Sinuslive kittet, eller iaf samma pris nästan. Och då hade jag garanterat valt DLS basen/stegen utan tvekan.

Hur är det med framsystemet? För att få ut max av detta system hade jag själv uppgraderat framsystemet till ett bättre och ett slutsteg till detta för att möta upp basen bättre.

/Andreas

Framsystemet är orginal skulle jag tro, för den förra (och enda) ägaren var en gubbe på 50+ så han har jag svårt att tro skulle ha uppdaterat nåt..

Men är det 5.25" som sitter i dörrarna på A4?

Jag ska nog uppdatera ljudet lite eftersom.. Nu blir det baslåda + slutsteg och nästa månad en bättre huvudenhet och sen får nog framsystemet sig en överblick...
smile

BMC Mini 1000 Saloon "Purple Haze" (1970)
Xorcess Ljudfreak
9 september 2008 · 148 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det beror som sagt på hur högt du spelar, eller rättare sagt hur mycket du utnyttjar steget. Om du har två basar som inte tål mycket effekt, då kan du naturligtvis inte driva på för fullt och då kommer ju inte steget att dra så väldigt mycket ström heller. Men ifall basarna tål mycket effekt så kan du spela väldigt högt (om du nu vill) och följdaktligen drar steget mer ström. smile

Fast det är ju klart, köper man ett kraftigt steg så vill man troligen använda det så fullt ut som möjligt. Om man ser det från den sidan så innebär det ofta att extra batteri och/eller större generator är ett behov. smile

Tar man Sinus Live SL-A1500 och Mutant MT1500.1XXX som exempel, då kommer de att dra en massa ström ifall de utnyttjas fullt ut även fast de är "klass D"-steg (så kallade digitala steg, har bra verkningsgrad).

Man kan dock se saken från ett annat håll. Om du köper ett kraftigt steg och använder grova strömkablar, då har du kanske tillräckligt mycket effekt att tillgå i nuläget utan att behöva ett till batteri. När/om du i framtiden vill ha mer ljud så behöver du "bara" lägga pengar på att uppgradera strömförsörjningen eftersom du redan har ett steg som kan ge ut mycket effekt om man vill. smile

Oavsett vilka av basarna du köper så kommer de tillsammans att ha en impedans på 2 Ohm och tåla 300WRMS i effekt. Det betyder att båda monostegen kommer att gå på "halvfart" och dels ha bra kontroll, dels att de inte drar mycket ström.

MEN, du bör ändå se över din bils strömförsörjning (batteri, generator, jordpunkter, kablar) så att allting har bra kontakt och är i allmänt bra skick. Det gäller oavsett om du tänker ha en mindre eller större stereoanläggning. smile

Jag har just de där Mutant steget (Mt1500),  Jag driver 2st Kicker CRV 15"are på mitt steg o har ändå kraft över.  jag har aldrig haft ntt problem med att de drar för mkt ström ( och jag har en epa duett med en 35amp generator)   , men viist, spelar jag hög volym en längre tid drar de såklart ur batterit :'P  Men skaffa kondesator till om du inte redan har de så ska de inte va nå bekymmer (:

AndreasXPS Amega!
10 september 2008 · 245 Inlägg

Okej, ett byte av framhögtalare till ett par rejäla 6,5 kitsystem (dvs diskant/woofer är seperata från varandra) du kan då placera diskanten lite vart du vill för att få den bästa ljudbilden för just din bil hade nog gjort störst skillnad.
Har sett att vissa här på forumet till och med säger att med ett bra installerat,  kraftigt kitsystem så skulle en bas egentligen inte vara nödvändig om framsystemet är tillräckligt bra!

Så jag hade faktiskt lagt ner någonstans runt 70-80% på framsystem, huvudenhet, slutsteg, tillbehör och de resterande 20-30% på en bas baserat på den totala kostanden för hela ljudsystemet.

Så om vi säger att ett komplett billjud går på 15 000:- hade 12 000-13 000:- gått till framsystem, huvudenhet, slutsteg samt tillbehör och sen ungefär 2000-3000:- på en eller flera basar.
Nu när jag tittar i ditt första inlägg ser jag att du skrivit att du ville bygga en budget baslåda, men tänk över det en gång till. smile

Jag började precis som du gjorde, när jag ser tillbaks på gamla worddokument jag hittat på datorn sen runt 1-2 år tillbaks blir jag förbluffad av vad som ingick i den lilla köpelistan:

2st bas för 1500-2000:- klassen.
1st slutsteg 800-1000:-

Totalt: 4500-5000:- kanon!

Jag trodde detta givetvis skulle låta grymt, men vilket en del på forumet inte trodde det skulle göra smile

........

Jag köpte mig aldrig grejerna och började lita på de kunniga bilstereokillarna och sitter idag med slutsteg och högtalare som utgör närmare 3/4 av total summan då basen kostade 1290:- mot slutsteg/högtalares 9500:-!
Det är i stort sett tvärt emot vad jag hade för prioriteringar i första ljudsystem exemplet. Dyr bas, billigt steg och inga som helst uppgraderingar av framhögtalarna.

Jag säger inte att du måste följa mina och andras fotspår, men jag ångrar ingenting när man ser tillbaks på vad man hade för prioriteringar på ljud då.

Mitt tips är att du främst sparar till en bra huvudenhet, framsystem, slutsteg och installation. Och sen trycker in en bas som förstärker basljudet som "grädde över moset" smile

Mycket text, men tänk över det en dag eller två wink

MVH/ Andreas

Senast redigerat av AndreasXPS (10 september 2008)

Min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716
Volvo 940 | JL Audio / Amega
Majk_ Öhh
10 september 2008 · 272 Inlägg

Tack Andreas för din åsikt smile

Jodå jag ska tänka igenom det över helgen för bilen har vart in på service idag så jag lär vara 100% säker på att jag vill spendera 4500:- på steg & låda.

men som sagt, jag kommer gå över bilen eftersom och nästa månad blir det en ny huvudenhet för nu sitter det nån Blaupunkt i bilen och den är inte allt för bra.. Varför jag köper basarna nu är för att jag inte behöver stressa med att bygga ihop lådan smile nu kan jag låta det ta en månad och så klämmer jag in både baslådan och huvudenheten samtidigt tongue

Senast redigerat av Almen_88 (10 september 2008)

BMC Mini 1000 Saloon "Purple Haze" (1970)
AndreasXPS Amega!
10 september 2008 · 245 Inlägg

Så lite så smile

Okej, det låter bra. Jag tycker du ska köra på DLS steget samt basen, känns som DLS har varit med längre i branschen och håller bättre kvalite än tex då mutant och magnat.
Har visserligen inte lyssnat på magnat, men jag tror DLS är svåra att slå i de prisklasserna. Deras lite billigaste serier är långt ifrån dåliga!

/Andreas

Min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716
Volvo 940 | JL Audio / Amega
Phille_flow Försöker lära sig
15 oktober 2008 · 156 Inlägg

Drönirettab skrev:
Visst kan det där steget dra masor av ström, men samtidigt beror det ju på hur högt du spelar. Om man jämför ett kraftigt monosteg med ett svagare monosteg, då drar inte det starkare steget mer ström vid samma ljudvolym som det svagare steget gör. smile

Detta gäller visserligen bara om de båda stegen har samma verkningsgrad, men de flesta monosteg har faktiskt ungefär samma verkningsgrad så man kan göra en generell jämförelse.

Lånar tråden lite här. vilken verkningsgrad har ett Mutant mt1500 xxx? hittar det inte nånstans

gorby_
15 oktober 2008 · 55 Inlägg

ja tycka iaf magnat basarna är prisvärda och spelar på rätt bra, har ej hört mutant än.

poppade 134,4db med mina i helt felbyggd låda!! smile 4st express 10or då!

Volkswagen Fastback "glidarn" (1971)
frimarks Avstängd
15 oktober 2008 · 116 Inlägg

Impact 2710 ska det vara!

bästa basarna under tusenlappen st är tveklöst dessa, dom spelar skjortan av mutant 12orna till&me vet ja
OBS! det här är äkta watt inga fake grejjer som Mutant Gas MDS och många fler tex. När Mutant ger sig , börjar dessa Impact först vill jag intyga. Har spelat Mutant 12or och dessa Impact 10or med riktigt grymt steg ..Digital Designs SS1.. och dragi ut bägge med full kontroll tills deras sista andetag
Båda i slutna lådor 


http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … p;cat=1150

endast två kvar såg ja nu, den som köper dessa kommer aldrig ångra sig vet jag!!

skicka PM till mig och tacka för detta tips när ni spelat dom ! fega inte med steg ge dom nått bra
tex http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=244 i 2ohm pararel koppla lådan 2ohm, ställ rattarna mellan 60-80hz

pallar man inte löda så 4st såna här oxå
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … p;cat=1089

ps: se till att ha ett bra framsystem oxå , ett fint kit under tusingen just nu http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=935

Senast redigerat av frimarks (15 oktober 2008)

Borta Bra Men Helt Väck Bäst
pedalen
16 oktober 2008 · 56 Inlägg

Jag har ett par w610or i portad låda, blåser på helt okej tycker jag för pengarna, har misshandlat sakerna riktigt duktigt för o kolla om det ger sig men det gör dom inte. Helt okej basar.

Volkswagen Golf GTI special "Built. Not bought." (1984)
dbjanoz
16 oktober 2008 · 1 785 Inlägg

frimarks skrev:
Impact 2710 ska det vara!

bästa basarna under tusenlappen st är tveklöst dessa, dom spelar skjortan av mutant 12orna till&me vet ja
OBS! det här är äkta watt inga fake grejjer som Mutant Gas MDS och många fler tex. När Mutant ger sig , börjar dessa Impact först vill jag intyga. Har spelat Mutant 12or och dessa Impact 10or med riktigt grymt steg ..Digital Designs SS1.. och dragi ut bägge med full kontroll tills deras sista andetag
Båda i slutna lådor 


http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … p;cat=1150

endast två kvar såg ja nu, den som köper dessa kommer aldrig ångra sig vet jag!!

skicka PM till mig och tacka för detta tips när ni spelat dom ! fega inte med steg ge dom nått bra
tex http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=244 i 2ohm pararel koppla lådan 2ohm, ställ rattarna mellan 60-80hz

pallar man inte löda så 4st såna här oxå
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … p;cat=1089

ps: se till att ha ett bra framsystem oxå , ett fint kit under tusingen just nu http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=935

Det är sniket av Impact att inte ha riktiga skruvkontakter dessutom har basen den kortaste X-max jag sett 5mm. Där med inte sagt att basen inte låter trevligt, impact har ett rykte om att göra välljudande produkter men i den prisklassen så tycker inte jag att de drar det längsta strået.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
frimarks Avstängd
16 oktober 2008 · 116 Inlägg

jag kanske har byggt för bra kanske mitt ljud då me dessa 2710 smile ?
går inte andas i bilen , dom slutar aldrig spela , hakar på brutalt duktigt , hur ska vi lösa denna gåta: 2st impact 2710 spelar bättre än 1st DD instegs 12an , det bör inte gå prata om grejjerna samma dag enligt fakta med 50mm Xmax, handbygge med finaste delarna  , DD 12an har provats med 2 olika lådor och 2 olika steg , hur jag än vrider och vänder vill jag ha mina 2710or kvar i bilen, jag fattar inte det bara, hade fattat om dom kostat 2tusen kr st, men än så länge är det en gåta jag gav 700kr st, dom är dock inte så lätt drivna, dom älskar effekt

Borta Bra Men Helt Väck Bäst
Tokken Team dBakuten
16 oktober 2008 · 3 453 Inlägg

frimarks skrev:
Impact 2710 ska det vara!

bästa basarna under tusenlappen st är tveklöst dessa, dom spelar skjortan av mutant 12orna till&me vet ja
OBS! det här är äkta watt inga fake grejjer som Mutant Gas MDS och många fler tex. När Mutant ger sig , börjar dessa Impact först vill jag intyga.

Lite skoj att höra att Mutant och GAS till exempel är fejkgrejor.. Hur menar man då?
Spela sönder basar kan man göra oavsett märke, tro mig.
Det är snarare skit bakom spakarna många gånger.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
16 oktober 2008 · 2 353 Inlägg

Tokken skrev:

frimarks skrev:
Impact 2710 ska det vara!

bästa basarna under tusenlappen st är tveklöst dessa, dom spelar skjortan av mutant 12orna till&me vet ja
OBS! det här är äkta watt inga fake grejjer som Mutant Gas MDS och många fler tex. När Mutant ger sig , börjar dessa Impact först vill jag intyga.

Lite skoj att höra att Mutant och GAS till exempel är fejkgrejor.. Hur menar man då?
Spela sönder basar kan man göra oavsett märke, tro mig.
Det är snarare skit bakom spakarna många gånger.

I 98 fall av 100 för att vara ganska nogräknad. Resten är tillverkningsfel.

Till och med den beryktade Z-basen från DD spelas sönder av vissa..men att den då går sönder beror på att om man vill vinna dBdrag så ligger man alltid på gränsen.

mvh Jonas

Senast redigerat av jonash (16 oktober 2008)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
dbjanoz
16 oktober 2008 · 1 785 Inlägg

Tokken skrev:

frimarks skrev:
Impact 2710 ska det vara!

bästa basarna under tusenlappen st är tveklöst dessa, dom spelar skjortan av mutant 12orna till&me vet ja
OBS! det här är äkta watt inga fake grejjer som Mutant Gas MDS och många fler tex. När Mutant ger sig , börjar dessa Impact först vill jag intyga.

Lite skoj att höra att Mutant och GAS till exempel är fejkgrejor.. Hur menar man då?
Spela sönder basar kan man göra oavsett märke, tro mig.
Det är snarare skit bakom spakarna många gånger.

Håller med!

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Majk_ Öhh
24 oktober 2008 · 272 Inlägg

Har ännu inte beställt nån baslåda för jag har haft lite andra grejjer att betala men nu är det väl dags att köpa nåt nytt...

Fick höra av en bekant att denna baslåda var värd sin lilla slant http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2712

Dom gör ju skyssta hemmabiosystem men hur är det med baslådor?

BMC Mini 1000 Saloon "Purple Haze" (1970)
Majk_ Öhh
26 oktober 2008 · 272 Inlägg

*bump*

BMC Mini 1000 Saloon "Purple Haze" (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang