6579
Sök

Volvo s70 2.5T Motorlampa lyser. Felkod: Ecm-260A Tacksam för hjälp!

2 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
Tjena! Har haft lite problem med bilen. fick följande felkod:

Villkor
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle-/luftblandningen λ tomgång respektive undre och övre dellastområdet. Om bränsle-/luftblandningen avviker från λ=1 kommer integratorn att kompensera detta genom att justera insprutningstiden så att λ=1 uppnås. När integratorn gör en justering måste adaptionen justera integratorns mittläge. När adaptionen måste justera näst intill maximalt i det undre dellastområdet kommer felkod ECM-260A att sättas.

Ersättningsvärde
inget

Felorsak/er
Övre gräns:
-luftläckage insug
-luftläckage avgassystem
-lågt bränsletryck
-defekt lamdasond

Undre gräns:
-luftläckage insug
-högt bränsletryck
-läckande insprutningsventiler
-defekt luftmassmätare
-förorenad motorolja
-för hög oljenivå
-defekt lamdasond

Felsymptom
-inget

Var inne på en volvo verkstad o bytade främre lambda sonden. timme senare efter den e bytad lös motorlampan igen:/ .så  jag stack o läste av bilen av en kompis. o där står det igen främre lambda sonden: ogiltliga värden=( så jag tog ut minus polen ur batteriet i typ en kvart  o sen så lös den igen efter en halvtimme. Bilen funkar inte heller helt friskt, den skakar o turbon slår inte till riktigt så d känns som att köra en 140 hästars.. någon som känner igen problemet? Tacksam för all hjälp jag kan få!

C(^^,)
453 Inlägg
7 september 2008
Kanske ta en titt på din Wastegate ang att Turbon inte slår till riktigt.
Senast redigerat av HKS (7 september 2008)

2 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
Det är en 99a

för er som har samma problem lämnade in bilen och fick den felsökt igen.Det var tydligen lamdasonden igen exakt samma(främre). Så jag får se om lampan lyser igen när jag får tillbaka den.

Har äntligen svaret nu=)

Att bilen inte funkade som den skulle så var svaret: jag hade fått fel lamdba sond. Jag fick en som var till s70 utan turbo. Väldigt konstigt att jag fick fel med tanke på att jag gav dom rätt artikel nr.Men men efter bytet till rätt lamdbasond fungerade bilen NÄSTAN som den skulle vara. Men felet var luftmassemätaren. Vilken skillnad det blev när den var bytad nu känner man att det är en liten turbo. När den var kass så orkade bilen bara dra på i ettan o tvåan med fullt tryck.

Hoppas att någon som behöver denna infon läser smile Så ni slipper samma resa som jag gjorde..
Senast redigerat av s70_gbg (16 september 2008)

Sök