6567
Sök

Olja i kylarvattnet Volvo 740

8 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
Sprängde övre kylarslangen på min 740GLE-87. Upptäcker att det är ATF olja i vattnet. Går kylniningen från automatlådan in i den vanliga kylaren? Rätt märkligt arrangemang i såfall för man brukar ha en seperat oljekylare (luft/olja). Känns som det blir ett rejält tryck för jag har problem att få bort luften i kylssystemet, bytade termostat men det hjälpte inte. Vad är bästa rådet, att byta kylare eller?

8 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
Kanske någon varit med om detta tidigare eller läst om det, gitter inte läsa igenom hela forumet.

Entreprenör
1 784 Inlägg
8 september 2008
haldex skrev:
Sprängde övre kylarslangen på min 740GLE-87. Upptäcker att det är ATF olja i vattnet. Går kylniningen från automatlådan in i den vanliga kylaren? Rätt märkligt arrangemang i såfall för man brukar ha en seperat oljekylare (luft/olja). Känns som det blir ett rejält tryck för jag har problem att få bort luften i kylssystemet, bytade termostat men det hjälpte inte. Vad är bästa rådet, att byta kylare eller?

Är du säker på att de e ATF olja..??

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
8 september 2008
jo på vissa så är det kombinerad vatten å oljekylare men ändrades på lite nyare bilar:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

8 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
Tämligen säker på att det är ATF olja, är rätt rödaktig ju. Är det så att det kommer in ATF olja i kylvattnet så måste det vara kylaren då, någon annan beröringspunkt finns väl inte. Men kan turbinen skapa ett sådant tryck att slangen skulle kunnat sprängts?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
8 september 2008
haldex skrev:
Tämligen säker på att det är ATF olja, är rätt rödaktig ju. Är det så att det kommer in ATF olja i kylvattnet så måste det vara kylaren då, någon annan beröringspunkt finns väl inte. Men kan turbinen skapa ett sådant tryck att slangen skulle kunnat sprängts?

jag skulle då tippa på att det var en dålig slang för kylarlocket ska släppa ut vattnet om det blir för stort över tryck smile
å va det en frisk slang skulle jag nog byta kylarlocket:) å du lär få byta kylare åsså:) bygg då om till separat kylare till lådan så slipper du får atf olja i vattnet:)
å föresten skulle nog kolla oljan i lådan då det kan kommit vatten i den å det är inge bra:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Sök