PPC Tuning System till s60

R-line_chrille Distributionselektriker
15 september 2008 · 222 Inlägg

Dansken- skrev:

S60R_Chrille skrev:

H.T skrev:
Att bilen går bättre ser inte jag som en fördel. För de kan betyda att dem tänjer på gränserna på vad bilen klarar av och Bsr verkar vara återhållsammare en andra, jag kan ha fel men.

gäller S60R

BSR 354 hk/493nm
TME 336hk/480nm
SCT 350hk/485nm
Autotech 350hk/

Ja, eller också är BSR bäst på att ljuga, hihi! Lita inte på en effektciffer om inte den stöds av ett bromspapper.

precis det är det jag menar att det behöver inte alltid ha mest hk.. trots skillnaden på TME som jag har 336hk och bsr så har de 354hk... men min bil har bättre bottendrag ,

Volkswagen Tiguan R-Line "R-line" (2017)
H.T
15 september 2008 · 197 Inlägg

S60R_Chrille skrev:

H.T skrev:
Att bilen går bättre ser inte jag som en fördel. För de kan betyda att dem tänjer på gränserna på vad bilen klarar av och Bsr verkar vara återhållsammare en andra, jag kan ha fel men.

gäller S60R

BSR 354 hk/493nm
TME 336hk/480nm
SCT 350hk/485nm
Autotech 350hk/

De där e oxå konstigt, att tre företag ligger kring 350 hk och TME på 336.
Jag har bara hört bra om TME, men vem ska man lita på

Mazda Mx-5 (2006)
torpis Forummoderator
15 september 2008 · 10 572 Inlägg

Decibel skrev:
Det jag försöker komma till är att en standardmjukvara som passar på motorn X mellan årsmodell x och x kan inte göras på så många olika sätt. Så ja, de flesta mjukvaror out there är rätt lika varandra.
(Sen finns det såklart variationer, vissa vågar klämma på lite mer, andra håller sig på säkra grunder. Sen har vi såklart e-bay chippen också, men de företagen brukar inte bli långvariga)

Det är just det.... exempelvis Volvo kan byta ECU eller komponenter under ett modellprogram, och uppgradera mjukvaran flera gånger.  Det gäller att hålla tungan rätt i munnen när man parar ihop styrbox med mjukvara med motorkod (och övrig hårdvara som styrs från ECU)

Det är där PPC kommer till sin rätt, du får rätt mjukvara till rätt ECU och rätt motor.

Notera att jag inte säger att Hi-tuning är dåliga, för jag känner inte de tre prickar som har firman, jag använder inte deras tjänster själv. 

Men jag vet att BSR inte tar 5000kr för en svart plastknapp, jag vet att BSR tillhandahåller alla tänkbara mjukvarauppdateringar som Volvo släpper och jag vet att bilen funkar efter man "chippat" den.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
R-line_chrille Distributionselektriker
15 september 2008 · 222 Inlägg

H.T skrev:

S60R_Chrille skrev:

H.T skrev:
Att bilen går bättre ser inte jag som en fördel. För de kan betyda att dem tänjer på gränserna på vad bilen klarar av och Bsr verkar vara återhållsammare en andra, jag kan ha fel men.

gäller S60R

BSR 354 hk/493nm
TME 336hk/480nm
SCT 350hk/485nm
Autotech 350hk/

De där e oxå konstigt, att tre företag ligger kring 350 hk och TME på 336.
Jag har bara hört bra om TME, men vem ska man lita på

den förklaringen som jag fick av han som optimerade min bil på TME så mäter de inte på samma sätt  men att TME mäter precis som volvo gör.

Volkswagen Tiguan R-Line "R-line" (2017)
torpis Forummoderator
15 september 2008 · 10 572 Inlägg

S60R_Chrille skrev:
men jag tycker fortfarande att det e bättre att man kör till nån volvo tuner typ MTE

men alla får ha sina uppfattningar och göra som de vill detta är bara min åsikt

Där är det ju verkligen befogat att fråga om du sett några av de setuper som lämnar den firman...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
R-line_chrille Distributionselektriker
15 september 2008 · 222 Inlägg

torpis skrev:

S60R_Chrille skrev:
men jag tycker fortfarande att det e bättre att man kör till nån volvo tuner typ MTE

men alla får ha sina uppfattningar och göra som de vill detta är bara min åsikt

Där är det ju verkligen befogat att fråga om du sett några av de setuper som lämnar den firman...

nej det har jag inte....

Volkswagen Tiguan R-Line "R-line" (2017)
MST4
15 september 2008 · 224 Inlägg

S60R_Chrille skrev:
jag tror att de flesta seriösa företag lägger ner mycket tid på utvecklingen, men min uppfattning som har testat med båda så tycker jag att TME e bättre. sen vilken som har mest utvecklingstid spelar ju ingen roll det e ju känslan som avgör.

Ja om man tycker känslan är det viktigaste så kan man ju lägga sig på gränsen vad bilen klarar.
och då är det ju bra om bilen håller för en person som testar bilen till det yttersta.

Men hade jag varit trimfirma så hade jag inte vågat lämna ifrån mig en bil som tex spridare, turbo, ic, stakar, kolvar, o optimerad mapp eller nått annat i ligger på gränsen till vad som går att plocka ut.

så körbarheten är nog inte allt tyvärr, hänger mycket på säkerhet oxå.
för inte vill man bli stående på motorvägen en varm dag 30 mil hemifrån bara för nått inte gick sönder wink

men vist kan man tycka att en viss firma är bättre än den andra mycket handlar oxå hur man blir behandlad som kund tex.

//mvh Martin

Senast redigerat av MST4 (15 september 2008)

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
R-line_chrille Distributionselektriker
15 september 2008 · 222 Inlägg

MST4 skrev:

S60R_Chrille skrev:
jag tror att de flesta seriösa företag lägger ner mycket tid på utvecklingen, men min uppfattning som har testat med båda så tycker jag att TME e bättre. sen vilken som har mest utvecklingstid spelar ju ingen roll det e ju känslan som avgör.

Ja om man tycker känslan är det viktigaste så kan man ju lägga sig på gränsen vad bilen klarar.
och då är det ju bra om bilen håller för en person som testar bilen till det yttersta.

Men hade jag varit trimfirma så hade jag inte vågat lämna ifrån mig en bil som tex spridare, turbo, ic, stakar, kolvar, o optimerad mapp eller nått annat i ligger på gränsen till vad som går att plocka ut.

så körbarheten är nog inte allt tyvärr, hänger mycket på säkerhet oxå.
för inte vill man bli stående på motorvägen en varm dag 30 mil hemifrån bara för nått inte gick sönder wink

men vist kan man tycka att en viss firma är bättre än den andra mycket handlar oxå hur man blir behandlad som kund tex.

//mvh Martin

med känslan menar jag hur jag upplever att bilen går med trimmet,

Volkswagen Tiguan R-Line "R-line" (2017)
torpis Forummoderator
15 september 2008 · 10 572 Inlägg

Om man hämtar bilen och den tex inte går bättre än innan? och firman vägrar hjälpa till rätta. Om man hämtar sin bil som går som fan men motorn spricker efter en månad? Om man hämtar sin S60 och farthållaren inte funkar pga felaktigt program i ECU, om man får felkoden fuel trim max bank1 samt EGT sensor pajar pga hög avgastemp...  mm

BSR är 27 anställda där en hel avdelning med pizzaätande tonåringar knäcker styrboxar för att hela tiden hålla kunderna uppdaterade.  Autotech vet att Volvos aluminiummotorer med 83mm borr spricker och bygger således inte på 83mm maskinerna...    BSR riktar sig främst mot nyare bilar för att slippa allt strul. Autotech har kompetensen för att fixa strulet och bygger mer kundanpassade applikationer.

Att då säga att BSR säljer plastknappar för 5000kr eller att Autotech är knäppa som bygger om framhjulsdrivna Volvos till monster som går 10.25 på strippen...  det är ju befängt.  I synnerhet om man inte har torrt på fötterna själv.

Det är vanskligt att peka iväg folk med något som är ganska dyrt (en S60 kostar mer än månadspengen) till någon som man hört var bra. Har man tips så tycker jag mn skall kunna backa upp dem med egna erfarenheter.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Decibel
15 september 2008 · 2 911 Inlägg

torpis skrev:
Om man hämtar bilen och den tex inte går bättre än innan? och firman vägrar hjälpa till rätta. Om man hämtar sin bil som går som fan men motorn spricker efter en månad? Om man hämtar sin S60 och farthållaren inte funkar pga felaktigt program i ECU, om man får felkoden fuel trim max bank1 samt EGT sensor pajar pga hög avgastemp...  mm.

Rätt intressanta fel, är det nåt du hittat på nåt forum nånstans som man kan läsa mer om ?

Helt klart möjliga scenarion, jag var mest nyfiken vem som klantat sig wink
Om det är s/v40 så tror jag att jag läst detta.

Senast redigerat av Decibel (15 september 2008)

R-line_chrille Distributionselektriker
15 september 2008 · 222 Inlägg

torpis skrev:
Om man hämtar bilen och den tex inte går bättre än innan? och firman vägrar hjälpa till rätta. Om man hämtar sin bil som går som fan men motorn spricker efter en månad? Om man hämtar sin S60 och farthållaren inte funkar pga felaktigt program i ECU, om man får felkoden fuel trim max bank1 samt EGT sensor pajar pga hög avgastemp...  mm

BSR är 27 anställda där en hel avdelning med pizzaätande tonåringar knäcker styrboxar för att hela tiden hålla kunderna uppdaterade.  Autotech vet att Volvos aluminiummotorer med 83mm borr spricker och bygger således inte på 83mm maskinerna...    BSR riktar sig främst mot nyare bilar för att slippa allt strul. Autotech har kompetensen för att fixa strulet och bygger mer kundanpassade applikationer.

Att då säga att BSR säljer plastknappar för 5000kr eller att Autotech är knäppa som bygger om framhjulsdrivna Volvos till monster som går 10.25 på strippen...  det är ju befängt.  I synnerhet om man inte har torrt på fötterna själv.

Det är vanskligt att peka iväg folk med något som är ganska dyrt (en S60 kostar mer än månadspengen) till någon som man hört var bra. Har man tips så tycker jag mn skall kunna backa upp dem med egna erfarenheter.

tycker ju att det e det jag gör eftersom jag har TME optimering, och backar upp det med egna erfarenheter ....

Volkswagen Tiguan R-Line "R-line" (2017)
torpis Forummoderator
15 september 2008 · 10 572 Inlägg

S60R_Chrille skrev:
[tycker ju att det e det jag gör eftersom jag har TME optimering, och backar upp det med egna erfarenheter ....

javisst! kanon smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
R-line_chrille Distributionselektriker
15 september 2008 · 222 Inlägg

torpis skrev:

S60R_Chrille skrev:
[tycker ju att det e det jag gör eftersom jag har TME optimering, och backar upp det med egna erfarenheter ....

javisst! kanon smile

smile

Volkswagen Tiguan R-Line "R-line" (2017)
torpis Forummoderator
15 september 2008 · 10 572 Inlägg

Decibel skrev:

torpis skrev:
Om man hämtar bilen och den tex inte går bättre än innan? och firman vägrar hjälpa till rätta. Om man hämtar sin bil som går som fan men motorn spricker efter en månad? Om man hämtar sin S60 och farthållaren inte funkar pga felaktigt program i ECU, om man får felkoden fuel trim max bank1 samt EGT sensor pajar pga hög avgastemp...  mm.

Rätt intressanta fel, är det nåt du hittat på nåt forum nånstans som man kan läsa mer om ?

Helt klart möjliga scenarion, jag var mest nyfiken vem som klantat sig wink
Om det är s/v40 så tror jag att jag läst detta.

Det står om vissa av dessa exempel på forumen.  bla ett annat motorforum som sponsras av ett chipföretag... dock tenderar de trådarna att försvinna illa kvickt...

Jag har dock god insyn i samtliga exempel.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
MrKerm Avstängd
16 september 2008 · 1 557 Inlägg

Kan bara säga att det funkar skit bra smile
Därimot va det någon som skrev att du kan flytta med dig boxen om du byter bil, bara o få ny program vara till din box.
Hmm tror icke att det funkar. Jag har inte lusläst allt om BSR men tror att är en PPC-box väl kopplad till en bil så är det den bilen som gäller..

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
Nastydevil
16 september 2008 · 136 Inlägg

Har nyligen skaffat ppc chipet på bsr, blev stor skillnad faktiskt. Men ibland när jag ligger på 3an o växlar ner till 2an och drar på så "dör" bilen i någon sekund och sen funkar den som vanligt. och ibland tänds en felkod "emmisioner serv erfodras"  men den släcker sig själv efter en stund, kan det vara något med spridarna? men man borde väl kunna kontakta bsr angående det?

$$$
Decibel
16 september 2008 · 2 911 Inlägg

Nastydevil skrev:
Har nyligen skaffat ppc chipet på bsr, blev stor skillnad faktiskt. Men ibland när jag ligger på 3an o växlar ner till 2an och drar på så "dör" bilen i någon sekund och sen funkar den som vanligt. och ibland tänds en felkod "emmisioner serv erfodras"  men den släcker sig själv efter en stund, kan det vara något med spridarna? men man borde väl kunna kontakta bsr angående det?

Kan lika gärna vara ett problem du haft i din bil sen tidigare.
Men ring BSR och fråga, så får du säkerligen en handfull tips om vad du kan kolla på.

MST4
16 september 2008 · 224 Inlägg

Nastydevil skrev:
Har nyligen skaffat ppc chipet på bsr, blev stor skillnad faktiskt. Men ibland när jag ligger på 3an o växlar ner till 2an och drar på så "dör" bilen i någon sekund och sen funkar den som vanligt. och ibland tänds en felkod "emmisioner serv erfodras"  men den släcker sig själv efter en stund, kan det vara något med spridarna? men man borde väl kunna kontakta bsr angående det?

Gissar oxå på att det är något med din bil.
kan vara tex maf sensorn som inte riktigt är kry.


//mvh Martin

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
volvo945t
16 september 2008 · 23 Inlägg

Bra att höra alla synpunkter det lutar ju absolut åt MTE eller bsr just nu.
Har även en annan fråga hur gör man för att kunna se laddtrycket i "info fönstert"???

LazerHawke
16 september 2008 · 1 268 Inlägg

volvo945t skrev:
Bra att höra alla synpunkter det lutar ju absolut åt MTE eller bsr just nu.
Har även en annan fråga hur gör man för att kunna se laddtrycket i "info fönstert"???

man pluggar i en dosa i OBD-2 som visar laddet i infodisplayen dock 01-04 (tror jag rätta mig)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang