PPC Tuning System till s60

volvo945t
16 september 2008 · 23 Inlägg

LazerHawke skrev:

volvo945t skrev:
Bra att höra alla synpunkter det lutar ju absolut åt MTE eller bsr just nu.
Har även en annan fråga hur gör man för att kunna se laddtrycket i "info fönstert"???

man pluggar i en dosa i OBD-2 som visar laddet i infodisplayen dock 01-04 (tror jag rätta mig)

okej vart finns sådan att få tag i?

Rille_h Knegare
16 september 2008 · 62 Inlägg

volvo945t skrev:

LazerHawke skrev:

volvo945t skrev:
Bra att höra alla synpunkter det lutar ju absolut åt MTE eller bsr just nu.
Har även en annan fråga hur gör man för att kunna se laddtrycket i "info fönstert"???

man pluggar i en dosa i OBD-2 som visar laddet i infodisplayen dock 01-04 (tror jag rätta mig)

okej vart finns sådan att få tag i?

Dessa är riktigt svåra att få tag på tyvärr.
Finns enbart som beggade och när man har denna inkopplad så är den lite seg (typ någon tiondels sek) samt att knapparna till stereon på ratten inte fungerar (vet ej hur det är med RTI men farthållare fungerar)
Skulle jag vara du så skulle jag köpa en kolfiberhållare som sitter vid backspegeln för att få bästa resultat, annars är det bara att leta.
Tror att det är till 01-04, har ej testat till nyare men vet att det är annan pogvara. Testade detta på en polares bil, S60R -04 och det fungerade inte.

MTE tycker jag låter som ett bra alternativ wink

MVH Rille

Senast redigerat av Rille_h (16 september 2008)

MVH Rille
Volkswagen Tiguan "R-Line" (2011)
Rille_h Knegare
16 september 2008 · 62 Inlägg

Kan lova dig att du blir intebesviken, tyckte att min bil gick bra innan men det är inget mot nu. Vridet är grymmt. Om du inte hade bott så långt bort så hade du fått komma förbi och provat.. fast iuf så hade du nog inte velat köra din bil hem sen big_smile

MVH Rille

MVH Rille
Volkswagen Tiguan "R-Line" (2011)
LazerHawke
16 september 2008 · 1 268 Inlägg

volvo945t skrev:

LazerHawke skrev:

volvo945t skrev:
Bra att höra alla synpunkter det lutar ju absolut åt MTE eller bsr just nu.
Har även en annan fråga hur gör man för att kunna se laddtrycket i "info fönstert"???

man pluggar i en dosa i OBD-2 som visar laddet i infodisplayen dock 01-04 (tror jag rätta mig)

okej vart finns sådan att få tag i?

blocket... smile

mimmiiie
16 september 2008 · 32 Inlägg

jag har själv bsr steg2 i min och bilen går sjukt bra.. har ställt tillbaka den till org sen till tuning det märks grym skillnad ...smile

Senast redigerat av mimmiiie (16 september 2008)

Hur du än vänder dig om, har du skinkan bak :P
mebben Troligen galen...
16 september 2008 · 567 Inlägg

volvo945t skrev:

LazerHawke skrev:

volvo945t skrev:
Bra att höra alla synpunkter det lutar ju absolut åt MTE eller bsr just nu.
Har även en annan fråga hur gör man för att kunna se laddtrycket i "info fönstert"???

man pluggar i en dosa i OBD-2 som visar laddet i infodisplayen dock 01-04 (tror jag rätta mig)

okej vart finns sådan att få tag i?

Jag vet att SCT sålde sådana förut när jag frågade dem... www.sct-competition.se/main/SE/index.php, ring och fråga dem om de har kvar produkten i sitt sortiment.

Blomsterberg plattsättare!
16 september 2008 · 804 Inlägg

kör också bsr och jag är nöjd

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
16 september 2008 · 1 290 Inlägg

Enda problemet jag hade efter jag satte i mitt var att bilen överladdade... =/


Annars är jag kanonnöjd!!!!

Senast redigerat av golfarn_nr1 (16 september 2008)

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
Rille_h Knegare
16 september 2008 · 62 Inlägg

Dansken- skrev:

volvo945t skrev:

Rille_h skrev:
Kan lova dig att du blir intebesviken, tyckte att min bil gick bra innan men det är inget mot nu. Vridet är grymmt. Om du inte hade bott så långt bort så hade du fått komma förbi och provat.. fast iuf så hade du nog inte velat köra din bil hem sen big_smile

MVH Rille

okej gött att höra... ska ha men har inte bestämmt vilket än...

Inte funderat på att få ett E85 chip? Kan få mycket extra mos under huven billigt :-)

Låter som ett riktigt bra alternativ. Jag funderar på att byta till det pga att jag bor på landsbyggden och här ska 98 tas bort då det ska ersättas med e85 pga att det är för dyrt att sätta ner nya tankar samt att det är 98 som går minst av de andra alternativen. Men ska jag göra det så måste turbo samt spridare bytas då de inte hänger med vid mer mos (och det vill man ju ha big_smile )

MVH Rille
Volkswagen Tiguan "R-Line" (2011)
torpis Forummoderator
16 september 2008 · 10 572 Inlägg

Rille_h skrev:

Dansken- skrev:

volvo945t skrev:

okej gött att höra... ska ha men har inte bestämmt vilket än...

Inte funderat på att få ett E85 chip? Kan få mycket extra mos under huven billigt :-)

Låter som ett riktigt bra alternativ.

Alltså läs på lite innan ni binder er till E85...   kan man inte köra en tank bensin då och då så är man rökt...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
volvo945t
17 september 2008 · 23 Inlägg

mebben skrev:

volvo945t skrev:

LazerHawke skrev:

man pluggar i en dosa i OBD-2 som visar laddet i infodisplayen dock 01-04 (tror jag rätta mig)

okej vart finns sådan att få tag i?

Jag vet att SCT sålde sådana förut när jag frågade dem... www.sct-competition.se/main/SE/index.php, ring och fråga dem om de har kvar produkten i sitt sortiment.

på hemsidan hade dom kvar det iallafall. priset är ju samma som bsr, skulle dessa vara bättre?
har ingen erfarenhet av vare sig BSR el SCT

Eiiiiik
17 september 2008 · 337 Inlägg

volvo945t skrev:
måste man inte ändra försäkring om man chippar?
har du ppc så kan man ju göra orginal om nått händer smile

När du har "chippat" den med din PPC så kommer Bilbesiktningen/försäkringsbilagen kunna se att du har pillat med mjukvaran. Även om den e original när du lämnar in den för service eller liknande.hmm

torpis Forummoderator
17 september 2008 · 10 572 Inlägg

Eiiiiik skrev:

volvo945t skrev:
måste man inte ändra försäkring om man chippar?
har du ppc så kan man ju göra orginal om nått händer smile

När du har "chippat" den med din PPC så kommer Bilbesiktningen/försäkringsbilagen kunna se att du har pillat med mjukvaran. Även om den e original när du lämnar in den för service eller liknande.hmm

Dock hyggligt mycket mindre uppenbart om det står att mjukvaran blivit uppdaterad(kan lika gärna varit ett serviceärende) än som grabbarna grus som hävdar att man kommer igenom med avhakad kompressorrem "styling"  eller helbur med lossade bultar "transporterar bara buren"

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Eiiiiik
17 september 2008 · 337 Inlägg

torpis skrev:

Eiiiiik skrev:

volvo945t skrev:
måste man inte ändra försäkring om man chippar?
har du ppc så kan man ju göra orginal om nått händer smile

När du har "chippat" den med din PPC så kommer Bilbesiktningen/försäkringsbilagen kunna se att du har pillat med mjukvaran. Även om den e original när du lämnar in den för service eller liknande.hmm

Dock hyggligt mycket mindre uppenbart om det står att mjukvaran blivit uppdaterad(kan lika gärna varit ett serviceärende) än som grabbarna grus som hävdar att man kommer igenom med avhakad kompressorrem "styling"  eller helbur med lossade bultar "transporterar bara buren"

Hahaha! ja det kanske du har rätt i tongue

H.T
17 september 2008 · 197 Inlägg

Jag frågade när jag besiktade bilen om trimning och fick till svar att dem inte kunde se de, o de var okej för han för hans bil var oxå trimmad. Men avgassystemet/framröret jag hade kunde ställa till de.

Mazda Mx-5 (2006)
mebben Troligen galen...
17 september 2008 · 567 Inlägg

volvo945t skrev:

mebben skrev:

volvo945t skrev:
okej vart finns sådan att få tag i?

Jag vet att SCT sålde sådana förut när jag frågade dem... www.sct-competition.se/main/SE/index.php, ring och fråga dem om de har kvar produkten i sitt sortiment.

på hemsidan hade dom kvar det iallafall. priset är ju samma som bsr, skulle dessa vara bättre?
har ingen erfarenhet av vare sig BSR el SCT

Jag pratar om dosan man kan koppla in i OBD2 uttaget för att få laddtrycksmätare i färddatorfönstret, och inte trimning via OBD2 (vilket iofs. även SCT säljer). Så vitt jag vet så finns det ingen produkt med den funktionen BSR´s sortiment.

Senast redigerat av mebben (17 september 2008)

MrKerm Avstängd
17 september 2008 · 1 557 Inlägg

mebben skrev:

volvo945t skrev:

mebben skrev:

Jag vet att SCT sålde sådana förut när jag frågade dem... www.sct-competition.se/main/SE/index.php, ring och fråga dem om de har kvar produkten i sitt sortiment.

på hemsidan hade dom kvar det iallafall. priset är ju samma som bsr, skulle dessa vara bättre?
har ingen erfarenhet av vare sig BSR el SCT

Jag pratar om dosan man kan koppla in i OBD2 uttaget för att få laddtrycksmätare i färddatorfönstret, och inte trimning via OBD2 (vilket iofs. även SCT säljer). Så vitt jag vet så finns det ingen produkt med den funktionen BSR´s sortiment.

Turbo mätaren funkar bara upp till 04... Har ej kommit ut någon till nyare ännu men är på G... Så köp ingen..

Besiktningen går EJ in i någon av bilens datorer Vem det nu va som drömde om detta hmm

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
R-line_chrille Distributionselektriker
17 september 2008 · 222 Inlägg

Eiiiiik skrev:

volvo945t skrev:
måste man inte ändra försäkring om man chippar?
har du ppc så kan man ju göra orginal om nått händer smile

När du har "chippat" den med din PPC så kommer Bilbesiktningen/försäkringsbilagen kunna se att du har pillat med mjukvaran. Även om den e original när du lämnar in den för service eller liknande.hmm

Bilbesiktningen/försäkringsbilagen kan inte se om bilen är trimmad, vet inte vem som lurat dig hmm

men volvo kan gå in och kolla om den har varit trimmad

Senast redigerat av S60R_Chrille (17 september 2008)

Volkswagen Tiguan R-Line "R-line" (2017)
volvo945t
17 september 2008 · 23 Inlägg

S60R_Chrille skrev:

Eiiiiik skrev:

volvo945t skrev:
måste man inte ändra försäkring om man chippar?
har du ppc så kan man ju göra orginal om nått händer smile

När du har "chippat" den med din PPC så kommer Bilbesiktningen/försäkringsbilagen kunna se att du har pillat med mjukvaran. Även om den e original när du lämnar in den för service eller liknande.hmm

Bilbesiktningen/försäkringsbilagen kan inte se om bilen är trimmad, vet inte vem som lurat dig hmm

men volvo kan gå in och kolla om den har varit trimmad

okej va bra smile kanske skall vänta till garantin är borta iallfall då.... för det är garanti på motorn till vissa mil va?

Senast redigerat av volvo945t (17 september 2008)

Revill
21 januari 2009 · 120 Inlägg

Själv har jag MTE steg 2, jättenöjd, drar riktigt jämt genom hela registret.
Tror många stirrar sig blinda på vad firmorna erbjuder för hästkrafter och inte så mkt av det andra.
Ex steg 1:
-MTE 275Hp 430Nm
-BSR 299hk/408Nm
-ATM 295hk/395Nm
-Chipcenter 290hk/410Nm

(Cit. Patric.20m.com)
Ju mer man trimmar upp effekten på en motor desto större blir också det maximala vridmomentet. Men precis som med maxeffekten så förflyttas det maximala momentet högre upp i varvtalsregistret, på bekostnad av vridmomentet (och därmed effekten) på låga varv. Vilket resulterar i en spetsigare effektkurva och ett smalare effektregister.
Har en polare som har en S60 T5(01) precis som jag, skillnaden är att han har BSR steg 2 och jag har MTE steg 2, har vunnit tre olika intervaller mot honom(0-100km/h, 80-120km7h, 100-200km/h), skillnaden när vi kör är att min sticker före honom på låga varv men när hans motor väl börjar komma i gång så ligger han på jämt avstånd bakom mig, lättast o mäta detta är på 100-200. O när jag åker med honom så upplever jag det som han har en rejäl dos av ketchupeffekt o går inte alls lika jämt som min.

Så min rek. är MTE.

Volvo S60 T5 "MTE" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang