2969
Sök

Vad ska jag använda för turbo till min V8a?

12 086 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
OM och när jag ska bygga turbo på Bmwn så är de ju bra om jag har ett hum om vissa saker först.

Blir de turbo blir det en (1) turbo, 2 blir onödigt dyrt och mkt rör.
Jag ska ladda lågt, 0.4-0.5 ca. Vill ha effekten så tidigt som möjligt då jag kör automat,
vilken turbo ska jag använda till min 4 liters V8a? Effekten bör väl landa på runt 400hk.

T04E är de en modell? tongue
Är den lämplig, jag vill inte ha för stor, då jag vill ha laddet så tidigt som möjligt.

Hänvisningar till andra forum lr förslag om kompressor undanbedes vänligen, jag har täckt dom båda smile

Typ K27 de verkar oxå va en kandidat?
Vissa turbosar har jättestora turbinhus förhållandevis till kompressorhuset, vad har det för inverkan? Denna K27 har ganaksa stort turbinhus..
Dieseltubosar har ofta jätteturbinhus och små kompressorhus, vad jag sätt.
Känns ju som jag borde ha litet turbinhus med tanke på att jag vill ha effekten tidigt, men oandra sidan vill man ju inte ha för mkt motstånd?
Ge mig lite klarhet!
Senast redigerat av JapMax (13 september 2008)

Mekaniker
472 Inlägg
13 september 2008
T04E eller GT 37

BMW-tok

Mr.
253 Inlägg
13 september 2008
ska du ha ladd tidigt är det diselturbos som gäller vad jag har fattat..

Köpes:
18T Turbo

Vw trimmare
2 995 Inlägg
13 september 2008
JapMax skrev:
Blir de turbo blir det en (1) turbo, 2 blir onödigt dyrt och mkt rör.

1 blir igentligen inte mkt lättare du får ha turbon i fronten om du ska få till vettiga grenrör = trångt sen ska dp:n få plats etc etc 2 mindre agg skulle nog hellre rekommenderas...

http://www.gurneyflap.com/Resources/FORD%20COSWORTHXFE-2274.jpg

61 Inlägg
13 september 2008
Är det ett budgetbygge eller ska du bygga seriöst?
För de aggregaten du nämner är Dinosaurie turbosar, finns betydligt bättre saker att använda för snabb spool upp.

12 086 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
Relativt billigt tänkte jag komma undan, inga raceturbos för 10K alltså.
Jag hade väl i princip tänkt, turbo 3000kr, spridare 3000kr, piggyback 3000kr. (detta är alltså fullt realistiska priser om man köper från Usa)
+5k för saker som tillkommer.

Grenrör och tryckrör är inga pengar att nämna då jag knåpar ihop de själv.
Ev blir de en liten IC med.

Främsta anledningen att jag vill ha 1 turbo är för att 2 inte får plats. På högersidan finns de lite plats om man flyttar luftburken, på vänstersidan är de knökfullt. Pga de låga laddtrycket tänker jag bygga mkt simpla grenrör, längstgående där varje cylinder ansluter cylinder för cylinder, turbon kommer sedan sitta på hägersidan. Jag har helt enkelt inte ambitionen till att göra lika långa grenrör då de inte behövs och de bara är 20-30 timmar mer arbete.

To4e och Gt37 är dom likvärdiga? yikes
Jag hitta Gt35r kinakopia för 3000kr fraktat från USA som jag va sugen på, men fick för mig att den va för stor. Men jag är ingen turboexpert?

61 Inlägg
13 september 2008
Då är en T04E lagom till din motor.

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 september 2008
Du tänkte då alltså typ:
              |------------
              |    |  |  |  |
              |    V8
              |    |  |  |  |
Turbo---|------------

Ungefär så på trycksidan? tongue

Blir det inte sämre/senare ladd på bortre sidan, eller det inverkar inte så mycket?
Senast redigerat av TurbOla (13 september 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
13 september 2008
du fan. vill bara säga att jag vill också ha information om detta område då jag också vill bygga turbo till min bil. audi s6 4.2 avant -96. hojta till om du hittat nåt bra. så kan vi bygga tillsammans big_smile

-den satt som en fläskläpp-

Avstängd
1 031 Inlägg
13 september 2008
Kolla vad jag har köpt...  :-)

Avstängd
1 031 Inlägg
13 september 2008
Har inte haft den tid med bilen jag velat men det kommer...

De här har jag köpt Garret GT3076R Oljesmörjda och kullagrade.

GT30R Garrett helkullagrad turbo för effektområdet 400- 520 hk, integrerad wastegate.
TURBIN  trim 84 ind 60  exd 55  A/R 0,86 
KOMPRESSOR  trim 52 exd 76  ind 55  A/R 0,70 

10-bladig high-flow-turbin ger stort flöde på liten diameter för mindre tröghetsmoment och snabbare respons. Fläns avgas in T25, kompressorinlopp 100mm.

Antal: 2
Pris: Per enhet: (16900:-) kostar en slant att köpa två stycken men men :-)

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
13 september 2008
Runn WS7 skrev:

GT30R Garrett helkullagrad turbo för effektområdet 400- 520 hk, integrerad wastegate.

10-bladig high-flow-turbin ger stort flöde på liten diameter för mindre tröghetsmoment och snabbare respons. Fläns avgas in T25, kompressorinlopp 100mm.

installerade du paketet själv? skulle mer än gärna vilja ha hjälp med installation i min s6 smile vore grymt

-den satt som en fläskläpp-

12 086 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
TurbOla skrev:
Du tänkte då alltså typ:
              |------------
              |    |  |  |  |
              |    V8
              |    |  |  |  |
Turbo---|------------

Ungefär så på trycksidan? tongue
Blir det inte sämre/senare ladd på bortre sidan, eller det inverkar inte så mycket?

Nej, men på grenrörssidan.
Vid farbriksinstallationer med lågt laddtryck har jag sätt liknande installationer så jag tror de spelar föga roll när vi pratar så låga laddtryck.
Ska skissa en bild hur jag tänkt.

12 086 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
Runn WS7 skrev:

Ah lite utanför min budget, och jag tror du siktar på mer än 30% effektökning. smile

12 086 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
Matsson_R33_GTR skrev:

Vad är de för skillnad på T04E och en T3/T4?, lite grovt..
Hittat båda till bra priser.

61 Inlägg
13 september 2008
JapMax skrev:
Jag hade väl i princip tänkt, turbo 3000kr, spridare 3000kr, piggyback 3000kr. (detta är alltså fullt realistiska priser om man köper från Usa)

Främsta anledningen att jag vill ha 1 turbo är för att 2 inte får plats. På högersidan finns de lite plats om man flyttar luftburken, på vänstersidan är de knökfullt. Pga de låga laddtrycket tänker jag bygga mkt simpla grenrör, längstgående där varje cylinder ansluter cylinder för cylinder, turbon kommer sedan sitta på hägersidan. Jag har helt enkelt inte ambitionen till att göra lika långa grenrör då de inte behövs och de bara är 20-30 timmar mer arbete.

Jag hitta Gt35r kinakopia för 3000kr fraktat från USA som jag va sugen på, men fick för mig att den va för stor. Men jag är ingen turboexpert?

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut i din motorrum, men jag skulle inte ge mig på att bygga nya grenrör.
Satsa på att koppla ihop avgasrören efter dina grenrör till turbon. Kolla bild.

http://www.geting.se/image.php/124189-Mustang_turbosystem_01_sm.jpg

http://www.geting.se/image.php/124190-Mustang_turbosystem_02_sm.jpg

61 Inlägg
13 september 2008
JapMax skrev:
Matsson_R33_GTR skrev:

T3/T4 är en typ av hybrid turbo,  då brukar man ha T3 avgashus och T4 kompressorhus.
Då får man snabb respons och kan plocka ut mer effekt än en vanlig T03 turbo.

T04E är en större snurra som man kan plocka ut mer effekt med fast inte lika bra respons.

12 086 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
Matsson_R33_GTR skrev:
JapMax skrev:

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut i din motorrum, men jag skulle inte ge mig på att bygga nya grenrör.
Satsa på att koppla ihop avgasrören efter dina grenrör till turbon. Kolla bild.

http://www.geting.se/image.php/124189-Mustang_turbosystem_01_sm.jpg

http://www.geting.se/image.php/124190-Mustang_turbosystem_02_sm.jpg

Man kan sammanfatta att de är trångt som FAN, lite ett av anledningarna till att jag väljer turbo framför kompressor är att jag har läckage på vänsersidan, den sidan där där man inte änns ser grenröret. Så jag tänkte sänka hela motorn, byta packngar och grenrör.

Orginal grenrör sträcker sig en bra bit ner bak under bilen, där finns det definitivt inte plats för någon turbo, och knappt häller rör för att installera den i motorrummet. Ska fixa bild.

http://www.autopower.se/mekartips/5hp30/IMG_0011.jpg
Så ser de ut under, bästa bilden jag kunde hitta. Jag kan verkligen inte föreställa mig att dra rör därifrån upp igen hmm

12 086 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
Matsson_R33_GTR skrev:
JapMax skrev:
Matsson_R33_GTR skrev:

T3/T4 är en typ av hybrid turbo,  då brukar man ha T3 avgashus och T4 kompressorhus.
Då får man snabb respons och kan plocka ut mer effekt än en vanlig T03 turbo.

T04E är en större snurra som man kan plocka ut mer effekt med fast inte lika bra respons.

Är T3/T4 snurran för liten för min motor? Annars låter de ju bättre.

61 Inlägg
13 september 2008
T3/T4 turbon bör fungera fint på din motor med tanke på det låga laddtrycket du ska köra med.

Sök