konstruktionsfel 93 & 95 motorer?

livin saab 93 aero -01
24 januari 2005 · 5 Inlägg

jag läste på text tv igår på sida 130 på kanal 4 att det är konstruktionsfel på alla gamla saab turbo mototer till 93 och 95 är det nåt någon vet nåt om det stämmer lr inte? / livin

9-5 AERO 2005
24 januari 2005 · 1 Inlägg

Det ligger mycket i det!!  Följ länken nedan, men du liksom många andra av oss saabfrälsta känner säkert till det!

http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v … hp?t=73610

rosenhof
25 januari 2005 · 22 Inlägg

Detta är ju inget nytt att vevhusventen strular och det inte bara på Saab.
Speciellt vintertid för den som inte kör så att motorn blir genomvarm så att kondens förångas och evakueras bort.
Detta har varit ett hett ämne på nordicaudi.com

Men egentligen är det inte så mycket att bry sig om eftersom jag och de flesta som har Saaben för njutningens skull kollar oljan ofta och byter mycket tätare än saabs interval på 3000mil och dessutom kör jag själv aldrig småstreckor med kall bil.

Svensson med bil som är några år och som däremot litar på att oljelampan tänds eller att SIDen talar om för henne vad hon skall göra och då överlåter allt till verkstan bör vara lite orolig.

Att Saab kommer att hjälpa de som har: direktimporterade bilar, självservade bilar, trimmade bilar, bilar som gått t.ex. > 15000mil m.m. är ddet väl inte många som tror på. Jag gör det inte! Gör du det?

/HeRmAN
Saabar: 99 -83, 9-5 SC -00, 9-5 SC -07
STCS # 4791
mrcelica
26 januari 2005 · 1 639 Inlägg

Tur man inte kör Saab, förs bolagen vägrar tydligen ersätta... Har läst att folk själva fått punga ut runt 50k före BEGGADE utbytesmotorer, när deras egna rasat...  Dom sätter inte ens dit fabriksnya motorer ! När dom inte ens håller original, hur ska det då gå med alla Nordic Saabar ? Och om det blir tal om goodwill, kommer detta att gälla för trimmade bilar ???

Senast redigerat av mrcelica (26 januari 2005)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
rosenhof
26 januari 2005 · 22 Inlägg

Som jag skrev ovan är det nog inget problem men våra oljebytesintervall och den omvårdnad bilen får.

Men visst, det lär bli många tuggor i "det sura äpplet" för vissa även om det ändå inte är så många. Vevhusvent problemet är ju känt sedan länge så om det vore så stort som media vill göra det till då hade redan jättemånga bilar rasat. Det är väl kanske lite nyhetstorka?

/HeRmAN
Saabar: 99 -83, 9-5 SC -00, 9-5 SC -07
STCS # 4791
rosenhof
28 januari 2005 · 22 Inlägg

mrcelica skrev:
Tur man inte kör Saab, förs bolagen vägrar tydligen ersätta... Har läst att folk själva fått punga ut runt 50k före BEGGADE utbytesmotorer, när deras egna rasat...  Dom sätter inte ens dit fabriksnya motorer ! När dom inte ens håller original, hur ska det då gå med alla Nordic Saabar ? Och om det blir tal om goodwill, kommer detta att gälla för trimmade bilar ???

En utbytes motor är inte direkt begagnad, snarare nyrenoverat till nyskick
En begagnad köper man ex. på Saab skroten SDCC för ca 36loppor.

/HeRmAN
Saabar: 99 -83, 9-5 SC -00, 9-5 SC -07
STCS # 4791
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang